Bond’s Business Lessons

De Octopussy-fase

Spectre is eindelijk uit! Het is het vierde James Bond-avontuur met Daniel Craig in de hoofdrol en het tweede onder regie van Sam Mendes. Naast het feit dat het ons deugd doet dat James Bond weer Martini drinkt en droge grapjes maakt, heeft het verschijnen van de 24e Bondfilm ons ook aan het denken gezet. Wist u dat er een geweldige les in de James Bondfilms zit? Wilt u weten welke? Lees dan even verder.
James Bond Spectre

De Bondfilms maken al langer dan 50 jaar deel uit van het cinematoneel. Voor het grootste gedeelte zijn de films cool en iconisch. Maar, en dat kunnen we niet ontkennen, er was zeker ook sprake van een ‘mindere’ periode. Het spijt ons dat we dit moeten zeggen (Sorry Roger!), maar in de late jaren ’70 en de jaren ’80 raakten de films hun glorie kwijt, de plots waren niet meer wat ze geweest zijn. De films werden eerlijk gezegd een beetje…saai.

Wat gebeurde er?

Het heeft er alle schijn van dat de producers gewoon tevreden waren, met zichzelf en met de situaties waarin de Bondfilms verkeerden. Ze wisten welke elementen het goed deden, te weten auto’s, vrouwen, gadgets en katten-aaiende schurken. Dus, ze probeerden het niet langer nog beter te doen. Opeens gaven ze wat minder om kwaliteit en namen hun publiek voor lief. Waarschijnlijk dachten ze: “Wat kan ons het ook schelen, het publiek houdt toch wel van James Bond!”

En toen?

In 1989, toen License to Kill een relatieve flop bleek te zijn, moeten de producers lang naar zichzelf in de spiegel hebben gestaard. De film die daarna uitkwam, Goldeneye, was namelijk hele andere koek! De sleutelementen waren nog steeds aanwezig. Maar, het plot was beter, de productie scherper en de opbrengst verdubbelde. Kijk de statistieken er maar op na: de films met Pierce Brosnan en Daniel Craig in de hoofdrol waren verbazingwekkend succesvol. Ze bliezen een uitdovend productiebedrijf nieuw leven in.

Wat kunnen we hier van leren?

Het make-over proces moet de producers pijn hebben gedaan. EON Productions moest zichzelf terugvinden, waarschijnlijk wat verwijten over en weer slingeren en moeilijke beslissingen maken, voordat ze konden herrijzen.

Maar, het moest gebeuren. Zonder die ‘bullet-biting’ momenten, waren ze ten onder gaan. In plaats daarvan hebben ze nu de wereld aan hun voeten liggen. De les?

‘Je moet door de zure appel heen bijten!’

Als u eerlijk bent, in Bond-termen, waar bevindt uw organisatie zich dan op dit moment?

  • In de vroege, ruwe–we-geven-alles–dagen zoals Goldfinger?
  • Klanten voor lief nemend, Octopussy­-stijl?
  • Vastbesloten om te verbeteren, zoals Casino Royale?

Is uw organisatie een midjaren ’80 Bond film, stuurloos ronddobberend, dan weet u dat u aan de bak moet!

Verder Lezen?


Wat u nog niet wist over Lean (Six Sigma)


Meer verborgen lessen?


Lees alle inspirerende verhalen

Wat organisaties leren van bell curves, bandenwissels en de bliksem.

De dingen die we doen kunnen zoveel beter.

Dat geldt voor eigenlijk alles:
of het nu gaat om thuis toast maken, het verbeteren van de service aan de burger of de consument, het versterken van het bestaansrecht van industrie in Nederland of het realiseren van betaalbare en kwalitatieve zorg of onderwijs.

Bestel hier het boek “Pitstop” en lees alle inspirerende en leuke verhalen uit de praktijk!


Six Sigma
Menu