Problemen oplossen met vijf maal waarom

De “5 x waarom” methode5 maal waarom methode

Vraag vijf keer waarom en je hebt de hoofdoorzaak van een probleem te pakken. Dat zeggen ze bij het Japanse autobedrijf Toyota. Elke organisatie kan er baat bij hebben om dóór te vragen en erachter te komen wat nu de werkelijke achterliggende oorzaak is van een probleem.

Waarom, waarom, waarom, waarom, waarom? Ook kinderen ligt die vraag in de mond bestorven. Wanneer je serieus die vragen probeert te beantwoorden ontdek je inderdaad dat je al heel gauw stuit op fundamentele zaken.

De Amerikaanse stand up comedian Louis C.K. bewijst het in een hilarische sketch waarin hij met steeds meer [gespeelde] ergernis ingaat op de vragen van zijn dochter:
Je kunt de vragen van een kind niet beantwoorden. Hij of zij zal nooit zeggen: aha ok, ik snap het, dank je. Er komen altijd maar meer vragen. Waarom, waarom waarom? Totdat je aan het eind van de conversatie niet meer weet wie je bent. Het is een gekmakende deconstructie. Papa, waarom kunnen we niet naar buiten gaan. Omdat het regent. Waarom? Er komt water uit de lucht. Waarom? Omdat het in een wolk hing. Waarom? Wolken ontstaan als er damp in de lucht is. Waarom? Dat weet ik niet, meer dingen weet ik niet, dat zijn alle dingen die ik weet. Waarom? Omdat ik stom ben, ok.
Even later gaat Louis C.K. verder:
Ik stop hier even, om beleefd te zijn voor jullie, maar dit gaat uren en uren door. Het wordt zo gek en abstract. Op het eind kom je uit bij vragen als waarom? Omdat dingen die niet zijn niet kunnen zijn. Waarom? Omdat er dan niets zou zijn. En tenslotte is de vader het zat: Waarom? Houd je mond en eet je frietjes op.

Kortom het is belangrijk dat mensen erin slagen om met een frisse blik te kijken naar hun bedrijf en de problemen die er spelen. Blijf je dus verwonderen. Kijk steeds opnieuw. Als een kind zo vrij. Deze tool lijkt makkelijker dan deze in de praktijk is. Als de ideeën opdrogen zijn er trucs om mensen uit hun vaste denkkaders te trekken. Vraag mensen bijvoorbeeld eens hoe ze het probleem nog groter kunnen maken. Je zult merken dat er veel nieuwe suggesties komen.

Referentie:

Nieuwstadt, M. van. (2012). Pitstop. (1e druk). UNC Plus Delta.

Six Sigma
Menu