Desso is schoolvoorbeeld Lean Six Sigma bedrijf

Kunstgrasspecialist Desso zette Lean Six Sigma de afgelopen jaren in om kwaliteit en klanttevredenheid te verhogen, defecten en verspilling te reduceren en kosten te besparen. In korte tijd en zonder noemenswaardige investeringen werd het kwaliteitsniveau flink verhoogd, is de efficiëntie aanmerkelijk gestegen, de verspilling flink verminderd en zijn de operaties duidelijk vereenvoudigd. De besparingen die hiermee gepaard gaan zitten nog steeds in een stijgende lijn, en zijn fors te noemen

Hoe Desso Sports Systems Six Sigma introduceerde en continu verbetert

Voor het eerst wordt een FIFA Wereldkampioenschap Voetbal gespeeld op grasvelden die gedeeltelijk uit kunstgras bestaan. Desso Sports Systems uit Dendermonde (België) kreeg de opdracht van het lokale organisatiecomité in Zuid-Afrika om het (gepatenteerde) Desso GrassMaster-systeem te installeren in twee wedstrijdstadions. FIFA koos voor hun vierjaarlijkse topsportevenement voor zekerheid en topkwaliteit, en vond die bij ‘FIFA Preferred Producer’ Desso.

Dit is één van de vele voorbeelden van gefundeerd Desso R&D werk, en het continue verbeteren van kunstgrasproducten en -processen.

Kwaliteitstesten bij Desso
  Het Mbombela Stadion in Nelspruit

Desso Sports Systems staat internationaal bekend als dé innovatieve kunstgrasspecialist. Met haar focus op R&D, eigen productie van kunstgrasvezels, installatie en onderhoud, heeft het bedrijf de afgelopen 30 jaar een unieke ervaring opgebouwd. De onderneming maakt deel uit van Desso, ook bekend om contracttapijt en tapijttegels voor ondermeer kantoren, openbare gebouwen, scholen, ziekenhuizen en vliegtuigen. Klanten zijn onder andere Randstad, Rabobank, Nestlé, KPMG, ABN AMRO, Procter & Gamble en Deloitte. Sinds begin 2007 heeft de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital N.V. een meerderheidsbelang in Desso.

Vier jaar geleden introduceerde Desso Six Sigma, onder verantwoordelijkheid van Jim Lippens. Als Industrieel ingenieur Textiel vond hij zijn ‘textiel roots’ terug bij Desso, waar hij heden de functie van Continuous Improvement Manager bekleedt. Via zijn vorige werkgever, actief in de automotive branche (waar Six Sigma en Lean al veel langer gemeengoed is), raakte hij gepassioneerd door de mogelijkheden van Lean Six Sigma. Recentelijk is Jim Lippens door UNC Plus Delta gecertificeerd tot Six Sigma Master Black Belt.

Jim Lippens hierover enthousiast :
“Ik zou UNC Plus Delta absoluut aanbevelen als partner voor dergelijke Lean Six Sigma trajecten.”

Jim Lippens: “De aanleiding om binnen Desso te starten met Lean Six Sigma was om onze kwaliteit  en klanttevredenheid verder te verhogen, defecten en verspilling te reduceren en zo ook kosten te besparen.

Essentieel onderdeel voor het slagen van Six Sigma projecten is het inzetten van de relevante tools, zoals het visgraat diagram (Cause & Effect Diagram), Hypothesetoetsen, Chi Square tests, ANOVA, Design of Experiments DOE – bleek cruciaal voor doorbraken binnen Desso – en Response Surface Methodology. (RSM). Door het strikt volgen van de DMAIC methode en het inzetten van de juiste tools binnen deze methode, is het kwaliteitsniveau op korte tijd flink verhoogd, is de efficiëntie merkelijk gestegen, de verspilling flink verminderd en zijn de operaties duidelijk vereenvoudigd. De besparingen die hiermee gepaard gaan zitten nog steeds in een stijgende lijn, en zijn fors te noemen. En dit met nauwelijks investeringen binnen deze projecten! Lean Six Sigma verbeterprojecten zijn dan ook niet meer weg te denken uit de huidige Desso managementsvisie.

Voor het intern opleiden van Green Belts zorgt Jim Lippens zelf. De voorbije 4 jaar tijd werden bij Desso in totaal zo 33 Green Belts opgeleid. Een vereiste bij deze opleiding is, dat elke Green Belt minimaal 1 Lean Six Sigma verbeterproject uitvoert.Prestatie Metingen bij Desso

Lean Six Sigma zit er dus goed ingebakken bij Desso. Reeds van in de ontwikkelingsfase van nieuwe producten of processen, wordt de Six Sigma filosofie toegepast (Design for Six Sigma). Bij Desso is Six Sigma top down doorgevoerd. Maar niet alleen het management is op de hoogte van de verbeterprojecten (mede doordat zij nauw betrokken is bij de Six Sigma project reviews). Het bewustzijn ten aanzien van kwaliteit zit ingeworteld tot bij de operators. Door deel uit te maken van verbeterprojecten, en door het visualiseren van prestaties op de werkvloer (zie foto rechts) is het bewustzijn en de betrokkenheid van alle Desso medewerkers ten aanzien van de kwaliteit de laatste jaren merkbaar verhoogd.

Een Green Belt aan het woord:

Kevin Degrande, werkt al zes jaar als Research / Process & Product Engineer en is de meest ervaren Green Belt bij Desso.
“Voordat Six Sigma geïmplementeerd was, verliepen projecten binnen Desso meer ad hoc. Structurele problemen konden niet goed worden aangepakt, bleven deels onoverzichtelijk, en sleepten hierdoor vaak te lang aan. Sinds de introductie van de DMAIC methode, verloopt alles nu veel meer gestructureerd en procesmatig. Alles wordt tegenwoordig dan ook met data P-value onderbouwd.”

“Een mooi voorbeeld hiervan is het verbeteren van de poolhechting in het kunstgras. De trekkracht nodig om een grasspriet uit een huidige Desso constructie te halen is op wereldvlak ongeëvenaard.“
“Het was niet altijd even makkelijk om iedereen binnen de organisatie te overtuigen van de Lean Six Sigma aanpak.  Voorbeelden van reacties waren: “Ik heb 20 jaar ervaring en we doen het jaren zo” of “Er zijn er zo veel die het al vóór jullie geprobeerd hebben.”

Kevin over Jim Lippens: “Jim kan het belang duidelijk maken op basis van metingen en overtuigen met data. Hij creëert betrokkenheid van de medewerkers op de vloer. Jim is een goede trainer, zijn aanpak is zeer effectief en vooral praktijkgericht. Duidelijke resultaten en verbeteringen laten dan ook nooit lang op zich wachten.”

—————————————————————-

Het kennisplatform www.SixSigma.nl bedankt Desso Sports Systems voor deze uitnodiging en feliciteert haar met de resultaten tot nu toe. Inspirerend om een middag langs aantoonbare verbeteringen geleid te worden!

Meer informatie over: Businesscases
Six Sigma
Menu