Zelf voor de groep leren staan - sixsigma.nl %

Zelf voor de groep leren staan

Studenten die willen beginnen aan het CIOS in Sittard krijgen direct duidelijkheid van het team waarin sportdocent Yves Borghouts werkt. “Als lesgeven je niet bevalt, val je bij ons door de mand.”

Yves

Wat is uw vak?

“Gymlessen geven? Nee, dat woord moet je niet gebruiken. Wij geven sportlessen. We zijn een mbo-opleiding en leiden studenten, in drie of vier jaar, op tot sportleider, afhankelijk van hun niveau. Onze studenten leren over de theorie en de praktijk van sport. Daarbij weven we de zaakvakken zoals Engels, Nederlands en rekenen door de opleiding heen. Cruciaal is dat onze studenten leren leidinggeven. Graag en goed sporten is een voorwaarde om aan de opleiding te beginnen, uiteindelijk gaat het om het lesgeven in de sport. Ze moeten zelf voor de groep durven en leren staan.”

Hoe is MBObeter door uw team ingezet?

“Op basis van de MBObeter light-methodiek hebben we samen uitgetekend wat de problemen zijn in ons onderwijsproces. De aanpak helpt om informatie die wij als team al (wel) hadden, te structureren. De problemen worden geordend, gerangschikt en stelselmatig van een waardering voorzien. Dat helpt enorm.

Natuurlijk, je kunt jezelf een grote broek aantrekken en zeggen: ‘Wij kenden deze problemen al en we hadden zelf de oplossingen kunnen bedenken’, maar dat is niet waar. Kijk naar de gesprekken die we voerden met mensen die voortijdig de opleiding verlieten. Het is cruciaal om dan de vraag te stellen: ‘Hé, waarom ga jij nu eigenlijk weg?’ Zelf waren we ervan overtuigd dat die gesprekken stelselmatig werden gevoerd, maar we kwamen erachter dat het in werkelijkheid niet structureel gebeurde. Van drie van de tien mensen wisten we niet waarom ze de opleiding verlieten. Zelfs als de exitgesprekken wel gevoerd werden, kregen we de reden van vertrek niet altijd boven water.”

Wat heeft ondersteuning door MBO15 opgeleverd?

“De exitgesprekken zijn verbeterd en we zorgen nu dat we weten waarom mensen vertrekken. We hebben ook de problemen met de intake aangepakt. Mensen kwamen de opleiding binnen met het idee van: ‘Hé, ik wil sporten.’ Dat is een mooie motivatie, maar als dat de enige motivatie is, dan ga je het hier niet redden. We slagen er nu beter in om dat aanstaande studenten van het begin af aan duidelijk te maken.”

Wat heeft u verrast?

“Het was voor mij een verademing om te werken met iemand die analytisch denkt. Toch was UPD niet afstandelijk. Ze hielden er wel rekening mee dat we hier te maken hebben met jonge, kwetsbare gastjes. Joris van de Lindeloof wist perfect te laveren tussen een zakelijke opstelling en inlevingsvermogen. Dat laatste is onmisbaar als je werkt met mensen in het onderwijs. Onderwijsmensen zijn eigenwijs en hebben nogal eens de neiging om uit te wijden. Hier was binnen het MBObeter light-traject ruimte voor, mensen in ons team mochten zijpaden bewandelen, maar op het juiste moment werden we weer teruggebracht op de snelweg.”

Hoe nu verder?

“Het verbeteren van de intakegesprekken blijft een aandachtspunt. We kunnen bij de voorlichting nog strikter zijn om mensen duidelijk te maken: ‘Er wordt hier veel gesport, maar je komt hier voor het lesgeven.’ Als dat je niet bevalt, dan val je bij ons door de mand.”


Jubileumboek “beter MBO”

Dit is één van de vele inspirerende verhalen uit het jubileumboek “beter MBO”. Dit boek is uitgegeven door UPD in samenwerking met MBO15. Wilt u alle inspirerende verhalen lezen? Bestel of download het boek dan hier.