Verandermanagement en bier: wat hebben zij gemeen?

Als u een bierdrinker bent, wat drinkt u dan het liefst? Vandaag de dag is de keuze meer dan reuze. Gevestigde biermerken floreren en allerhande microbrouwerijen schieten als paddenstoelen uit de grond. Tot welk kamp behoort u? Drinkt u graag grote merken als Heineken en Grolsch? Of stelt u de brouwsels van de microbrouwerijen meer op prijs? Hoe het ook zij, schenkt u maar een stevige borrel in, want van bier maken we een sprong naar verandermanagement.

Biercultuur

Bier kan ons namelijk iets vertellen over succesvol verandermanagement. Het goudgele goedje is namelijk een geweldige metafoor voor bedrijfscultuur. Eerst even iets over cultuur: onder cultuur verstaan we binnen dit artikel ‘de gedeelde overtuigingen, aannames en gedrag van een organisatie’. Cultuur is een zeer krachtig verschijnsel. Introduceert u een nieuw verandertraject in lijn met de bestaande cultuur van de organisatie, dan zal de verandering makkelijker worden omarmd en de verandering wellicht vlotter verlopen. Gaat de verandering echter tegen de heersende cultuur in, dan kunt u de implementatie écht op uw buik schrijven. Begrijpen hoe de cultuur van een organisatie in elkaar zit, is dus cruciaal.

Terug naar het bier.

Wanneer sommige mensen naar organisatieculturen kijken, hebben ze vaak veronderstellingen die nogal kort-door-de-bocht zijn. Denk aan: “Apple is een innovatieve cultuur.” Het is een vergelijking op Grolsch-Heineken niveau die aan de gehele organisatie wordt toegeschreven. Zou je echter dieper de organisatie in duiken, dan zal blijken dat er zich binnen een bedrijf als Apple diverse subculturen bevinden, die wat minder innovatief zijn die je in eerste instantie zou verwachten.

Organisaties zijn microbrouwerijen

In werkelijkheid komen organisatieculturen veel meer in de buurt van een verzameling microbrouwerijen. Het is namelijk onmogelijk om een gehele organisatiecultuur over één kam te scheren. De cultuur op de afdeling Finance zal heel anders zijn dan die op de Marketingafdeling. Ga je een kijkje nemen bij Sales, dan stuit je wederom op een andere cultuur. Bij een internationale organisatie zie je in het Spaanse filiaal niet dezelfde cultuur als op het Duitse hoofdkantoor. Zelfs bij een nationale keten zijn er cultuurverschillen per kantoor, per stad en per regio.

Verandermanagement en de aan/uit-knop

Bij het doorvoeren van een belangrijke verandering is het verleidelijk om uzelf wijs te maken dat alle medewerkers één grote aan/uit-knop hebben. Om te zorgen dat ze uw traject omarmen, hoeft u alleen maar deze knop om te zetten. Helaas, in de microbrouwerij-wereld waarin we leven, is er sprake van tientallen kleine aan/uit-knoppen die u één voor één zult moeten omschakelen. Cultuur staat midden tussen u en die aan/uit-knoppen. Dit betekent dat uw manier van communiceren met de afdeling Finance anders zal zijn dan bij de mensen van Sales. Gaat dit meer werk en voorbereiding kosten? Zeker—maar daar krijgt u een soepelere uitrol met minder weerstand voor terug.

Komen proeven?

Verslik u niet in uw borrel. Verandermanagement is complex, maar wij kunnen u een aantal interessante brouwsels aanbieden voor een succesvolle verandering binnen uw organisatie.
Wilt u een keer komen proeven? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief en wij houden u op de hoogte van één van onze bijeenkomsten waar we, bijvoorbeeld gezellig in het café of relaxt op het strand, kennis en ervaringen delen.

Meer inspirerende praktijkvoorbeelden lezen?

Vraag ons gratis e-book “Pitstop” aan met korte, inspirerende praktijkvoorbeelden!

Six Sigma
Menu