Just-in-time is: altijd een koud biertje

Optimaal voorraadbeheer in de kroeg of op het terras

Vrijdagmiddag. Je hebt de hele week hard gewerkt en je snakt naar een koud, welverdiend biertje in je favoriete kroeg. Zodra je het pilsje in je hand hebt is het binnen een mum van tijd op. Dat smaakte goed, tijd voor een tweede ronde! In diezelfde ‘mum van tijd’ hebben meerdere mensen besloten hun wekelijkse dorst te lessen en is de kroeg al aardig volgelopen. Dat is gezellig, maar het betekent ook dat je langer moet wachten bij de bar. Elke seconde die je staat te wachten lijkt opeens een eeuwigheid te duren. Voor jouw gevoel duurt het veel te lang voor je je tweede biertje hebt. Dat moet beter kunnen! Binnen Lean zijn hier verschillende goede technieken voor. In dit artikel introduceren we het Just-in-Time principe.

De perfecte balans

Een belangrijk onderdeel binnen de Lean filosofie is het correct beheren van de voorraad. Als we nu eens het kunnen nuttigen van een koud biertje gelijk stellen aan het hebben van voorraad. Dit zou betekenen dat, als er niet goed met de voorraad wordt omgesprongen, je óf dorst hebt óf een lauw biertje moet drinken. Twee situaties waar je niet om staat te springen tijdens die vrijdagmiddag in de kroeg.

Just in Time Bavaria

De oplossing is het creëren van een perfecte balans tussen de opslagkosten (lauw en doodgeslagen bier) en de kosten van een te kleine voorraad (dorst hebben). Je moet hierbij rekening houden met het Lean-principe Lead Time. In dit geval is dat de tijd die nodig is om een nieuw biertje te kunnen ontvangen. Als jij als klant pas een nieuw biertje bestelt als je glas al leeg is, zal je tweede biertje voor jouw gevoel te laat komen en krijg je dorst. Aan de andere kant, als je meteen twee biertjes bestelt, zal het tweede biertje niet zo lekker smaken als het eerste. Voordat je aan je tweede biertje kan beginnen, is het lauw en doodgeslagen. Je moet dus op zoek naar de juiste balans. Vraag jezelf af hoeveel voorraad er nog moet zijn, om op tijd een nieuwe voorraad, dus een nieuw koud biertje, te hebben.

Just-in-Time: kan ik dan nu bestellen?

Het principe van het bepalen van de perfecte balans is niet moeilijk. Op het moment dat de huidige voorraad op is en er een voorraadtekort dreigt, moet de nieuwe voorraad klaar liggen. Dus, zie je bijvoorbeeld dat je nog maar een paar slokken bier hebt, bestel dan alvast je tweede biertje. In dat geval heb je die tweede precies op tijd dus, of, om in Lean-termen te spreken: Just-In-Time (JIT). Just-In-Time is een weliswaar simpel, maar cruciaal onderdeel van de Lean-filosofie. Een goede toepassing van Just-in-Time zorgt voor een verlaging van de opslagkosten, een verbetering van de ‘flow’ in een productieproces en draagt zo bij aan het reduceren van verspilling.

De perfecte balans tussen het hebben van de juiste voorraad en het tijdig bestellen van nieuwe voorraad is voor iedere organisatie anders. De productie van een auto verschilt bijvoorbeeld enorm met de productie van een boormachine. Daarnaast heeft ieder proces unieke eigenschappen en eisen. De Just-in-Time kan per organisatie ook volledig anders zijn. Dus: wanneer jij voor een tweede rondje naar de bar moet lopen? Dat is aan jouw om te bepalen. Drink je snel of juist langzaam? Bestel je een vaasje of een fluitje? Is de bediening over het algemeen snel of langzaam? Al deze factoren bepalen de Lead Time en aan de hand daarvan kun je op zoek naar de perfecte balans. Jouw Just-in-Time.

Dus, schroom vooral niet om komend weekend op een terras neer te strijken en eens te oefenen met het Just-in-Time principe. Als je eenmaal de perfecte balans gevonden hebt, weet je in ieder geval dat je het terrasseizoen doorkomt zonder ook maar een enkele keer dorst te hebben. Hartstikke Lean dus. Proost!
Wil je meer weten over Just-in-Time, andere Lean-principes of wat Lean voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Six Sigma
Menu