Management Drives | Hoe inzicht in drijfveren managers kan helpen

Management Drives

Inzicht in drijfveren maakt managers effectiever

Management Drives is een methodiek om de drijfveren van mensen in kaart te brengen. En dat is essentieel voor managers. Want iedere goede manager weet dat je drijfveren van mensen niet kunt veranderen. Maar als je de drijfveren kent, kun je er wel op sturen.

Management Drives geeft managers inzicht

Om effectief leiding te geven is het belangrijk om te weten wat mensen écht beweegt en hier vervolgens de leiderschapsvorm op aan te passen. Door bij mensen de belangrijkste drijfveren te motiveren, kun je als manager het beste in mensen naar boven halen. Dat klinkt logisch toch? We hemen je graag mee in de wereld van Management Drives.

Wat is Management Drives precies?

Zoals in de intro beschreven is Management Drives een methodiek om de drijfveren van mensen in kaart te brengen. Drijfveren geven een indicatie van hoe mensen hun kennis en competenties inzetten. Er zijn hiervoor 6 drijfveren gedefinieerd en die worden gekenmerkt door een kleur.

Management Drives gaat er vanuit dat ieder mens bepaalde talenten, vaardigheden en sociale vermogens heeft. Zo is de één sociaal vaardiger dan de ander, terwijl de ander juist weer handiger is. Management Drives helpt om inzichtelijk te krijgen waarom het talent van mensen al dan niet goed uit de verf komt. Het geeft managers niet alleen inzicht in de drijvende kracht van medewerkers, het helpt hen ook bij het bepalen van de impact van individuen op de dynamiek van het team.

Waar wordt Management Drives voor gebruikt?

Het is een middel dat veel door leidinggevenden en managers wordt gebruikt. Door inzicht te krijgen in de drijfveren en hier actief hun leiderschapsstijl op aan te passen, werken ze aan:

  • Een optimaal presterend team, waarin een sfeer van optimale samenwerking leidend is.
  • Het voortdurend ‘blussen van brandjes’.
  • Soepel verlopen en met volledige inzet van het hele team van verandertrajecten.

De drijfveren binnen Management Drives

Drijfveren worden binnen Management Drives gezien als de schakels tussen wat iemand denkt te gaan doen en wat iemand daadwerkelijk gaat doen. Drijfveren geven richting aan het vermogen van mensen en het team. Een essentiële nuance hierbij is, dat de drijfveren zich enkel richten op het vermogen. Kwaliteit wordt volledig buiten beschouwing gelaten.

Management Drives hanteert een model waarin zes drijfveren worden geduid. Voor ieder van deze zes drijfveren zijn zowel de positieve als de negatieve aspecten uiteengezet. De zes drijfveren binnen Management Drives zijn:

  • Geel – de Visionair.
  • Blauw – de Bestuurder.
  • Groen – de People Manager.
  • Rood – de Autoriteit.
  • Oranje – de Ondernemer.
  • Paars – de Nestor.

Door zes overzichtelijke drijfveren te hanteren, is Management Drives een praktisch model, zonder overmatig te simplificeren.

Lees meer over de drijfveren

Weten is niet hetzelfde als kunnen

Deze methode en de drijfveren geven managers en leidinggevende meer inzicht. Maar zolang je niet weet hoe je dit inzicht gebruikt om je leiderschapsstijl aan te passen, is het een relatief nutteloze exercitie.

Om managers en leidinggevenden te leren hoe ze hun leiderschapsstijl kunnen aanpassen, hebben we de training Situationeel Leiderschap ontwikkeld. In 2 dagen leer je alles om een effectieve leidinggevende te zijn.

Meer over deze training

Management Drives, MBTI, Belbin, DISC

We kunnen de kop hierboven nog wel langer maken hoor. Er is namelijk een overvloed aan persoonlijkheidstesten, rol-indicatoren, effectiviteits-assessment en nog stel dure woorden. Het is dan ook logisch dat het voor veel mensen onmogelijk is om door de bomen het bos nog te zien.

We hebben eerder al een artikel geschreven waarin we 3 prominente methodes met elkaar vergelijken. Daarin laten we zien wat de overeenkomst is tussen de methodes en belangrijk nog, wat het verschil is tussen de methodes. Je kunt dat artikel hier lezen.

Binnen UPD maken we veelvuldig gebruik van persoonlijkheidstesten. Afhankelijk van de voorkeur van de organisatie werken we met iedere methode. Maar als er nog geen methode is gekozen hebben wij zelf een duidelijke voorkeur: Teamrollen van Belbin.

Belbin gaat over ons, niet over mij

Wij geloven dat een team meer is dan de som der delen. En het teamrolmodel van Belbin is specifiek gericht op de interactie en samenwerking tussen de verschillende teamrollen. Belbin gaat dus veel meer over de effectiviteit van de samenwerking tussen mensen. En juist die samenwerking is een significant onderdeel van het succes van het team. Zoals uit blijkt uit het artikel van Martin van den Berg over succesvolle teams.

Meer weten?

Wil je meer weten over Management Drives, Belbin of andere methodes op dit gebied? We leggen je graag het verschil uit en helpen je bij het kiezen van de meest geschikte methode voor jouw team of organisatie. Bel ons daarvoor op 020 – 345 3015 of mail naar contact@upd.nl.