Informatie voor werkgevers - sixsigma.nl

Informatie voor werkgevers

Een medewerker heeft aangegeven een training in Lean of Lean Six Sigma te willen volgen. Als leidinggevende wil je hier de juiste beslissing over nemen. Vooral omdat er tijd én budget mee gemoeid gaan. Hieronder hebben wij een aantal van de veelgestelde vragen rondom onze trainingen onder elkaar gezet.

Waarom zou ik mijn medewerker één van de UPD trainingen laten volgen?

Er zijn tal van aanbieders die Lean en Lean Six Sigma trainingen aanbieden. Ook de uitvoering varieert; trainingen in meer of minder dagen, alleen theoretisch (e-learning) of zelfs goedkoper. Bij UPD kijken we niet naar hoe we zoveel mogelijk trainingen kunnen afronden, maar hoe we zo kwalitatief mogelijke opgeleide Lean of Lean Six Sigma experts kunnen laten slagen.

Dit doen we door;

  • Onze ervaring in iedere sector; Van origine zijn wij geen trainingsbureau, maar trainen we vanuit onze ervaring met verbetertrajecten die we zelf uitvoeren. Daardoor kennen we vrijwel iedere markt. Als werkgever weet je zo zeker dat je medewerker na de training extra toegevoegde levert voor de organisatie.
  • Direct toepasbaarheid trainingsmaterie; Onze trainingen zijn praktijkgericht. Tijdens de trainingen gaan de deelnemers aan de slag met praktijksimulaties en starten ze met een praktijkopdracht. Een medewerker die door ons wordt opgeleid, gebruikt die kennis en kunde om direct de eigen werkomgeving te verbeteren.
  • Praktijkopdracht met positieve ROI; Het mooie van onze Lean of Lean Six Sigma trainingen is dat er standaard een praktijkcertificering in het pakket zit. Dit betekent dat na de theoretische lessen, de deelnemers hun kennis in praktijk gaan toetsen met een verbeteropdracht. Zo zie je meteen het resultaat van de training terug op de werkvloer.

    Doorgaans zien we dat een Green Belt een verbeteropdracht uitvoert waar een besparing van tussen de €10.000 en €25.000 en een Black Belt tussen de €25.000 en €50.000. Let op: bij Lean is het geen verplichting om een besparing in euro’s te realiseren om een praktijkcertificering te behalen. Toch zien we dat vaak wel een bij-winst is. Tijdbesparing is bij Lean praktijkcertificering de grootste winstfactor.

Overzicht veelgestelde vragen

Waarom is juist nu het tijd om te starten met een training?

Iedere medewerker heeft zijn of haar eigen redenen om een training aan te vragen en heeft daar vast goed over nagedacht. Ook over de vraag; waarom juist nu? Dat kan zijn omdat zij of hij ergens tegen aanloopt, het nodig heeft om de strategie te realiseren etcetera. Vanuit de werkgever kunnen er een aantal redenen zijn om aan te geven dat dit juist nu niet mogelijk is, laten we die even bespreken;

  • Tijd; je kan de medewerker niet vrijspelen van andere werkzaamheden. Dat kan inderdaad gebeuren, de zaak moet blijven draaien. Gelukkig is ons aanbod zo ingericht dat het ook gevolgd kan worden als halve dagen, zo ben je niet je aanspreekpunt de gehele dag kwijt.
  • Geld; een training volgen vraagt altijd om beschikbaar budget. Misschien moet jij daar als leidinggevende ook wel akkoord voor vragen. Vaak is de vraag; wat levert het op? Zoals hierboven ook aangegeven zien we doorgaans dat een Green Belt een verbeteropdracht uitvoert waar een besparing van tussen de €10.000 en €25.000 en een Black Belt tussen de €25.000 en €50.000.
  • Motivatie; je vindt de argumentatie van de medewerker voor het volgen van een training nog niet overtuigend genoeg. Daar kunnen wij natuurlijk weinig aan doen. Misschien kan je de medewerker laten nadenken over wat hij of zij er op de lange termijn uit wil halen? Hoe het bijdraagt aan het behalen van de strategie en visie van de organisatie? Verder hebben we ook een gratis kennismakingsworkshop in Lean en Lean Six Sigma. Misschien is dat een goede opstart voor de medewerker om meer inzicht te krijgen wat hij of zij uit een training in Lean of Six Sigma kan halen? Deze workshops worden maandelijks door onze trainers gegeven.
Een van je medewerker wil een (virtuele) training volgen via UPD, wat houdt dat in?

Onze trainingen werden standaard offline verzorgd op diverse trainingslocaties door het land. Met het oog op de gezondheid van onze cursisten en collega’s hebben we besloten om onze trainingen ook op afstand in een Virtual Classroom te verzorgen. Hiermee kunnen we onze trainingen verzorgen alleen zitten we niet bij elkaar in één ruimte.

UPD is voornemens, ook na afschaffing van de Corona-maatregelen, het virtuele aanbod te laten bestaan. Virtueel en fysiek zal dan beide mogelijk zijn.

Krijgt de medewerkers dezelfde stof en inhoud als een fysieke training?

Ja daar zorgen we voor. Aan het eind van de virtuele training moet de deelnemer ook het ‘gewone’ certificeringsexamen afleggen. Daarom wordt alle stof zoals deze hoort bij de training behandeld.

Een training verzorgen in een digitale vorm is net even anders dan een fysieke bijeenkomst. Simulaties, oefeningen en samenwerking in groepjes dat we veelvuldig toepassen bij fysieke trainingen zijn voorbeelden die een andere aanpak vragen via een virtuele les. Middels ‘break-out’ rooms en andere opdrachten zorgen we dat de deelnemers voldoende geoefend hebben om hun kennis in de praktijk toe te passen.

We hebben al meerdere digitale trainingen succes afgerond. We kunnen daarom ook met zekerheid stellen dat wij dezelfde kwaliteit kunnen bieden in de Virtual Classrooms als bij ‘gewone’ trainingen.

Waar bestaat een training uit?

Dat is afhankelijk per niveau training. Kijk op de trainingspagina’s (Lean en Lean Six Sigma) voor de inhoudsopgave per training.

Krijg mijn medewerker na deelname aan een virtuele training ook een deelnamecertificaat?

Jazeker! Aan het eind van de training is de deelnemer in staat het examen voor de theorie certificering af te ronden. Waarna hij of zij in de praktijk aan de slag kan voor een praktijkcertificaat.

Wat kost een (virtuele) training?

De kosten verschillen per training doordat deze afhankelijk zijn van de trainingsduur. Kijk op trainingspagina’s (Lean en Lean Six Sigma) voor de actuele prijzen.

Welke voorwaarden gelden er bij afwezigheid/annulering?

Voor lesdagen op locatie én virtueel gelden dezelfde annuleringsvoorwaarden. Tot 14 dagen voor aanvang van een training mag je deze kosteloos annuleren.

Kan ikzelf of mijn medewerkers een (virtuele) training ervaren voordat er een aanmelding wordt gedaan?

In verband met de privacy van de deelnemers nemen wij (virtuele) trainingen niet op.

Het idee van een virtuele classroom ervaren kan wel. We kunnen een call met onze opleidingsadviseurs via Zoom of Microsoft Teams inplannen zodat de deelnemers de programma’s alvast kunnen ervaren voor aanvang.

Verder hebben wij een 100% tevredenheidsgarantie. Deze garantie geldt voor zowel de fysieke trainingen als die in de Virtual Classrooms. Is de deelnemer na de eerste dag helemaal niet tevreden over de training? Dan mag hij of zij gewoon stoppen; no questions asked.

Bevalt de virtuele classroom niet? Dan verschuiven we de rest van de training naar een later moment in de fysiek klaslokaal. Ook geen probleem.

Welk videobelprogramma gebruiken jullie voor virtuele trainingen?

Bij UPD maken we gebruik van Zoom en Microsoft Teams als oplossing voor onze Virtual Classroom

Hoe veilig is om dergelijke videobelprogramma’s te gebruiken?

Er wordt veel gesproken over Zoom, maar veel van de privacy risico’s zijn afhankelijk van hoe je zelf met de app omgaat. Net zoals dat voor Microsoft Teams of andere videobeldiensten geldt. Daarnaast zien we dat Zoom luistert naar de kritieken die zij de afgelopen weken hebben gekregen en is transparant over hoe zij privacy- en security-problemen aanpakken.

Wij hebben een verbod op een bepaald videobelprogramma, kan mijn medewerker dan nog meedoen?

Wij werken met Zoom en Microsoft teams voor onze virtuele trainingen. Als een van deze twee programma’s door jouw organisatie niet goedgekeurd zijn, dan kan de deelnemer dit aan ons doorgeven. Mits dit past bij de wensen van de andere deelnemer, plannen wij de training in het programma dat overblijft.

Wat als mijn medewerkers virtueel trainen niet bevalt?

7 jaar geleden waren wij de eerste opleider die 100% tevredenheidsgarantie bood op onze trainingen. Is de deelnemer na de eerste dag niet tevreden over de training? Dan mag hij of zij gewoon stoppen; no questions asked.

Deze garantie bestaat nog steeds en geldt ook voor de trainingen in de Virtual Classroomss. We begrijpen dat de Virtual Classrooms niet voor iedereen zijn weggelegd. Dus als het niet bevalt, dan verschuiven we de rest van de training naar een fysiek klaslokaal.

Ik heb mijn medewerkers ad hoc nodig voor andere werkzaamheden, kan de medewerker dan later de stof inhalen?

Tijdens de lessen in de Virtual Classroom kan het zomaar gebeuren dat de deelnemer even gestoord wordt. Dat kan gebeuren. We kunnen alleen niet de hele les hiervoor stil leggen. Daarom organiseren we regelmatig vragenuurtjes in onze Virtual Classrooms. Een deelnemer kan daar gewoon binnenkomen en uitleg krijgen over de onderwerpen die ze gemist hebben omdat hij of zij even niet achter het beeldscherm zat.

Moet de deelnemer een gehele trainingsdag of dagdeel elders beschikbaar zijn? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs, zij kijken dan hoe ze die verloren dag kunnen herplannen in een andere groep.

Wij hebben ook trainingen die opgedeeld zijn in halve lesdagen, zo blijft de medewerker altijd een dagdeel beschikbaar voor werkzaamheden. Bekijk de website voor de startdata van deze trainingen.

Meer vragen?

We hebben ook een algemene pagina over onze trainingen. Bekijk de veelgestelde vragen voor ons algemene overzicht