Wat is Lean?
Ontdek wat Lean is en wat de voordelen zijn voor je organisatie
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij het creëren van toegevoegde waarde voor de klant centraal staat in alle bedrijfsprocessen. De Lean methode richt zich op het identificeren van verspilling, dus alles wat géén waarde toevoegt voor de klant, en het systematisch verwijderen daarvan. Als ‘Lean professional’ speel je een rol in deze doorlopende verbetertrajecten. Welke rol je speelt, hangt af van het Lean niveau dat je hebt behaald.
Wat is het voordeel van Lean?
Traditioneel gezien zijn doorlooptijden in bedrijfsprocessen vaak lang door zaken als wachttijden, overproductie en inefficiëntie in communicatie of werkstromen. Dit belemmert organisaties om snel in te spelen op de veranderende behoeften van klanten. Door de klant centraal te stellen, creëer je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Hierdoor verbetert de kwaliteit, worden doorlooptijden verkort en verminderen de kosten. Dat heeft een positief effect op de klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en de winstgevendheid, en versterkt zo de concurrentiepositie.
Hoe is de Lean methode ontstaan?
De basis van de Lean methode ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat bedrijfsprocessen alleen nuttig zijn wanneer de klant ervoor wil betalen of op wil wachten. Alle overige activiteiten zijn verspilling, en dus overbodig. Met dit denkbeeld legde hij de kiem voor het Toyota Production System: het fundament van Lean. Lean werd uiteindelijk geïntroduceerd door de Amerikanen James P. Womack en Daniel Jones van het Massachusetts Institute of Technology. Zij bestudeerden de Toyota-productiewijze en introduceerden de Lean methode.
In 5 stappen naar een Lean organisatie
De voordelen van de Lean methode zijn overduidelijk, maar het integreren van een nieuwe business strategie is niet zomaar gebeurd. Hoe wordt een organisatie Lean? Er zijn vijf fasen die doorlopen moeten worden om een Lean organisatie te realiseren: Value (waarde), Value stream (proces), Flow, Pull, Perfection (streven naar perfectie).
Hoewel de Lean methode goed toepasbaar is door de gestandaardiseerde aanpak, vereist het een volledige omschakeling die niet van de ene op de andere dag te maken is. Lean vergt een mentaliteitsverandering: continu verbeteren en geen genoegen meer nemen met de status quo. Voor een goede flow moet de hele productieketen in balans zijn. In de praktijk zien wij dat vooral het omschakelen van push naar pull en het creëren van flow grote veranderingen zijn. Specifieke vaardigheden en kennis zijn hiervoor vereist.
Verbeteren door samen te werken
Naast de aanwezigheid van Lean professionals binnen de organisatie zelf, is goede samenwerking met leveranciers essentieel. Het verkorten van doorlooptijden zorgt ervoor dat bedrijven sneller kunnen reageren op de klantvraag, maar kan ook nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, met name in de toeleveringsketen. Wanneer leveranciers niet dezelfde efficiëntie en flexibiliteit hebben, kan dit leiden tot knelpunten. Betrek daarom de leveranciers in het verbeterproces, zodat de gehele keten soepeler functioneert en kan voldoen aan de nieuwe eisen van snelheid en wendbaarheid.
Is Lean Mean?
De term “Lean and Mean” wordt vaak gebruikt in de sport, vooral bij vechtsporten en bodybuilding. Maar ook in het kader van continu verbeteren zien we deze combinatie regelmatig. Dit komt doordat organisaties het Lean gedachtegoed soms gebruiken om meer werk te verzetten met minder mensen, waarna de vrijgekomen FTE’s worden wegbezuinigd. Mean, in de context van management, kan dus impliceren dat er op een harde manier wordt bezuinigd, zonder oog voor de lange-termijneffecten. Dit kan ten koste gaan van werknemers, klanttevredenheid en de kwaliteit van producten of diensten. Wat ons betreft, is dat niet waar Lean voor bedoeld is.
Wat is Lean dan wel? Het is een filosofie die menselijke betrokkenheid en waardecreatie vooropstelt, in plaats van een focus op alleen maar kostenbesparing of rigide efficiëntie. Verspilling is bij iedere organisatie aan de orde; de schatting is dat iedere organisatie ongeveer 30% van de tijd kan besparen door verspillingen te elimineren. Maar om de vrijgekomen tijd vervolgens weg te bezuinigen is een verspilling van talent en past dus niet bij het gedachtegoed van Lean. Het is veel effectiever om deze vrijgekomen tijd in te zetten op het creëren van toegevoegde waarde voor de klant.
Wat is het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma?
Lean wordt tegenwoordig vaak in één adem genoemd met Six Sigma; een andere verbetermethode. Waar Lean (de slanke organisatie) de focus legt op snelheid en het reduceren van verspilling, richt Six Sigma (de perfecte organisatie) zich vooral op het reduceren van de variatie in productie- en bedrijfsprocessen. Hierdoor wordt de kans dat de producten in overeenstemming zijn met de verwachting van de klant, zo groot mogelijk.
Beide verbetermethoden kunnen prima samen toegepast worden. Sterker nog, in onze huidige omgeving zien we nog maar weinig organisaties die het ‘pure’ Six Sigma gedachtegoed inzetten. Veelal wordt de Lean Six Sigma ingezet; een combinatie van Lean en Six Sigma. Wanneer het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma voor een organisatie (nog) te groot is, kiest men vaak voor Lean.
Welke Lean belts zijn er?
Het Lean (Six Sigma) opleidingsstelsel bestaat uit verschillende niveaus, genaamd belts: Yellow, Orange, Green, Black en uiteindelijk Master Black Belt. Voor de Yellow, Orange en Green Belt trainingen gelden geen toelatingseisen. Deze trainingen zijn toegankelijk voor iedereen die kennis wil maken met de Lean methode en actief wil bijdragen aan procesverbetering. De Green Belt vormt vaak het instappunt voor professionals en projectleiders die zelfstandig verbeterprojecten gaan uitvoeren. Na het behalen van dit niveau kun je doorgroeien naar de Black Belt, waarmee je geschikt bent voor meer senior rollen binnen verbeterprogramma’s.
Zelf aan de slag?
Je kunt ook zelf leren om kwaliteit aantoonbaar te verbeteren en kosten te verlagen door één van onze Lean trainingen te volgen:
Vraag een vrijblijvend opleidingsadvies aan
Ben je nog niet helemaal thuis in de Lean methode en de verschillende belts? Dan is het logisch dat je even moet zoeken naar de juiste opleiding. Welke training het beste bij jou past, hangt af van je ambities, functie en werkomgeving. Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder met persoonlijk en vrijblijvend advies. Neem contact op via 020-345 3015 of laat je gegevens achter via onderstaand formulier, dan belt één van onze opleidingsadviseurs je terug.