ITIL Information Technology Infrastructure Library) is ontwikkeld in de 80-er jaren door de CCTA, de Central Computer and Telecommunications Agency. Deze organisatie kreeg van de Britse overheid de opdracht een aanpak te ontwikkelen voor een efficiënte en economische inzet van IT-middelen bij de ministeries en andere organisaties van de Britse overheid. Het resultaat is gedocumenteerd in een set boeken (vandaar Library) waarin deze “best practices” zijn verwerkt tot een uitgebreide omschrijving van een aantal van de belangrijkste processen in een IT-organisatie, inclusief checklisten met taken, procedures en verantwoordelijkheden. Een van de belangrijkste doelen van ITIL is de duidelijke structurering van de processen bij het leveren van IT-diensten aan zowel interne als externe. ITIL is opgedeeld in twee sets, de Service Support set en – de Service Delivery set. De beide sets zijn weer opgedeeld in management categorieën Operationeel niveau – de Service Support set,Incident Management waarin het proces ‘help desk’, Problem Management,Change Management, Configuration Management, Software Control & Distribution Tactisch niveau – de Service Delivery set, met daarin Service Level Management,Cost Management,Capacity Management,Availability Management,en Contingency Management.
Plus Delta B.V. (UPD) gebruikt functionele en analytische cookies om deze website www.sixsigma.nl goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy-vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Voor het gebruik van deze cookies is geen toestemming nodig. Daarnaast gebruiken wij met jouw toestemming de volgende cookies: (I) analytische (performance) cookies om jouw gebruik van de website te analyseren en de website te verbeteren; (II) advertentie-/targeting-cookies om je [ook] op andere websites advertenties te tonen die aansluiten bij jouw interesses; en (III) sociale-mediacookies, waarmee je informatie op onze website kunt delen via sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Als je toestemming weigert gebruiken wij alleen de noodzakelijke cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Raadpleeg onze Cookie Policy voor meer informatie.
Hierin kun je per type cookie aangegeven of wij deze wel/niet mogen gebruiken. Indien je cookies weigert kan dit leiden tot verminderde functionaliteit van de website.
Dit zijn cookies die nodig zijn om communicatie uit te voeren. Bijv.: load balancing cookies om ervoor te zorgen dat het dataverkeer verdeeld wordt over meerdere servers. Ook zijn dit cookies die strikt noodzakelijk zijn voor een door de internetgebruiker gevraagde dienst. Bijv.: cookie die nodig is om af te rekenen bij een webshop of ten behoeve van het inloggen bij internetbankieren.
Deze cookies dienen ertoe het gebruik van een bepaalde website te analyseren en in kaart te brengen, zodat de kwaliteit en/of effectiviteit van de website kan worden verbeterd.