Change is good! 5 manieren om mensen te overtuigen

‘Als je vijanden wilt maken, probeer dan eens om iets te veranderen’, zei voormalig president van de Verenigde Staten, Woodrow Wilson. Eenieder die wel eens betrokken is geweest bij procesverbetering zal zich wellicht kunnen vinden in de stelling van president Wilson. Verandering willen bewerkstelligen binnen een organisatie is niet gemakkelijk—je gaat namelijk in tegen gewoontes en gedragingen die zijn ontstaan gedurende een lange periode. En, je krijgt te maken met mensen.

Maar, het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Zie hieronder vijf ideeën om mensen in verandering mee te krijgen.

Mensen overtuigen

1. Maak duidelijk dat verandering echt nodig is

Wanneer mensen eenmaal begrijpen wat het probleem is en waarom ze niet kunnen doorgaan zoals ze altijd hebben gedaan, zal het grootste gedeelte van de mensen de noodzaak tot verandering heus wel accepteren. Sommigen noemen dit proces het creëren van een ‘burning platform’. Een van de beroemdste voorbeelden is de memo voor het burning platform van Stephen Elop, CEO van Nokia, dat vorig jaar is gepubliceerd. In de memo had hij het over de gigantische veranderingen die plaatsvonden in de industrie, de uitdagingen (zowel intern als extern) waar het bedrijf voor zou komen te staan. Met een pakkende case bracht hij zijn boodschap aan de medewerkers over: het was noodzakelijk om te veranderen.
Vertaal, net zoals Elop, de problemen en mogelijke voordelen van verandering naar een taal die je publiek verstaat. Zijn het financiële types? Spreek dan de taal der financiën. Zijn het marketeers? Praat dan in marketingtermen. Kom erachter wat je publiek belangrijk vindt en probeer de uitdaging in een bredere context te plaatsen. Zo kunnen mensen zien op welke manier hetgeen ze doen impact heeft op gebieden buiten hun eigen afdeling.

2. Betrek mensen bij het bedenken en maken van veranderingen

Een van de ergste dingen die je kunt doen, is mensen het gevoel geven dat de verandering hen wordt opgedrongen. Je wilt mensen juist meekrijgen, zodat ze gaan geloven in de verandering. Dus, betrek ze bij het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen. Laat ze hun zorgen uiten. Het duurt in het begin misschien allemaal wat langer en het antwoord dat ze geven zal niet veel anders zijn dan wat jij zelf zou hebben bedacht, maar op deze manier zorg je er wel voor dat mensen zich realiseren wat de nieuwe visie is.

3. Bereid jezelf voor op het moeten aanpassen van je plannen

Tenzij je jezelf ziet als een visionair zoals Steve Jobs was—en laten we eerlijk zijn, de meeste van ons zijn dat niet—is de kans groot dat je je ideeën en oplossingen wel wat input kunnen gebruiken uit verschillende bronnen. Het is vooral erg belangrijk dat je feedback krijgt van degenen die het dichtst op het werk zitten. De kans is groot dat de mensen op de werkvloer het best begrijpen wat de echte problemen zijn en de impact die verandering kan hebben. Zorg ervoor dat je begrijpt waar ze het over hebben en wees niet bang om je plannen aan te passen op basis van nieuwe informatie die je te horen hebt gekregen.

4. Daden zeggen meer dan woorden

Veranderingen bewerkstelligen binnen een organisatie gaat in essentie om het loslaten van oude gewoontes en het creëren van nieuwe routines en gedrag. Bedenk eens hoe lastig het is om een nieuw dieet vol te houden of hoe makkelijk het is om je nieuwe trainingsschema voor gezien te houden. Het veranderen van individuele gedragingen binnen je organisatie is eigenlijk niet anders. Als een leider binnen je organisatie moet je het goede voorbeeld geven en er zeker van zijn dat je het belang laat zien van verandering. Als jij dit al niet doet, dan kan je dit ook niet van anderen verwachten.

5. Je moet niet te snel willen

Heb je wel eens op de automatische piloot gehandeld? Ben je bijvoorbeeld ergens heen gereden of gelopen, gewoon omdat het je normale routine is in plaats van dat het je bestemming was? Het gebeurt vaak dat we dingen doen die we niet wilden doen, omdat ons automatische gedragspatroon zo sterk is.
Zelfs kleine veranderingen hebben tijd nodig om door te filteren en om echt eigen te worden. Mensen vergeten het of het voelt als te veel gedoe, dus ze omzeilen de verandering. Er is een goede reden dat ‘control’ onderdeel is van de DMAIC-cirkel in Six Sigma! Geef verandering niet op omdat het wat langer duurt dan verwacht—anders belandt het op de stapel bedrijfsinitiatieven en zal het voor mensen alleen maar moelijker worden om in het volgende verbeterinitiatief te geloven.

En tot slot, als er één constante factor is, is het deze: op het moment dat je alles op de rit hebt en iedereen gewend is aan de nieuwe manier van werken…dan is het weer tijd om de volgende stap op de verbetertrap te zetten!

verandering

Over dit artikel

Dit artikel is in het Engels gepubliceerd op 25 juli 2015. Het originele artikel is hier te lezen: http://www.processexcellencenetwork.com/organizational-change/articles/5-ways-to-convince-people-change-is-good-or-at-lea/.

Op zoek naar nog meer verdieping?

Verandermanagement is niet zomaar een loze kreet. Goed verandermanagement kenmerkt zich door een sterke visie, gedegen voorbereiding en perfecte uitvoer. UNC Plus Delta is dé expert bij uitstek wanneer het gaat over verandermanagement. Wilt u gebruik maken van onze kennis? Wellicht is dan één van de volgende opleidingen iets voor u.

Weet u niet precies welke opleiding het beste bij u past? Bel dan met onze opleidingsadviseurs via 020 – 345 3015, zij geven u graag een advies op maat!


NLP Technician Training

Met een Green Belt of Black Belt certificaat op zak, begint het echte werk als procesverbeteraar en ga je aan de slag binnen je organisatie. Je zult voor je eerste uitdagingen komen te staan. Want, hoe krijg je mensen mee de verandering in? Hoe ga je om met cultuur- en gedragsaspecten? Wat moet je doen als je met weerstanden te maken krijgt?

Hier vindt u meer informatie over het programma en de beschikbare data.


Organizational Behavior Management

Deze opleiding is bedoeld voor managers en consultants die verantwoordelijk zijn of gaan worden voor veranderingsprocessen binnen de eigen organisatie. De sleutel daarvoor ligt in het veranderen van gewoontes. Wereldwijd wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat verander- en verbetertrajecten sneller mislukken als onvoldoende aandacht wordt besteed aan de gedragscomponent in het verandertraject. Een goede manier om dit aan te pakken is het gebruik van Organizational Behavior Management (OBM).

Hier vindt u meer informatie over het programma en de beschikbare data.


Leiderschap – Meesterschap

Black Belt. Binnen de wereld van verbeter- en verandertrajecten wordt deze titel veel gebruikt. Maar Black Belt is eigenlijk geen titel, maar een rol. Black Belts zorgen dat verbetertrajecten in de praktijk gaan werken en dat de oplossingen stevig verankerd worden in de organisatie.

Heeft u de rol van Black Belt? Dan helpen wij u graag bij de verdere ontwikkeling van deze rol.

Meesterschap is een speciaal soort deskundigheid wat pas behaald kan worden door praktische ervaring. Tijdens de training Leiderschap en Meesterschap leren we u om een completere Black Belt te zijn en geven we u de benodigde ervaring voor het Meesterschap.

Informatie over het programma, de kosten en de inschrijving voor deze training vind u op deze pagina.


Workshop Kata

Zoals u heeft gelezen zijn de medewerkers een onmisbare schakel in verander- en verbetertrajecten. Kata helpt u bij het activeren en voortdurend verbeteren van uw medewerkers.

Kata is een managementbenadering waarbij de manager meer een coach of zelfs een leraar is van zijn medewerkers. Een routine om teams op één lijn te krijgen en ze nog beter te maken in het bereiken van doelen en uitdagingen.

Bekijk hier het volledige programma van Kata Workshop en de eerstvolgende beschikbare data.


Six Sigma
Menu