Trainingsacteren – Leren met acteurs

Succesvollere, leukere en beter toepasbare trainingen

Bij UPD maken we gebruik van trainingsacteren bij een aantal van onze opleidingen, workshops en kennissessies. Maar wat houdt dat nu precies in? En waarom kiezen we daar eigenlijk voor?

Trainingsacteren

Trainingsacteren is niet nieuw. Ook bij UPD maken we gebruik van acteurs bij simulaties, rollenspelen en theatrale interventies. En dat doen we niet zomaar. We laten je hieronder graag zien (en ervaren) waarom het inzetten van acteurs zo waardevol is en waarom we het toepassen. Daarnaast vertellen we je op welke wijze theatrale interventies kunnen helpen bij het effectief doorvoeren van een organisatieverandering.

Wat is trainingsacteren precies?

Trainingsacteren is het gebruik van acteurs tijdens opleidingen om situaties in de vorm van een rollenspel voor te spelen. Rollenspelen worden veelal ingezet bij opleidingen waar het gedrag van de cursist onderwerp is van de opleiding. Bijvoorbeeld bij een training over omgaan met weerstand.

Waar trainers goed in staat zijn om kennis over te dragen, missen zij vaak de skills om de cursist te laten ervaren wat hun gedrag precies is en wat het gevolg daarvan is. Juist daarvoor worden trainingsacteurs ingezet. Zij spelen herkenbare situaties waarin de cursist het eigen gedrag kan herkennen, hierop kan reflecteren en vervolgens mee aan de slag kan.

Met de inzet van trainingsacteurs krijgen cursisten dus een ‘live’-ervaring, wat de impact van de training vele malen vergroot. Bijkomend voordeel is dat de cursisten de mogelijkheid krijgen om in een veilige omgeving met de acteurs te oefenen met hun nieuw opgedane kennis en inzicht.

3 redenen waarom wij trainingsacteren inzetten

Er is eigenlijk maar 1 reden waarom wij trainingsacteren inzetten: het vergroot de praktische toepasbaarheid van onze opleidingen. Doordat cursisten tijdens de opleiding al ervaren wat de inhoud van de opleiding voor ze kan betekenen maken ze tijdens de opleiding al direct hun eerste praktijkmeters. En hierdoor wordt het minder spannend om het in de praktijk toe te passen.

Dit realiseren we door een drietal kwaliteiten die enkel zijn voorbehouden aan ervaren trainingsacteurs.

1. Een trainingsacteur speelt realistisch

Trainingsacteur zijn gewend om zich in te leven in verschillende situaties. . Ze kunnen niet alleen goed acteren en natuurlijk reageren, maar zij kunnen ook het het proces tussen deelnemer en zichzlef beschrijven. Omdat ze in no-time gedachten en patronen kunnen herkennen én verwerken in hun spel, ontstaan er realistische situaties. Als trainers en cursisten een rollenspel spelen is dit voor hen veel lastiger. Omdat zij niet gewend zijn om te acteren, zullen ze dichtslaan of elementen uit het gedrag enorm uitvergroten. In beide gevallen is de scène dan niet meer realistisch en daardoor ook niet effectief.

2. Een trainingsacteur heeft kennis van de gebruikte concepten, heeft bedrijfskennis en kan feedback geven

Een trainingsacteur kent het doel van de training. Hij of zij weet exact wat het leerdoel is voor de cursisten. Hier houden ze in het spel dan ook direct rekening mee. Is het de bedoeling dat cursisten om leren gaan met weerstand? Dan zetten ze hun spel zo in dat de cursist maximaal kan oefenen met zijn leerdoel in de gewenste weerstandssituatie.

Doordat ze het doel van de training kennen én weten hoe het gedrag hieraan bijdraagt kunnen ze achteraf ook goed feedback geven. Wat deed de cursist nu precies waardoor, in het geval van de training omgaan met weerstand, bij de acteur de weerstand juist toenam of afnam? Deze feedback kunnen trainingsacteurs vanuit hun rol geven omdat zij heel bewust bezig zijn met het uitspelen van de scènes. Acteren is hun tweede natuur, ze zijn echt even de lastige klant, de dominante baas of de chaotische collega en kunnen zich vanuit die rol ook nog volledig richten op het gedrag van de cursist.

3. Een trainingsacteur speelt interactief

Als het rollenspel wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld cursisten onderling zien we het daarin ook vaak misgaan. Men maakt het elkaar bewust lastig door niet te reageren op acties van de cursist. Of, als de cursist iets nieuws uitprobeert, iets doet wat de anderen niet verwachten dan ontstaat er bijvoorbeeld zenuwachtig gelach waardoor het resultaat van het rollenspel direct nihil is.

Hoe ziet trainingsacteren er in de praktijk uit?

Dat kunnen we het beste laten zien aan de hand van een voorbeeld. Bekijk onderstaand filmpje maar eens, waarin 2 acteurs een situatie uitspelen. De enige context die je krijgt is dat dit 2 collega’s zijn – gelijkwaardig in rol – en dat zij een afspraak hebben om de voortgang van een project te bespreken.

Herkenbaar? En als je nu de vraag zou krijgen om de gevoelens van Peter te benoemen? Wat denkt hij bij zichzelf? Dat is geen enkel probleem om te benoemen, toch?

Vervolgens zou je hem adviezen kunnen geven over hoe hij deze situatie anders aan zou kunnen pakken. Daar hebben de meeste mensen ook een beeld bij.

En als je dit voorbeeld nou wegzet tegen een uitgeschreven casus. Dan is het opeens een stuk moeilijker om te herkennen en te benoemen wat Peter voelt en ervaart.

Lastiger wordt het als je dat advies zelf gaat uitvoeren. Je kunt je advies uitproberen en dan constateren dat je weliswaar weet hoe het moet maar dat je nog niet over de juiste vaardigheden beschikt om het gesprek in goede banen te leiden. Je ontdekt dan dat er dus nog het e.e.a. te leren valt. Je hebt namelijk pas iets echt geleerd als je er niet alleen over kunt praten maar het ook kunt toepassen in de praktijk!

Dit is een simpel voorbeeldje van hoe we trainingsacteren gebruiken. Ervarend leren met trainingsacteurs is bijzonder effectief. Onze acteurs zijn aanwezig bij de opleiding en werken met bestaande casuïstiek en scripts maar kunnen ook uitstekend improviseren of samen met jou casuïstiek ontwikkelen.

Meer weten over trainingsacteren?

We vertellen je er graag alles over. Neem contact met ons op via 020-3453015. Of bekijk de opleidingen die we verzorgen waar trainingsacteren een prominente plek heeft. Je vindt ze hier aan de rechterkant.