Lean & Agile; Passie, Plezier & Prestaties | SixSigma

Door de filosofieën van Lean en Agile in elkaar te schuiven krijg je passie, plezier en prestaties

Zijn Lean en Agile twee aanpakken voor hetzelfde type probleem? Tot voor kort was de gedacht dat vernieuwen en verbeteren niet samen kunnen gaan. Dat je als bedrijf moet je moet kiezen óf een Lean óf een Agile aanpak. Dit is echter aan het veranderen.

Combineer Agile en Lean voor meer passie, plezier en prestaties

Steeds meer bedrijven en professionals zien juist de kracht in combinatie, al dan niet gebruikmakend van het Scaled Agile Framework. Zie jij de kracht van de combinatie ook?

Blik naar buiten gericht houden

Eerst duiken we kort in de Lean en Agile geschiedenisboeken. Lean is bekend geworden door de successen van Toyota, waar medewerkers centraal staan in het continu verbeteren van het product. Hierdoor konden concurrenten uit Amerika, ondanks dat ze veel schaalvoordelen hadden, worden verslagen. Lean wordt naast verbetermethode ook ingezet door bedrijven als overlevingsstrategie, bijvoorbeeld tijdens de grote financiële crisis van deze eeuw.

In plaats van te kijken wat de hun klanten voor nieuwe wensen hadden, richtte men zich intern op het behouden van de huidige producten en de bestaande organisatie. Bedrijven beseffen dat nu dat alleen het behouden en verbeteren van bestaande producten en diensten eigenlijk stilstand is, omdat om hen heen de wereld verandert. Een succesvolle productielijn biedt geen enkele waarde als nieuwe technologieën en wensen van klanten niet worden benut.

“Een succesvolle productielijn biedt geen enkele waarde als nieuwe technologieën en wensen van klanten niet worden benut.”

Prestaties = vernieuwen met Agile?

In diezelfde periode verschenen bedrijven als Google en Bol.com op het toneel. Zij kenmerken zich door een Agile manier van werken; met kleine, multidisciplinaire teams kort-cyclisch waardevolle producten opleveren en vernieuwen. Agile is bekend geworden doordat grote technologiebedrijven snel nieuwe diensten kunnen leveren en hier afgelopen decennia veel succes mee hebben behaald. Agile is in staat om een behoefte die de klant nog niet helemaal helder heeft te activeren. Dit kan doorat je met deze werkwijze meer dan met Lean vanuit ideeën aan de slag gaat. Een agile manier van nieuwe producten te ontwikkelen is niet nieuw, deze werd al toegepast bij het uitvinden van de auto. Had Henry Ford aan klanten gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze geantwoord: een sneller paard. Maar toen Ford de auto uitvond, zag de klant dat ze met een factor tien beter uitkwamen.

Lean als voorwaarde van succes

Met de successen nieuwe productontwikkeling in hun achterhoofd stoppen bedrijven met hun Lean-programma’s en zetten ze vol hun budgetten in op Agile. Maar wat zou er gebeuren als je als Henry Ford zich alleen had gefocust op het ontwikkelen van nieuwe Ford-modellen? Dan had hij nooit zoveel Fords kunnen opleveren aan de klant, aangezien de auto’s ook op een effectieve en efficiënte manier gemaakt moeten worden. De historie van de auto-industrie had er dan heel anders uitgezien. Hetzelfde geldt voor de groei van de bovengenoemde technologiebedrijven. Bol.com kan op hun website abonnementen verkopen waar je je product vandaag in de bus krijgt en niet morgen. Maar als er vervolgens geen goede samenwerking is met de rest van de keten, dan komt dat pakketje niet aan.

Wat gebeurt er zonder continu verbeteren

De kracht van Agile is om de organisatie in kleine zelfstandige teams op te delen, die autonoom (deel) producten opleveren waardoor een wendbare organisatie ontstaat die snel kan inspelen op veranderingen in de markt. Wanneer een afgebakend proces volledig wordt overgenomen door een team gaat dat prima, maar wat gebeurt er als een complete productieketen of een dienstverleningsproces bij verschillende teams wordt ingericht? Na een periode blijkt vaak dat de teams heel hard werken, maar niet altijd meer 100% effectief zijn. De lange termijn ideeën van de klanten stapelen zich op en worden door de teams steeds later opgepakt. Het productieproces stagneert, de teams werken heel hard om de belangrijkste wensen uit de korte termijn voorraad op te leveren, maar hierdoor verschuiven de allernieuwste ideeën uit de markt naar de achtergrond.

Lean zorgt voor pull in plaats van push

In elke werkomgeving kan je analyseren hoe het werkproces is ingericht. Of het hier gaat om Agile teams of om samenwerkingen met andere afdelingen. Hier ligt de grote verbinding tussen Lean en Agile. Met Lean kan je flow introduceren van de belangrijkste ideeën, het distribueren van de ideeën naar de werkvloer tot en met het leveren van de producten en diensten aan de klant. Je komt er bij die analyse dan ook achter dat je overal in het proces work in progress hebt. Dat geeft push in de organisatie, maar Lean wil juist pull.

Met Value Stream Mapping (VSM) visualiseer je de werkstroom in de organisatie, waardoor je meer pull kan krijgen. Door de VSM aanpak krijgt de organisatie weer de hele keten in zicht en ziet men waar de knelpunten in het proces zitten. Daardoor is de organisatie in staat om het belangrijkste product op te leveren waar de klant op dat moment op zit te wachten om bijvoorbeeld de concurrentie een stap voor te kunnen zijn.

“Met Agile krijg je push van veel ideeën die je door Lean in een flow kan zetten”

Passie en plezier

We hebben hierboven gezien dat je als bedrijf er niet komt met alleen verbeteren van het bestaande, maar dat je ook niet succesvol bent met alleen het vernieuwen van producten. Je moet juist beide doen. Agile heeft hierin allerlei principes en hulpmiddelen om succesvol te vernieuwen, zoals kort-cyclisch opleveren van waardevolle producten. Lean zorgt er op zijn beurt voor dat de waarde van die vernieuwingen gemaximaliseerd wordt. Denk hierbij aan het visualiseren van de waardestroom en het creëren van flow.

De kern van de twee aanpakken is dat ze appelleren aan de cultuur van organisaties en dat ze bottom-up worden uitgevoerd. 80% cultuur en verandermanagement, 20% tools. Je kunt van je mensen geen andere manier van werken vragen als je ze niet op een andere manier aanstuurt. Bij beide aanpakken komt de manier van werken vanuit het organiserend vermogen vanuit de mensen zelf, waardoor passie en plezier naar boven komen. Passie en plezier, gecombineerd met de combinatie van Agile en Lean creëren prestaties!

“De kern van de twee aanpakken is dat ze appelleren aan de cultuur van organisaties en dat ze bottom-up worden uitgevoerd”

Het Scaled Agile Framework (SAFe), een model voor een Lean Agile organisatie

Dat Lean en Agile goed samen kunnen hebben niet alleen wij bij UPD gemerkt. Afgelopen jaren is er een nieuw framework ontwikkeld dat deze twee werelden met elkaar combineert. Lees hier meer over hoe SAFe in elkaar zit en wat het betekent als je als (Lean) bedrijf een Scaled Agile Framework gaat gebruiken.

Wil je meer weten over het Scaled Agile Framework? Lees dan hier het artikel: Wat is het Scaled Agile Framework?.

Auteur: Jeroen Aelen

Dit artikel is een bewerking door Jeroen Aelen, het oorspronkelijke artikel is geschreven door Sarco Bosschaart en Bram van Rijssel en werd op 28 april 2017 gepubliceerd.

Jeroen Aelen

Jeroen heeft als Scrum Master, Lean trainer en Belbin coach ruime ervaring opgedaan bij toonaangevende organisaties als Rabobank en Van Lanschot. Hij kenmerkt zich als een energieke en innovatieve Agile professional die als geen ander de toegevoegde waarde van Agile en Scrum kan vertellen én overbrengen.

Wil je eens met Jeroen van gedachten wisselen over SAFe, Agile, Scrum en/of Lean? Neem dan contact met hem op via 020-345 3015.