3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM

Hoe KLM Lean Six Sigma toepast bij het verbeteren van de processen.

Luchtvaartmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om hun vliegtoestellen, motoren en onderdelen te onderhouden conform strikte veiligheidsvoorwaarden. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn de speerpunten, maar ook kosten spelen een grote rol. KLM Engineering & Maintenance en de leveranciers kunnen toegevoegde waarde leveren in haast elke aspect.

KLM

De eerst volgende keer wanneer je land op Amsterdam Airport Schiphol, dan is het aan te raden om eens een blik te werpen op het uitgebreide “technisch” complex welke zuidoost gelegen is van het vliegveld. Het complex van hangars en platformen – beter bekend als Schiphol Oost – is de thuishaven van KLM Engineering & Maintenance (KLM E&M), beter bekend als KLM MRO (Maintenance, Repair, Overhaul ofwel Onderhoud, Reparatie en Revisie) divisie. Hier gebeurt het allemaal, 5,500 medewerkers die vliegtuigen, motoren en onderdelen onderhouden, repareren of aanpassingen doorvoeren.

E&M en haar gecombineerde activiteiten, die 1 miljard euro aan omzet per jaar generen, is voor KLM de eerstvolgende als bron van omzet na de passagiers en de cargo. De grootste klant van KLM E&M is het moederbedrijf, maar het heeft ook wereldwijd meer dan honderd klanten, waaronder Northwest Airlines, Atlas Air  (In het noorden van Amerika), Lanchile en Tampa Air Cargo (In het zuiden van Amerika), Cargolux, Virgin Atlantic (Europa), Garuda Indonesia en Philippine Airlines (Azië).

Procesoptimalisatie van top tot teen

“Wat we aanbieden, is een klantgerichte onderhouddienst in de vorm van een volledige service en support pakketten.” legt Peter Somers uit, Executive Vice President van KLM E&M. “Klanten hebben de optie om hun hele set aan verantwoordelijkheden t.a.v. vliegtuig onderhoud verantwoordelijkheden aan ons over te dragen.” Dat betekend dat de Engineering afdeling het onderhoudsprogramma voor een bepaald vliegtuig zal optimaliseren voor de gebruikersintentie van de klant.

De onderhoud controle afdeling monitort het vliegtuig alsof het is gebruikt en roostert servicebeurten in, in overleg met de klant en de productieafdelingen. De verschillende productie eenheden voeren dan de actuele onderhoudswerkzaamheden zo snel mogelijk uit, waarbij men het hele toestel “van top tot teen” in het proces uitvoerig onder de loep neemt. KLM E&M heeft zeer uitgebreide faciliteiten tot haar beschikking om dit volledig te kunnen bewerkstellingen: meerdere hangars, geavanceerde werkplekken speciaal voor het bewerken van aërodynamische en mechanische onderdelen, en een nieuwe, state-of-the-art Engine Shop die 350 revisies per jaar kan uitvoeren. Het team van KLM E&M is goed getraind en neemt vervolgens veel herhaal trainingen om het geheugen continu op te frissen.

Wat zijn de voordelen van deze uitvoerige benadering?

“Aangezien wij zelf een deel vormen van een luchtvaartmaatschappij, hebben wij 85 jaar ervaring opgebouwd die te maken heeft met de behoeften en benodigdheden van luchtvaartmaatschappijen. Dat betekend dat we weten hoe wij een onderhoudsprogramma in elkaar moeten zetten dat dit in 1 klap doet. De meest belangrijke voordeel van onze benadering is dat we de tijd minimaliseren waardoor het vliegtuig niet in de lucht is voor onderhoudswerkzaamheden. Zodoende, zorgen wij ervoor dat het vliegtuig dezelfde tijd doorbrengt als waar het feitelijk voor aangeschaft is: vliegen en het genereren van omzet.”

Kostenvoordelen van Lean Six Sigma bij KLM

KLM E&M is continu bezig met het verbeteren van de eigen processen, met als basis het toepassen van Lean Six Sigma tools. Speciaal getrainde personeel helpt de medewerker van de werkvloer met het analyseren van hun eigen werkprocessen zodat ze een fine-tune slag kunnen maken. Een goed voorbeeld is het “Engine Waterwash project”, opgestart om te bezuinigen op brandstof (in de afgelopen twee jaar, KLM heeft haar uitgaven op brandstof zien stijgen van 750 miljoen euro tot 1,500 miljoen euro).

De stafafdeling bij E&M Lean Six Sigma Office en MRO medewerkers richtten zich op de motor van het vliegtuig. Ze kwamen hierbij achter dat er problemen lagen bij de bladen binnen de compressor van de motor, die bevuild werden bij gebruik. Dit betekende dat de motor steeds intensiever werk moest leveren om dezelfde prestaties te kunnen behalen, en als gevolg hiervan werd er meer brandstof verbruikt.

Het team kwam met een ingenieus idee om deze bladen binnen de compressor te kunnen verschonen. Ze hebben hierbij gebruik gemaakt door het toedienen van honderden liters water aan de voorkant van het toestel in verschillende soorten cycli. Gedurende deze handeling liep de motor, maar werd niet ontstoken. Het effect is vergelijkbaar met dat van een wasmachine, met de motor die ervoor zorgt dat de motor zichzelf schoon wast.

Het uiteindelijke resultaat is brandstof verbruik van 0.2 tot 0.5%. Dit vertegenwoordigd een besparing van 3 tot 7.5 miljoen euro. Omdat deze schoonmaak van de motor wordt uitgevoerd, gedurende de ingeplande inspectie van het vliegtuig, hoeft het niet aan de grond te blijven dan nodig is. Een extra pluspunt is dat het toepassen van deze techniek het reduceren van CO2 emissies bevordert.

Een andere KLM E&M / Lean Six Sigma innovatie is de vier wekelijkse vier-weken D-check. KLM E&M is capabel om alle processen (stripping, inspecting, repairing, rebuilding en decorating) die nodig zijn voor een voertuig om binnen vier weken uit te voeren. Door deze snelheid kan het nu concurreren tegen lage lonen MRO bedrijven in Azië die het zich kunnen veroorloven om goedkopere uurtarieven te berekenen. “In feite zij we zo competitief geworden dat sommige Aziatische luchtvaartmaatschappijen bereid zijn om de afstand te overbruggen naar onze faciliteit op Schiphol voor onderhoud.”

Om zeker te stellen dat internationale klanten worden voorzien van dienstverlening op het hoogste niveau, is KLM E&M strategische partnerships aangegaan met verschillende grote internationale bedrijven als Boeing, General Electric (motoren), Honeywell (onderdelen) en haar partner Air France. Binnen Nederland werkt KLM E&M ook samen met verschillende Nederlandse leveranciers, bijvoorbeeld AKZO Coatings en Fokker Services & Aeronamic.

KLM Engineering & Maitenance (KLM E&M) en Air France Industries (AFI) zijn samen verder recentelijk nog geselecteerd als winnaar van de European MRO Airline of the Year Award. SixSigma.nl wil hierbij de heer Somers en KLM / Air France feliciteren met het behalen van deze award.

klm lean six sigma

Six Sigma
Menu