Wat is Lean Kaizen?

Veranderen om te verbeteren

Heb je ooit achter je bureau gezeten op een maandag morgen, en gedacht? Ik moet me nog door zoveel werk heen worstelen, ik weet echt niet hoe me dit gaat lukken? Ik denk dat we allemaal weleens van die dagen hebben en voor veel van ons geldt dit iedere werkdag.
Ik heb een aantal vragen voor je. Waar heb je het nu werkelijk zo druk mee? Is er misschien een betere en andere manier om de dingen te bekijken die we dagelijks doen?

Wat betekent Lean Kaizen?

Lean betekent letterlijk “zonder vet, slank, niets overtolligs” en Kaizen betekent letterlijk “veranderen om te verbeteren, continue verbetering” De stap om deze twee met elkaar te verbinden is een logische stap toch? Met Lean creëren we de visie hoe het zou kunnen zijn en Kaizen is het middel om die visie te verwezenlijken.

Dit klinkt allemaal prachtig, maar hoe kan het jou helpen? Lean Kaizen is een methode die je helpt om

Druk bezig met wat?

“Tijd verspillen ik? , op mijn werk?. Ik ben altijd druk bezig, zelfs vaak heel erg druk!” Wat ons vaak opvalt als we bedrijven bezoeken is het feit hoe druk en gestrest mensen zijn. Mensen moeten meer en meer doen met steeds minder middelen, dus de noodzaak om de zinvolle activiteiten van de onzinnige activiteiten te onderscheiden is geboren.
Voorbeelden van die zogenaamde “Time wasters”.

lean kaizen

Documentatie en informatie stromen

Volg eens een document zoals het werkelijk door de organisatie heen gaat, het aantal mensen die erbij betrokken zijn, de tijd dat het bij mensen ligt te wachten, de fysieke afstanden die het aflegt, dubbele werkzaamheden en de totale doorlooptijd die het nodig heeft het hele proces te doorlopen. Be prepared for shock! Zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.

2. Zoeken naar informatie en spullen

Gemiddeld genomen verspillen mensen een uur per dag met zoeken naar informatie of spullen. Wereldklasse betekent dat medewerkers binnen zo’n 30 seconden de informatie of spullen tot hun beschikking hebben om hun taken te kunnen uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan correspondentie, files, informatie op netwerkdrives. Onze werkplekken zijn in het algemeen niet bijzonder goed georganiseerd. Ik zou een rijk man zijn als ik 1 euro zou krijgen voor het aantal malen dat ik de zin hoor “ Ik weet dat mijn werkplek niet al te goed georganiseerd is, maar ik weet alles wel te vinden”. De volgende vraag die vervolgens stel “ hoe lang doe je erover…”.

3. Opslaan van overtollige informatie

Gemiddeld slaan mensen 50% meer informatie op dan daadwerkelijk nodig is. Vermenigvuldig dit met een groot kantoor en je kunt uitrekenen hoeveel ruimte en middelen dit in beslag neemt, dit naast het feit dat mensen zich door twee keer zoveel informatie moeten “doorworstelen” om die informatie te vinden die ze nodig hebben. Dit geldt overigens ook voor informatie die opgeslagen is op pc’s.

Herkenbaar? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van “Time wasters” die we kunnen elimineren zonder veel kosten en ons een stuk efficiënter en effectiever maken in ons dagelijks werk.
Waar hebben we het nou werkelijk zo druk mee?….

If you keep doing the things as you’ve done you will get the same results

Voor meer informatie over Lean Kaizen neem contact op met UNC Plus Delta: info@sixsigma.nl of bel 020 345 3015

Six Sigma
Menu