Wat is Augmented Reality? | En waarom is het waardevol voor organisatie?

Wat is Augmented Reality?

En voor wie is dit interessant?

Augmented Reality (AR) wordt in het Nederlands ook wel toegevoegde realiteit genoemd. Je ziet de wereld met een extra laag informatie er overheen. Zo verschijnt er ineens een Pokémon voor je op de stoep of zie je hoe die 8K televisie zou staan in jouw woonkamer.

Wat is Augmented Reality

Augmented Reality is natuurlijk leuk als gadget, maar met de juiste toepassing kan het ook een belangrijke rol spelen binnen organisaties.

Augmented Reality, Virtual Reality, Mixed Reality?

Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Mixed Reality (MR). Steeds vaker komen deze termen voorbij, maar wat is nu precies het verschil? Door het gebruik van een AR-toepassing, bijvoorbeeld een App op je telefoon, voeg je informatie toe aan de ‘echte’ wereld. Wat je ziet is dus een een combinatie van de echte wereld, verrijkt met virtuele elementen.

Bij Virtual Reality is dit anders, daar zie je een volledig virtuele wereld. Daarvoor draagt de gebruiker een VR-bril, vaak gebruikt om games te spelen of om geavanceerde simulaties te doen (denk bijvoorbeeld aan de ruimtevaart).

Tot slot hebben we nog Mixed Reality, dit is een combinatie van VR en AR. In de basis ziet de kijker nog de ‘echte’ wereld, die is verrijkt met digitale informatie. In tegenstelling tot Augmented Reality is het in het geval van Mixed Reality mogelijk om interactie te hebben met virtuele elementen.

Jouw slaapkamer als voorbeeld

Binnen retail wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de vormen die hierboven beschreven zijn. Om de verschillen helder te maken, nemen we het inrichten van jouw slaapkamer als voorbeeld.

  • Nieuwbouw: Stel je hebt een nieuwbouwhuis gekocht wat nog gebouwd moet worden. Je kunt dus nog niet fysiek in je slaapkamer kijken. Met behulp van Virtual Reality creëer je een virtuele versie van jouw slaapkamer. Met behulp van een VR-bril waan jij je in jouw slaapkamer en kun je deze inrichten.
  • Nieuw behang: Stel dat je een nieuw behang wilt in jouw bestaande slaapkamer, maar je wilt zeker weten dat de kleur en het motief past bij de rest, gebruik je Augmented Reality. Je kijkt door de camera van jouw smartphone of tablet naar jouw kamer, waarbij op de juiste plek het behang van jouw keuze geprojecteerd wordt. Je ziet dus jouw kamer helemaal zoals die is, alleen de wand verandert afhankelijk van jouw behangkeuze.
  • Nieuwe indeling: Je wilt een bestaande kamer opnieuw indelen, maar niet eindeloos met die zware meubels sjouwen tot het staat zoals je wilt. Gebruik in dat geval Mixed Reality. Je gebruikt hier ook de camera van jouw smartphone of tablet voor. De technologie zorgt ervoor dat je interactie kunt hebben met de elementen in jouw kamer. Je kunt je kast dus verplaatsen of de muur een andere kleur geven, of beide.

Hoe verrijkt Augmented Reality de realiteit met extra informatie?

Waar je voor VR een vaak dure VR-bril nodig hebt, is dat voor AR helemaal niet nodig. De meest gebruikelijke toepassing is via een telefoon of tablet. Je kijkt door jouw eigen camera, die informatie toevoegt aan de wereld voor je. AR wordt ook toegepast bij live televisie. Denk bijvoorbeeld aan de virtuele reclameborden of de buitenspellijn bij voetbalwedstrijden. Er zijn ook AR-toepassingen die gebruik maken van een bril of lens. De Google Glass of de Microsoft Hololens zijn hier voorbeelden van.

Het is overigens niet noodzakelijk om gebruik te maken van een beeldscherm of een bril om AR te ervaren. Met beamers (projectoren zoals Lightform) en sensoren kan ook extra informatie toegevoegd aan de realiteit. Deze manier van AR wordt steeds vaker toegepast bij inwerktraject bij organisaties.

Hoe kan Augmented Reality organisaties helpen?

Effectiever maken van inwerktrajecten

AR kan het inwerktraject van nieuwe medewerkers versnellen. Met behulp van visuele ondersteuning begeleidt het systeem een nieuwe medewerker in het aanleren van het werkproces. Op basis van de prestaties van de medewerker kan het systeem polsen of deze klaar is voor het zelfstandig uitvoeren van het werk. Deze toepassing is met name terug te vinden binnen assemblageafdelingen, maar kan ook breder ingezet worden.

Versnellen van orderpicking

Een ander voorbeeld van een AR-toepassing is orderpicking. Doordat de medewerker via AR naar een order kijkt, scant de bril automatisch de barcode en wordt de medewerker zo efficiënt mogelijk begeleid naar de betreffende orderpicklocatie. Eenmaal aangekomen ondersteunt de bril de medewerker bij het identificeren van het juiste product en het orderpicken van de juiste hoeveelheid. Tot slot ondersteunt de AR-bril de medewerker bij het juist stapelen van de totale order. Doordat de AR-brillen met elkaar communiceren kan de AR-bril, de medewerker waarschuwen voor een potentiële gevaarlijk situatie ver voordat deze zich voortdoet. Dit zorgt ervoor de AR het orderpickproces kan verbeter op het gebied van:

  • Veiligheid;
  • Nauwkeurigheid;
  • Snelheid;
  • Foutgevoeligheid;
  • Kwaliteit.

Veiliger maken van onderhoudsprocessen

Met behulp van AR kunnen onderhoudswerkzaamheden aan machines en andere bedrijfsmiddelen sneller en beter uitgevoerd worden. De AR-bril scant de werkorder en de machine en voorziet de gebruiker van visuele ondersteuning bij het uitvoeren van werkorders. Dit zorgt ervoor dat het onderhoud altijd op een gestandaardiseerde manier wordt uitgevoerd en medewerkers complexer onderhoud kunnen uitvoeren. Naast het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden heeft AR ook een meerwaarde bij het uitvoeren van inspecties. Doordat AR ook live beelden kan doorsturen naar andere personen, wordt de inspectie door meerdere personen gedaan dan alleen degene die aanwezig is.

Vergemakkelijken van productselectie

De bekendste toepassing van AR is het vergemakkelijken van de productselectie voor consumenten. Zo heeft IKEA een app ontwikkeld waarbij gebruikers hun potentiële aankoop alvast virtueel in de woonkamer kunnen plaatsen. Zo kunnen klanten gemakkelijker bepalen of de nieuwe bank zwart moet zijn of toch maar cognac. Vloekt dat dan niet bij de muur? Met AR weet je het.

Ook andere bedrijven zoals Coolblue & Rolex maken gebruik van deze technologie. Zo kunnen klanten gemakkelijker bepalen of een 50 inch toch niet net te klein is of om de keuze tussen een gouden of een zilveren Rolex makkelijker te maken.

Aan de slag in combinatie met andere digitale oplossingen

Dat AR potentie heeft voor organisaties blijkt wel uit bovenstaande voorbeelden, maar AR heeft in combinatie met andere digitale oplossingen nog meer potentie. Zo kan de procesdata vanuit een AR ondersteund proces gedeeld worden met Artificial Intelligence om zo het proces de volgende keer nog efficiënter te laten verlopen. Ook kan Artificial Intelligence op basis van de videofeedback van de IKEA-app mogelijk betere producten aanbevelen bij het zien van een blauwe muur. Zie AR dus als een oplossing die je kan combineren met andere digitale oplossingen, zoals bijvoorbeeld Artificial Intelligence en RPA.

Augmented Reality toepasbaar maken met Lean Digital

Augmented Reality is één van de digitale oplossingen binnen Lean Digital, een ondersteunende aanpak om een Digitale Transformatie ten behoeve van procesoptimalisatie waar te maken. Lean Digital is een systematische en integrale aanpak om er voor te zorgen dat digitale oplossingen zoals RPA, AI en Augmented Reality daadwerkelijk waarde gaan leveren voor de organisatie.

Over UPD

Wij helpen organisaties wendbaar en succesvol te zijn in het digitale snel veranderende tijdperk. Digitale oplossingen staan met elkaar in verbinding en blijven zich continu ontwikkelen. Wij helpen organisaties in het herkennen en het willen, kunnen en durven toepassen van de juiste technologieën. Het Lean Digital Capabilities model is een groeimodel, het begint met een paar digitale oplossingen. Het is dynamisch en adoptief, succesvolle organisaties blijven zich aanpassen aan de omgeving.