Industrie en Logistiek | Blijvende prestatieverbetering

Continu verbeteren en blijvende prestatieverbetering

De weg naar succes

De druk op industriële en logistieke organisaties om efficiënter te opereren, de concurrentie voor te blijven en te werken aan de klanttevredenheid, is nog nooit zo groot geweest. Prijsdruk, internationale concurrentie en technologie zorgen voor uitdagingen op het gebied van winstgevendheid en continuïteit. Maar met deze uitdagingen komen ook kansen. Door gerichte en continue verbetering kunnen organisaties groeien, winstgevender worden en een aanzienlijk concurrentievoordeel opbouwen.

Een cultuur van continu verbeteren in de industrie en logistiek

De sectorrapporten voor de industrie en logistiek zijn kraakhelder; borgen van de continuïteit (in omzet en klanten), vinden en behouden van personeel en groei in omzet en winst zijn de belangrijkste thema’s voor de aankomende jaren. Dit voelt misschien als 3 losstaande thema’s, maar niets is minder waar. Door te focussen op een cultuur van continu verbeteren en blijvende prestatieverbetering wordt de klant- en medewerkerstevredenheid verhoogd terwijl de productiviteit, efficiency en marge wordt verbeterd.

Herkenbare onderwerpen

De thema’s die hierboven beschreven worden zijn herkenbaar maar geven nog niet voldoende handvatten om hier direct aan te werken. In de praktijk zien we vaak dat deze thema’s bij organisaties in de industrie en logistiek tot uiting komen in de volgende onderwerpen:

  • Grip op de Supply Chain: De beheersing van supply chains wordt steeds uitdagender door de globale ketens en groeiende verwachtingen van de klant. Door betere grip te krijgen op de supply chain wordt het risico op vertragingen, fouten en inefficiënties verlaagd, wat directe weerslag heeft op de marge, klanttevredenheid en medewerkertevredenheid.
  • Gestroomlijnde processen: Door processen te verkorten, verspillingen te verminderen en de betrouwbaarheid van processen te vergroten werken organisaties aan het verlagen van de productiekosten. Dit omvat het verminderen van stilstandtijd, het verbeteren van de productkwaliteit en het verhogen van de efficiëntie.
  • Meer met minder: De arbeidsmarkt is overspannen waardoor het vinden en behouden van mensen steeds lastiger wordt en de personeelskosten blijven toenemen. Door efficiënter te werken en technologische hulpmiddelen in te zetten kunnen organisaties de resultaten borgen terwijl de afhankelijkheid van personeel verlaagd wordt.
  • Efficiënter transport: Door focus op efficiënte routeplanning en ladingsoptimalisatie kunnen de transportkosten worden verlaagd en de levertijden verkort. Dit draagt bij aan een hogere klanttevredenheid en operationele efficiëntie.

Waar de exacte invulling van de mogelijke verbeteringen nogal eens verschilt, vormen deze onderwerpen de rode draad voor veel organisaties in de industrie en logistiek.

Een cultuur van continu verbeteren en blijvende prestatieverbetering

De valkuil voor organisaties is om ad-hoc verbeteringen te initiëren. Deze verbeteringen zorgen op de korte termijn voor een ogenschijnlijk positief resultaat, maar worden niet geborgd in de organisatie. Na verloop van tijd vervalt de organisatie weer in het oude patroon en zakken de resultaten terug naar het oude niveau, of zelfs daaronder.

Om blijvende prestatieverbetering te realiseren is een cultuur van continu verbeteren binnen de organisatie noodzakelijk. Dit vraagt vaak om een transformatie binnen de organisatie of relevante afdelingen. Hoewel de term ‘transformatie’ groot en ingrijpend klinkt, is het geen plotselinge verandering. Het is eerder een reis waarbij de huidige werkwijzen en gedragingen geleidelijk worden heroverwogen en aangepast totdat de nieuwe cultuur in het DNA van de organisatie is verankerd.

Bij UPD hebben we een model ontwikkeld dat zich richt op vier onderling samenhangende elementen die leiden tot een succesvolle transformatie. Door het model te verbinden aan de doelstellingen van de afdeling of organisatie, ontwikkelen we een op maat gemaakte aanpak waarmee de transformatie gerealiseerd wordt.

Lees meer over het model

Opdrachtgevers in de industrie en logistiek

Wil je meer inzicht in hoe continu verbeteren en blijvende prestatieverbetering in de praktijk werkt voor organisaties in de industrie en logistiek? In de afgelopen jaren hebben we een groot aantal organisaties in de sector hierbij begeleid en van een aantal van deze projecten hebben we inspirerende businesscases gemaakt. Deze dienen als real-life voorbeeld voor het stroomlijnen van supply chain-processen, het verbeteren van operationele efficiëntie of het vergroten van klanttevredenheid.

Bekijk alle businesscases

Even sparren?

Wil je meer weten over hoe wij organisaties begeleiden bij de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren? Of wil je even sparren over een vraagstuk? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of contact@upd.nl.

Wil je liever dat wij contact met jou opnemen? Vul dan onderstaand formulier in zodat wij contact met je op kunnen nemen.