Samenwerking

Een team is meer dan de som der delen van de teamleden. Dat is ondertussen voor vrijwel niemand meer onbekend. Maar toch blijft de vraag: hoe zorgen we dat teamleden zo effectief mogelijk samenwerken?

Deze vraag is al onderwerp geweest van menig onderzoek. Karen Derksen, Meredith Belbin, Stanford University, Google de lijst van onderzoeken is eindeloos. En allemaal hebben ze interessante bevindingen.

Van bevindingen naar de praktijk

Met de bevindingen in de hand, lukt het toch maar weinig organisaties om teams ‘vanzelf’ effectief te laten zijn. De teamdynamiek en samenwerking blijven aandacht vragen om de effectiviteit te vergroten.

Dat zien wij ook dagelijks in onze teamontwikkeling trajecten. Door de duizenden teams die we in de loop der jaren hebben geholpen, hebben we flinke dosis aan interessante inzichten opgedaan. En die delen we hieronder graag met je.

Meer weten over teamontwikkeling?

Wil je meer weten over samenwerking of wil je actief werken aan teamontwikkeling? Misschien kunnen we helpen met onze dienstverlening op dit gebied.

Meer over onze dienstverlening

Visueel Management

Visueel management is een onmisbaar principe om continu verbeteren binnen de organisatie te borgen. Lees er hier alles over. [ ... ]

Operationeel Management

Bij operationeel management worden de strategische doelen van de organisatie vertaald naar de werkvloer. Hoe? Dat lees je hier. [ ... ]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De wereld verandert sneller dan ooit en het wordt dus steeds moeilijker om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Door je te abonneren op onze nieuwsbrief weet je zeker dat de nieuwste ontwikkelingen je niet ontgaan. [ ... ]

Zelfsturende teams – Kansen, valkuilen en uitdagingen

Zelfsturende teams Wat zijn het en waar moet je rekening mee houden? Zelfsturende teams, de voorbeelden van Buurtzorg, Zappos en Uber zijn overal te vinden. Waar het principe op het eerste oog redelijk eenvoudig lijkt, lukt het maar weinig organisaties [ ... ]

Kanban: Wat is het en wat kan je er mee?

Kanban Methode
Kanban methode Overzicht, flow en Just In Time Kanban is samen met Kaizen en 5S één van de meest bekende principes binnen het Toyota Production System en Lean. Het betekent vrij vertaald “Visuele kaart” en dat dekt eigenlijk de lading [ ... ]

Continu verbeteren: Wat is het? En waarom is het zo belangrijk?

Continu verbeteren, de naam zegt eigenlijk al wat het is. Bij alles wat je doet nadenken of het niet beter, slimmer of sneller kan. Als mens zijn we geneigd te denken dat we dat altijd al doen. Want, als iets niet lekker gaat gaan we vanzelf nadenken hoe het dan wel zou moeten. Maar als dingen op het oog wel goed lijken te gaan? Dan hoeven we er geen aandacht aan te geven, toch? In het gedachtegoed van Continu verbeteren is dat dus niet vanzelfsprekend. [ ... ]

Wat maakt teams succesvol?

Het succes van teams is een veelbesproken – en beschreven – onderwerp. Het blijft namelijk een fascinerend onderwerp; Hoe zorg je dat een groep van professionals meer is dan de som der delen? [ ... ]

De grootste uitdagingen voor remote managers

Remote manager: 3 uitdagingen
Na het bijna volledig op afstand werken, komt daar nu het hybride werken bij; werken op kantoor wordt gecombineerd met werken op afstand. Dit stelt managers en leidinggevenden voor een hele set aan nieuwe uitdagingen. In dit artikel behandelen we de 3 grootste uitdagingen en laten we zien hoe je er mee om kunt gaan. [ ... ]

Trainingsacteren – Leren met acteurs

Trainingsacteren
Bij UPD maken we gebruik van trainingsacteren bij een aantal van onze opleidingen, workshops en kennissessies. Maar wat houdt dat nu precies in? En waarom kiezen we daar eigenlijk voor? [ ... ]

Belbin Teamrollen en de coronacrisis

Waar de ene teamrol kansen en mogelijkheden ziet zal de ander juist op de rem willen gaan staan. De vraag is wat heeft ieder teamlid in het team nodig in deze tijd, hoe stuur je ze aan of krijg je ze in beweging? [ ... ]

Een wendbare organisatie; de 8 principes

Wendbare organisatie
Wendbare organisaties hebben het vermogen om snel in te spelen op veranderingen in de markt. De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en daarmee staat wendbaarheid bij veel organisaties bovenaan de agenda. Maar wendbaar zijn kent geen harde definitie. [ ... ]

Het Teamrolmodel van Belbin

Het Teamrolmodel van Belbin Een krachtig hulpmiddel om teams optimaal te laten presteren Waarom heeft het ene team wel succes en het andere niet? En hoe komt het dat teams die zijn samengesteld uit zeer getalenteerde individuen als collectief vaak [ ... ]

Drijfveren binnen Management Drives

Drijfveren worden binnen Management Drives gezien als de schakels tussen wat iemand denkt te gaan doen en wat iemand daadwerkelijk gaat doen. Drijfveren geven richting aan het vermogen van mensen en het team. [ ... ]

Management Drives

Management Drives is een methodiek om de drijfveren van mensen in kaart te brengen. En dat is essentieel voor managers. Want iedere goede manager weet dat je drijfveren van mensen niet kunt veranderen. Maar als je de drijfveren kent, kun je er wel op sturen. [ ... ]

Lean (Six Sigma) meets Management Drives

Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om hun onderwijsproces te verbeteren. De urgentie is aanwezig en er is draagvlak voor verandering. Toch gaat veranderen niet gemakkelijk. [ ... ]