Lean Six Sigma

UPD lanceert verbeternetwerk the Spark*

Continue kwaliteitsverbetering door te leren van én met elkaar Doorlopend leren, nieuwe kennis opdoen en zo toekomstbestendig worden én blijven: ontwikkelingen op de arbeidsmarkt volgen elkaar in rap tempo op, wat van professionals vraagt om de eigen kennis en kunde [ ... ]

UNC Plus Delta gaat verder als UPD

UPD
UNC Plus Delta gaat verder als UPD UNC Plus Delta heeft een nieuwe naam. Vanaf nu heet de nationale marktleider op het gebied van Agile, Lean & Lean Six Sigma opleidingen en implementaties UPD. Bij de nieuwe naam hoort een [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

Laat je inspireren door Pinguïns

Laat je inspireren door Pinguïns Hoe overtuig je anderen van de noodzaak om te veranderen? Ken je de fabel van de smeltende ijsberg? Dit verhaal gaat over een kolonie keizerspinguïns die leeft op een ijsberg op Antarctica. Ze kruipen al [ ... ]

De Teamrollen van Belbin

De teamrollen van Belbin Een krachtig hulpmiddel om teams optimaal te laten presteren Hoe kan het toch dat teams met zeer getalenteerde individuen falen waar teams bestaande uit minder getalenteerde mensen wél succesvol opereren? Dit komt doordat het succes van [ ... ]

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten Kwaliteitsborging, controle en management. Dit zijn dé pijlers die de stabiliteit en het succes van een organisatie bepalen. Lukt het niet om deze principes te laten beklijven, dan kan dit rampzalige en zeer tragische [ ... ]

Kies jij voor Operational Excellence?

Kies jij voor Operational Excellence? Operational Excellence (OE) World Class Manufacturing (WCM) Total Productive Maintenance (TPM) Lean Management Six Sigma Lean Six Sigma Total Quality Management (TQM) Een indrukwekkend rijtje! Stuk voor stuk verbetermethoden die bedrijven toepassen in veel van [ ... ]

Help, ik ga trouwen!

Help, ik ga trouwen! Ik wil nú een GANTT Chart Voor de meeste mensen is het de mooiste dag van hun leven: de dag waarop ze trouwen met hun grote liefde. Degenen die getrouwd zijn weten dat de aanloop naar [ ... ]

Klimmen en Quality Function Development

In één keer goed opleveren van producten volgens wensen van de klant met Quality Function Deployment De voorbereiding en uitvoering van een succesvolle klimexpeditie en een succesvolle innovatie vertonen interessante parallellen Bram van Rijssel, werkzaam als consultant bij UPD, heeft [ ... ]

Wat heeft de T-Test met Guinness bier te maken?

Wat heeft de T-Test met het Guinness bier te maken? Over de achtergrond van de “Student’s T-Test” Het is geen geheim dat bier dé drank is voor sommige mannen (en vrouwen!). Guinness bier is uitgevonden in 1759 door Arthur Guinness [ ... ]

Operational excellence, wat is dat?

Wat is Operational Excellence? De gouden formule voor excellentie – moderne alchemie? Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de dienstverlening naar haar klanten. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

Design for Lean Six Sigma

Design for Lean Six Sigma – DFSS Waarom verbeteren als het in één keer goed kan? Vele valkuilen bedreigen managers die een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten. Zonder een goede planning bestaat het gevaar dat [ ... ]

Een knap staaltje koken bij Tata Steel

Kansen op de rand van de vulkaan Koken voor gevorderden bij Tata Steel Een vrachtwagen kun je makkelijk kwijt in elk van de drie vaten vol vloeibaar ijzer waaruit het Indiase concern Tata in IJmuiden staal bereidt, in de eerste [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Wraak van de putjesschepper

De Wraak van de putjesschepper Onduidelijkheid bij de gemeente leidt tot irritatie Het trottoir zou een week lang open moeten liggen voor een reparatie aan het riool. Maar het duurt een week langer. En net als alles achter de rug [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

Lean Six Sigma meets Management Drives

Lean Six Sigma meets Management Drives Succesvolle verbetertrajecten in het onderwijs met MBObeter light Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om [ ... ]

Leidinggeven aan LSS Deployments

Succesvol leidinggeven aan Lean Six Sigma Deployments Er bestaat geen eenduidige manier Stel dat je meerdere MBB’s hun ervaringen laat evalueren en vergelijken met betrekking tot leidinggeven aan Lean Six Sigma deployments. Dan zal je geen op elkaar lijkende operationele [ ... ]

Lean Six Sigma and Agile

Lean Six Sigma and Agile How both methodologies work to improve effectiveness and efficiency In the last decade, we have seen an increasing number of companies embrace Lean, Six Sigma and Agile to improve effectiveness and efficiency. The following diagram [ ... ]

Snel een proces verbeteren?

Snel een proces verbeteren? Process Health Check: de eerste hulp bij optimalisatie U weet dat uw processen niet zo lopen als ze zouden kunnen, of u vermoedt het. U krijgt reacties van uw klanten dat het allemaal wel wat sneller [ ... ]

Werk jij klantgericht?

Werk jij klantgericht? De stem van de klant is constant aanwezig, van de dagelijkse productie tot en met de strategische heisessie Elke zichzelf respecterende organisatie zal zeggen dat ze klantgericht werkt. “Outside in” en “van buiten naar binnen” zijn begrippen [ ... ]

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT Controle krijgen over energieverbruik binnen de IT Voor veel bedrijven en organisaties (financiële dienstverlening, retail) wordt het primaire proces steeds meer een complexe informatieverwerkende activiteit. Eveneens bieden organisaties [ ... ]

KPN servicedesk structureel verbeterd door Lean Six Sigma

KPN servicedesk structureel verbeterd door Lean Six Sigma De weg naar tevreden klanten en betrokken medewerkers Eind 2009 leidde schaalvergroting van de servicedesk van KPN enerzijds (meer klanten, meer producten en meer diensten) en het uitblijven van structurele oplossingen anderzijds [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Geen standaard…geen verbetering! “There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all” Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continue verbeteren is het [ ... ]

Lean Six Sigma: Succes is een keuze

Lean Six Sigma; Succes is een keuze Een snelle verbetering van uw bedrijfsresultaat. Waarin excelleren topbedrijven als GE en Dell? DEze bedrijven voeren procesverbeteringen rigoureus door: “a way of life “. En wat is volgens wetenschappers en bedrijven het beste dat [ ... ]

Six Sigma Marketing deel 3

Six Sigma Marketing De Derde Generatie heeft nieuwe metriek nodig De Define fase van Six Sigma Marketing verschaft u het op feiten gebaseerde, door data gedreven proces voor het identificeren en benaderen van de belangrijkste producten en afzetmarkten. Elk marktsegment [ ... ]

Six Sigma Marketing deel 2

Six Sigma Marketing Identificeren en prioritizeren van six Sigma projecten: Alle klanten zijn NIET gelijk Een van de grote frustraties bij veel Six Sigma beoefenaars is dat ze graag de Voice of Customer willen gebruiken om Six Sigma projecten te [ ... ]

Six Sigma Marketing: de next step in Lean Six Sigma

Six Sigma Marketing The next step in Lean Six Sigma Six Sigma heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een methode om kosten te reduceren en processen te optimaliseren naar een allround methode voor iedere organisatie met de focus op het toevoegen [ ... ]

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis?

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis? Waarom Lean Six Sigma, en waarom juist nu? Waarom veranderen in slechte tijden en hierin investeren als we juist geld moeten besparen en de knip op de beurs moeten houden? Een [ ... ]

Door Lean Six Sigma voordeel op doen

Door Lean Six Sigma voordeel opdoen Niet alleen volgens wetenschappers, ook volgens beursgenoteerde multinationals zoals Xerox, BMW en Bank One en het MKB kunt u met het programma Lean Six Sigma essentiële bedrijfsbelangen realiseren, zoals een verlaging van de operationele [ ... ]

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel Gevaar voor recidive bij tbs’ers fout gemeten Een artikel in de volkskrant van vrijdag 17 juni 2005 verwijst naar een proefschrift van Martien Philipse die volgende week promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Philipse [ ... ]

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering De Sales pitch voor een nieuw tracking software klonk perfect voor het management van een intern callcenter van een middelgrote financiële instelling. Het callcenter behandelde technische problemen en beleidsissues voor afdelingsvestigingen verspreid [ ... ]

Six Sigma vergeleken met TQM

Six Sigma vergeleken met TQM   Bedrijfsleiders stellen zichzelf (en anderen) vaak de vraag: ‘Wat is het verschil tussen Six Sigma en TQM?’ De werkelijke vraag is natuurlijk: ‘Welke methode is beter: Six Sigma of TQM? Oftewel, welke methode levert [ ... ]

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital Onlangs verscheen in het gerenommeerde Journal of Operational Excellence publicatiebundel; een artikel over het toepassen van de Six Sigma methodologie in de zorgsector. Dit is toegepast in een van de top ziekenhuizen [ ... ]

The System of Profound Knowledge

The System of Profound Knowledge Een dissertatie gebaseerd op Dr. Deming’s Theory of Management Dit document is een proefschrift over Dr. W. Edwards Deming’s Theory of Management, genaamd The System of Profound Knowledge. Het proefschrift is een resultaat van onderzoek [ ... ]

Denktank als impuls voor innovatie

Denktank als impuls voor innovatie In het tv-programma Buitenhof d.d. 19 juni werden onder andere de volgende vragen gesteld aan Ben Verwaayen, CEO van British Telecom Group: “Waarom draait de Engelse economie op volle toeren en zit de Nederlandse in [ ... ]

Leidinggeven aan Six Sigma

Leidinggeven aan Six Sigma Speciaal voor de leidinggevende aan Six Sigma projecten is het boek “leiding geven aan Six Sigma”. De auteurs beschrijven de randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om van Six Sigma een succes te maken. Op basis van [ ... ]

Acht lessen in Six Sigma

Acht lessen in Six Sigma Wat hebben we geleerd de afgelopen jaren? De afgelopen jaren was een wereldwijd veelgehoorde uitspraak van topbestuurders: ‘General Electric (GE) is uitermate succesvol geweest met de implementatie van Six Sigma, maar wij zijn GE niet!’. [ ... ]

Lean & Six Sigma implementatie: Schiphol Group

Lean Six Sigma Implementatie bij de Schiphol Group Hoe Schiphol Six Sigma inzet als Toolbox In mei 2006 werd Six Sigma geïntroduceerd bij Schiphol Group. Bij de introductie van Six Sigma heeft het management van Schiphol Group zich eerst verdiept [ ... ]

Six Sigma bij AXA Bank Belgie

Six Sigma bij AXA Bank België AXA Belgie is een financiele instelling die een onderdeel is van de wereldwijde AXA Groep. Er werken ongeveer 6.000 werknemers in Belgie ten dienste van bijna 3 miljoen klanten. Eind 2004 werd een winst [ ... ]

Verbeteren van het Check Imaging proces met Lean Six Sigma

Verbeteren van het check imaging proces met Lean Six Sigma Een kans voor verhoging van klanttevredenheid in de bancaire sector Het elektronisch verplaatsen van informatie biedt geweldige kansen voor kostenefficiëntie en verbeterde niveaus en klanttevredenheid voor de bank sector. Maar [ ... ]

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM Hoe KLM Lean Six Sigma toepast bij het verbeteren van de processen. Luchtvaartmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om hun vliegtoestellen, motoren en onderdelen te onderhouden conform strikte veiligheidsvoorwaarden. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn de speerpunten, maar [ ... ]

Six Sigma Light

Six Sigma Light Toepassing van Six Sigma voor het MKB Six Sigma is in 1986 gestart bij Motorola. Inmiddels maakt het programma furore in de Verenigde Staten. Multinationals als American Express, Boeing, Citibank, Dow, Ford en General Electric melden mega [ ... ]

Six Sigma in Interne Audit

Six Sigma in Interne Audit Hoe worden grijze muizen veranderingsmanagers? De basisregel van Six Sigma stelt dat elke verbeteringsinspanning begint en eindigt bij klanten. Het gaat er om die processen te verbeteren die een directe en meetbare impact hebben op [ ... ]

Complementaire innovatie voor groei

Complementaire innovatie voor groei Na jaren van wat alleen gekarakteriseerd kan worden als uitbreidingen van het merk, is de meest nieuwe vorm van dienstverlening het bedienen van kleinere niche-markten, en vechten in een steeds drukker wordende markt. Het aantal jaarlijkse [ ... ]

Microsoft bespaart 50 miljoen dankzij Six Sigma

Microsoft bespaart 50 miljoen dankzij Six Sigma 2005 John Knutsen, Director Six Sigma, Microsoft “Six Sigma is more than a toolset or methodology. We can harness the power of Six Sigma to create processes that deliver a sustained competitive advantage” [ ... ]