We leven in een onstuimige tijd, een moment om te leren. Maar hoe?

Leren doe je samen!

Maar hoe?

We gebruiken veel nieuwe tools, andere manieren van samenwerken. Dit levert voor iedereen nieuwe inzichten en best- (of worst-)practices op. Ik zie alleen dat deze nieuwe inzichten en leerervaringen nog niet (of onvoldoende) worden gedeeld met elkaar en dat is zonde!

In dit artikel lees je 4 stelregels die je helpen om écht samen te leren. Dat maakt het leerproces effectiever en bovenal; leuker!

Leren = proberen

Het gewone is ongewoon geworden. Alle routines zijn weg. We gebruiken nieuwe software, we werken op een andere manier met elkaar samen. Een mooie ontdekkingstocht want elke dag leren we nieuwe dingen en gaan we experimenterend voorwaarts.

Ik ben blij gestemd met de positieve houding van zoveel mensen om mij heen, misschien wel geïnspireerd door Pipi als ze zegt: “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan” .

Onze kinderen hebben leren fietsen met vallen en opstaan, ik heb niet verteld wat er allemaal zou kunnen gebeuren en welke risico’s er zijn. Ze leren fietsen door het te doen. En één ding weet je zeker, ze zullen vallen. Zo is het ook bij ons, als volwassenen. Het geeft niet als het mis gaat. Sterker nog, je leert juist als het mis gaat. Een helpende gedachte hierbij is ‘fouten maken moet’.

Leren = samen

We leven samen, we werken samen én… we leren samen. We leren van anderen, juist in deze tijd als we zoveel nieuwe dingen leren. Een valkuil hierbij is om zelf aan de slag te willen gaan, zelf het wiel willen uitvinden. We ervaren misschien een drempel om een hulpvraag te stellen.

Leren = delen

Tegelijkertijd zie ik dat leerervaringen worden gedeeld. Het delen van een good practice geeft precies aan wat het is, een goede manier van werken die voor jou heeft gewerkt. Het is niet nodig om te wachten totdat het een best practice is, want dat suggereert de beste manier van werken.

Volgens Taiichi Ohno van Toyota is “de standaard die we vandaag gebruiken, de slechtste manier om het werk uit te voeren”.

Tip: Taiichi Ohno is een toonaangevende naam in de wereld van Lean. Wil je meer weten over het gedachtegoed van Lean en de best-practices van deze methode? Schrijf je dan in voor een kosteloze kennismakingsworkshop.

Onze omgeving verandert snel, als we blijven bij onze standaarden van begin maart, zijn we out of business. Maar juist door te experimenteren is het UPD gelukt om binnen een halve week tijd een enorme stap te zetten in het online zetten van onze UPD Virtual Classrooms.

We konden hiervoor gelukkig wel leunen op de voorbereidingen die we hiervoor al aan het doen waren. Maar de sprint van voorbereiding en naar livegang werd door alle ontwikkelingen getriggerd en versneld.

Hierbij nog een paar tips voor het delen van goede ervaringen:

  • Plan inspiratiesessies met ms-teams, iedereen kan inloggen om te luisteren. Neem inspiratiesessies op en plaats deze op wiki. Voorbeeld: heb jij ervaring met Trello en je collega’s nog niet, plan een moment om hen te laten zien hoe het werkt.
  • Plaats voorbeelden op wiki (onderdeel van Ms-teams)
  • Maak screenshots en deel ervaringen op whatsapp.
  • Stel evaluatievragen in dag- en weekstarts. Niet alleen focus op het resultaat maar vooral ook hoe het je is gelukt. Bijvoorbeeld:
    • Wat heb je geleerd vandaag? Heb je nieuwe inzichten? Waar heb jij je over verwonderd?
    • Waar ben je trots op?
    • Wat ging er niet goed? wat heb je hiervan geleerd?

Leren = inspireren

En tot slot, vergeet niet te lachen! Blijf jezelf verwonderen en deel wat je meemaakt. Het werkt aanstekelijk en je inspireert anderen om vooruit te gaan.

Wat heb jij vandaag geleerd? En hoe heb je deze ervaring gedeeld? Laat het mij weten zodat we samen lerend voorwaarts gaan. Ik wens iedereen veel leerplezier in deze onstuimige tijden!

Auteur: Edward van de Poll

Edward van de Poll

Edward van de Poll is als Management Consultant verbonden aan UPD. In de afgelopen jaren heeft hij ruime ervaring opgedaan met Lean (Six Sigma), OBM en Lean Operational Management in verschillende sectoren.

Momenteel is hij actief in Onderwijssector en helpt hij onderwijsinstellingen bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit.

Wil jij jouw leerervaringen delen met Edward? Je kunt hem bereiken via 020-345 3015.