Lean Manufacturing als middel om de publieke opinie te beïnvloeden?
Hoe Lean Manufacturing Nike weer in een positief daglicht zette.
Eind vorige eeuw werd sportartikelenfabrikant Nike beschuldigd van het gebruik van ‘Sweatshops’ in het productieproces. Sindsdien werden de productieprocessen bij Nike regelmatig door media en critici onder de loep genomen, waardoor de focus bij Nike werd verschoven naar de kwaliteit en effectiviteit van de productieprocessen.
Als toonaangevend sportmerk werd Nike gedwongen om te reageren op de negatieve publiciteit rondom de Sweatshops. Dat deed het bedrijf door het opzetten van een gedragscode voor leveranciers, gevolgd door het bijdragen aan een gedragscode voor fabrieken. Deze gedragscode evolueerde in 1999 tot de ‘Fair Labour Association’.Lean Manufacturing geeft Nike weer een positieve impuls
Na alle negatieve publiciteit hebben de productieprocessen van Nike de afgelopen jaren weer positieve aandacht gekregen. In de Sustainable Business Performance Summary over FY10/11 geeft Nike inzage in de fraaie resultaten die door het gebruik van Lean Manufacturing zijn bereikt. Het rapport beschrijft hoe Lean methodieken voor een betere productie hebben gezorgd, door een vermindering van verspilling van vooral materialen en tijd. Wat resulteerde in een efficiëntieverbetering in de hele supply chain. Enkele van deze verbeteringen zijn:- – 50% verlaging van foutieve productie
- – 40% snellere doorlooptijden
- – 20% productiviteitsverbetering
- – 30% verlaging in de benodigde tijd voor de introductie van nieuwe modellen
