Artikelen Archieven - Pagina 2 van 3 - sixsigma.nl

Artikelen

Zelf voor de groep leren staan

Zelf voor de groep leren staan Studenten die willen beginnen aan het CIOS in Sittard krijgen direct duidelijkheid van het team waarin sportdocent Yves Borghouts werkt. “Als lesgeven je niet bevalt, val je bij ons door de mand.” Wat is [ ... ]

‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord

Lean Onderwijs
‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord ‘Maak het klein en houd het praktisch’ Een verblijf in het Medisch Spectrum Twente (MST), in april, zet Bert Imminga aan het denken. Als kwaliteitsmedewerker bij de dienst Onderwijs & Kwaliteitszorg (O&K) bij ROC [ ... ]

Businesscase – Onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan

Lean dagstart
Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan Door Bob Schut, onderwijsmanager team Horeca, ROC Mondriaan Toen de Inspectie begin 2014 onderzoek deed naar de Staat van de instelling werden de kwaliteitsgebieden examinering en kwaliteitsborging slecht respectievelijk onvoldoende [ ... ]

Ishikawa-diagram (visgraatdiagram)

Ishikawa
Het Ishikawa-diagram (ook wel fishbone- of visgraatdiagram) helpt bij het analyseren en oplossen van problemen. Dit eenvoudige gereedschap vereist geen specialistische kennis en helpt je om tot mogelijke oorzaken van problemen te komen. [ ... ]

Het Teamrolmodel van Belbin

Het Teamrolmodel van Belbin Een krachtig hulpmiddel om teams optimaal te laten presteren Waarom heeft het ene team wel succes en het andere niet? En hoe komt het dat teams die zijn samengesteld uit zeer getalenteerde individuen als collectief vaak [ ... ]

Hoe Ikea de Lean principes toepast

De pracht van IKEA. Heb je ‘m al ervaren? Uiteraard doelen we niet op de pogingen die je hebt gedaan om je kast in elkaar te krijgen. Nee, wij hebben het over IKEA’s effectieve Lean tactiek en veiligheidsprincipes. [ ... ]

Agile, Waterval en Lean Startup: innoveren op 3 manieren

Agile, Waterval en Lean Startup Innoveren op 3 manieren Een economisch crisis overleven, de continuïteit waarborgen en weer verder groeien. Innovatie is hierbij hard nodig voor alle bedrijven en instellingen. Noodzakelijk, maar hartstikke moeilijk. Ongeacht welke branche. Ongeacht de grootte [ ... ]

Wat is een Lean Startup?

Wat is een Lean Startup? Begin met experimenteren op kleine schaal Een startup is een startende onderneming, maar een startende onderneming is niet per definitie een Lean startup. Hoe zit dit en wanneer komt Lean om de hoek kijken? Waarin [ ... ]

Drijfveren binnen Management Drives

Drijfveren worden binnen Management Drives gezien als de schakels tussen wat iemand denkt te gaan doen en wat iemand daadwerkelijk gaat doen. Drijfveren geven richting aan het vermogen van mensen en het team. [ ... ]

Management Drives

Management Drives is een methodiek om de drijfveren van mensen in kaart te brengen. En dat is essentieel voor managers. Want iedere goede manager weet dat je drijfveren van mensen niet kunt veranderen. Maar als je de drijfveren kent, kun je er wel op sturen. [ ... ]

Lean is meer dan je denkt!

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean geeft inzicht

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse – deel 4

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Een volledig ‘5S’ magazijn

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse!: vraag het aan Wim en Hans

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Wat is Verandermanagement?

Verandermanagement richt zich op het veranderen van de structuur, cultuur en werkwijze en is onmisbaar voor iedere organisatietransformatie. [ ... ]

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten Kwaliteitsborging, controle en management. Dit zijn dé pijlers die de stabiliteit en het succes van een organisatie bepalen. Lukt het niet om deze principes te laten beklijven, dan kan dit rampzalige en zeer tragische [ ... ]

De 7 doodzonden van Process Excellence

De 7 doodzonden van Process Excellence Verloopt het Process Excellence programma van je organisatie niet echt vlekkeloos? Weet je dan wel zeker wat de wensen zijn van je klant? Olalekan Alominle, Process specialist bij MainOne, stelde 7 doodzonden op waar [ ... ]

Lean en duurzaamheid

Is er een verbinding tussen Lean en Duurzaamheid? En wat kunnen we nog doen om dit te versterken? Je leest het hier! [ ... ]

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur Lean in de bouw De bouw. Een branche waarin waardevolle processen erg belangrijk zijn. Voordat een project wordt opgeleverd, gaat er een hoop aan vooraf en zijn er veel partijen bij betrokken geweest. [ ... ]

Help, ik ga trouwen!

Help, ik ga trouwen! Ik wil nú een GANTT Chart Voor de meeste mensen is het de mooiste dag van hun leven: de dag waarop ze trouwen met hun grote liefde. Degenen die getrouwd zijn weten dat de aanloop naar [ ... ]

Just-in-time is: altijd een koud biertje

Just in Time
Just-in-time is: altijd een koud biertje Optimaal voorraadbeheer in de kroeg of op het terras Vrijdagmiddag. Je hebt de hele week hard gewerkt en je snakt naar een koud, welverdiend biertje in je favoriete kroeg. Zodra je het pilsje in [ ... ]

Klimmen en Quality Function Development

In één keer goed opleveren van producten volgens wensen van de klant met Quality Function Deployment De voorbereiding en uitvoering van een succesvolle klimexpeditie en een succesvolle innovatie vertonen interessante parallellen Bram van Rijssel, werkzaam als consultant bij UPD, heeft [ ... ]

Lean Six Sigma belt structuur voor organisaties

lean six sigma trainingen opleidingen
De Lean Six Sigma Belt structuur Lean Six Sigma infrastructuur voor organisaties Voor een succesvolle introductie van Lean Six Sigma is een complete en goed gestructureerde infrastructuur nodig. Bij een Lean Six Sigma deployment worden de projecten namelijk uitgevoerd door [ ... ]

Hoe is Six Sigma tot stand gekomen?

De oorsprong van Six Sigma Aan de ontwikkeling van de Six Sigma methode ging een geschiedenis vooraf van diverse ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement. Op deze pagina vindt u de personen die een belangrijke invloed hebben gehad op de [ ... ]

Wat heeft de T-Test met Guinness bier te maken?

Wat heeft de T-Test met het Guinness bier te maken? Over de achtergrond van de “Student’s T-Test” Het is geen geheim dat bier dé drank is voor sommige mannen (en vrouwen!). Guinness bier is uitgevonden in 1759 door Arthur Guinness [ ... ]

Optimalisatie HR Shared Service Center Processen bij KPN en Logica

Operational Excellence bewerkstelligen vanuit samenwerking tussen KPN, Logica en UPD Operational Excellence: een unieke samenwerking die leidt tot verbetering van kwaliteit en kostenverlaging Sinds 2008 verzorgt Logica HR Business Process Outsourcing (HR BPO), de Shared Service Center activiteiten voor KPN. [ ... ]

Operational excellence, wat is dat?

Lean transformatie
Wat is Operational Excellence? De gouden formule voor excellentie – moderne alchemie? Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de dienstverlening naar haar klanten. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer [ ... ]

Lean Operational Management

Lean Operational Management Doelgerichte sturing aan de hand van Lean Lean operational management is de vorm van operationeel management aan de hand van de Lean filosofie. Door Lean operational management toe te passen wordt iedereen binnen de organisatie gestimuleerd en [ ... ]

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart Een korte handleiding voor een de Lean dagstart Begrip voor de drukke agenda van een collega. Plezier in het werk. Een uitlaatklep voor problemen. Het zijn goede redenen om ’s ochtends staand te [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

De Lean dagstart

De Lean dagstart Een goed begin van iedere dag Binnen Lean organisaties zie je teams dagelijks de dag beginnen met een ‘dagstart’. De leden van een team bespreken met elkaar de vorige dag en de aankomende dag. Maar is dit [ ... ]

Design for Lean Six Sigma

Design for Lean Six Sigma – DFSS Waarom verbeteren als het in één keer goed kan? Vele valkuilen bedreigen managers die een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten. Zonder een goede planning bestaat het gevaar dat [ ... ]

Nederland Wereldkampioen?

Plannen en doen: de concurrentiekracht van Nederland… Het doorlopen van een vaste routine Trots overheerst in de ochtendkranten na de verloren halve finale van het Nederlands elftal tegen Argentinië. Nederland haalde net niet de finale, maar bondscoach Louis van Gaal [ ... ]

Poka Yoke

Poka Yoke Onbedoelde fouten voorkomen Poka Yoke; een Japanse term gebruikt in lean manufacturing. Een poka is een ‘onbedoelde fout’ en yoke is ‘voorkómen’. Herkomst van Poka Yoke Maatstreepjes op flessen, parkeersensoren die waarschuwen voor een botsing en SIM-kaarten die [ ... ]

Six Sigma is een manier van werken voor 3M

Six Sigma is een manier van werken voor 3M De tocht van Six Sigma implementatie begon vrij kort nadat James McNerney het roer overnam in januari 2001. Kort voor zijn aanstelling als CEO, vonden er enigszins Six Sigma activiteiten plaats [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Een knap staaltje koken bij Tata Steel

Kansen op de rand van de vulkaan Koken voor gevorderden bij Tata Steel Een vrachtwagen kun je makkelijk kwijt in elk van de drie vaten vol vloeibaar ijzer waaruit het Indiase concern Tata in IJmuiden staal bereidt, in de eerste [ ... ]

Klantenservice en callcenters

Heb je recent een film gekeken waarin de acteur of actrice een waanzinnig paar schoenen aan had die jij ook wel zou willen hebben? Maar weet je niet meer precies welke acteur of actrice het was? Of hoe de schoenen er precies uitzagen? Geen punt, bel gewoon de klantenservice van online schoenenverkoper Zappos. Zij helpen je om de schoenen te vinden. Ze helpen je trouwens ook als je op zoek bent naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Of als je zin hebt in pizza. [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Wraak van de putjesschepper

De Wraak van de putjesschepper Onduidelijkheid bij de gemeente leidt tot irritatie Het trottoir zou een week lang open moeten liggen voor een reparatie aan het riool. Maar het duurt een week langer. En net als alles achter de rug [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal Ik dacht het al, maar nu weten we het zeker.” Aan het woord is Bettina Kluter, een enthousiaste verpleegkundige gerontologie en geriatrie bij de Drentse zorginstelling [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

De pure noodzaak van Lean

Lean: Pure Noodzaak! Waarom het broodnodig is om lenig te zijn De titel van dit artikel insinueert dat bedrijven geen keuze hebben of ze Lean gaan “doen” of niet. Het lijkt een mooie kop van een advertentie om Lean trainingen [ ... ]

Dieetvoeding onder de loupe

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Dieetvoeding onder de loupe Bij het nadenken over een verbeterproject is het ook belangrijk te beschrijven wat je níét gaat realiseren. Deze les uit de Green Belt opleiding had verpleegkundige gerontologie en [ ... ]

Trends en succesfactoren in Process Excellence

Trends en succesfactoren in Process Excellence In de huidige globale en hypercompetitieve economie is het voor bedrijven van wezenlijk belang om de focus te leggen op efficiency, het verhogen van kwaliteit en het reduceren van kosten. De commerciële druk, samen [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

Lean (Six Sigma) meets Management Drives

Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om hun onderwijsproces te verbeteren. De urgentie is aanwezig en er is draagvlak voor verandering. Toch gaat veranderen niet gemakkelijk. [ ... ]

Studierendement in het MBO

Studierendement in het mbo Instellingen blijven continu verbeteren Steeds meer studenten in het Middelbaar Beroeps Onderwijs sluiten hun opleiding succesvol af met een diploma, zo blijkt uit de Benchmark voor het MBO 2012, die in december 2013 verscheen. Sinds 2009 [ ... ]

Leidinggeven aan LSS Deployments

Succesvol leidinggeven aan Lean Six Sigma Deployments Er bestaat geen eenduidige manier Stel dat je meerdere MBB’s hun ervaringen laat evalueren en vergelijken met betrekking tot leidinggeven aan Lean Six Sigma deployments. Dan zal je geen op elkaar lijkende operationele [ ... ]

Lean Six Sigma and Agile

Lean Six Sigma and Agile How both methodologies work to improve effectiveness and efficiency In the last decade, we have seen an increasing number of companies embrace Lean, Six Sigma and Agile to improve effectiveness and efficiency. The following diagram [ ... ]

UPD in Management Team top-100

UPD in Management Team top-100 UPD, de drijvende kracht achter het kennisplatform sixsigma.nl, komt dit jaar “met stip” binnen in de Management Team top-100. De 2013 lijst bevat negen nieuwkomers, waaronder UPD. Tot de sterkste dalers behoren onder meer Capgemini [ ... ]

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur Organizational Behavior Management als de veranderkundige sleutel naar succes Aristoteles zei het al: “Uitmuntendheid is geen eenmalige gebeurtenis, het is een gewoonte”. Maar dan in het klassiek Grieks uiteraard. Als we met Lean [ ... ]

Five Times Why

Five times why
Five times why is een methode om te komen tot de hoofdoorzaak van een probleem. De methode is ontwikkeld door Sakichi Toyoda bij het Japanse autobedrijf Toyota. Om te zorgen dat je bij procesverbetering niet aan symptoombestrijding gaat doen is het verstandig om de werkelijke achterliggende oorzaak te achterhalen. Five times why helpt daarbij. [ ... ]

Snel een proces verbeteren?

Snel een proces verbeteren? Process Health Check: de eerste hulp bij optimalisatie Processen lopen niet zoals ze zouden moeten of kunnen. Althans dat is het vermoeden. Klanten geven signalen dat het sneller, goedkoper of beter kan. Of het management wil [ ... ]

Process Forecasting

Process Forecasting Brengt objectief en integraal de volumes in je proces in beeld Zodra nieuwe of andere werkzaamheden op een afdeling komen bij bijvoorbeeld de introductie van een nieuw, of te wijzigen product of dienst ontstaat vaak onrust. Men ziet [ ... ]

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT Controle krijgen over energieverbruik binnen de IT Voor veel bedrijven en organisaties (financiële dienstverlening, retail) wordt het primaire proces steeds meer een complexe informatieverwerkende activiteit. Eveneens bieden organisaties [ ... ]

5S op de werkvloer

5S op de werkvloer
5S op de werkvloer 5 Slimmigheidjes om je werk opgeruimd te houden Iedereen is wel eens iets kwijt. “Waar heb ik dat document toch gelaten? Ik had toch versie 2 al gemaakt?” Het staat niet op je persoonlijke schijf. “Had [ ... ]

Wat is lean Kaizen?

Kaizen is veranderen om te verbeteren Hoe kleine voortdurende verandering leiden tot grote resultaten Kaizen is een aanpak welke mensen en teams helpt om effectief en resultaatgericht aan de slag te gaan met Continu Verbeteren. De term Kaizen komt uit [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continu verbeteren is het echter noodzakelijk om eerst de standaard werkprocedures vast te stellen voordat de kwaliteit van onze processen verbeterd kan worden, klinkt logisch toch? [ ... ]

Lean Six Sigma: Succes is een keuze

Lean Six Sigma; Succes is een keuze Een snelle verbetering van uw bedrijfsresultaat. Waarin excelleren topbedrijven als GE en Dell? DEze bedrijven voeren procesverbeteringen rigoureus door: “a way of life “. En wat is volgens wetenschappers en bedrijven het beste dat [ ... ]

Aan Talent Management moeten we zelf invulling geven!

Aan talent moeten we zelf invulling geven! Neemt de aandacht voor Talent Management af in moeilijke dagen? In de goede dagen wordt in vrijwel elke organisatie veel aandacht gegeven aan de wijze waarop aanwezige Talenten worden begeleid bij hun verdere [ ... ]

Six Sigma Marketing: de next step in Lean Six Sigma

Six Sigma Marketing The next step in Lean Six Sigma Six Sigma heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een methode om kosten te reduceren en processen te optimaliseren naar een allround methode voor iedere organisatie met de focus op het toevoegen [ ... ]

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis?

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis? Waarom Lean Six Sigma, en waarom juist nu? Waarom veranderen in slechte tijden en hierin investeren als we juist geld moeten besparen en de knip op de beurs moeten houden? Een [ ... ]

Door Lean Six Sigma voordeel op doen

Door Lean Six Sigma voordeel opdoen Niet alleen volgens wetenschappers, ook volgens beursgenoteerde multinationals zoals Xerox, BMW en Bank One en het MKB kunt u met het programma Lean Six Sigma essentiële bedrijfsbelangen realiseren, zoals een verlaging van de operationele [ ... ]

Conflicteren Lean Six Sigma en innovatie?

Lean Six Sigma richt zich op het reduceren van variatie. Innovatie voegt variatie toe. En daarmee is in twee zinnen het conflict direct duidelijk. Maar is er wel echt een conflict of wordt dat gecreëerd? [ ... ]