Masaaki Imai
Imai bundelde zijn kennis over Japanse verbetertechnieken in zijn boek
Kaizen, the key to Japans Competitive success (1986). Kaizen staat voor het stapsgewijs verbeteren, en maakt gebruik van diverse technieken (waaronder ook het door deming geïntroduceerde Plan-Do-Check-Act). Een van de bekendste principes ofwel Kaizen-technieken is
Just in Time).
Door JIT toe te passen streeft men efficiency na door het tijdstip van ontstaan van de vraag zo snel mogelijk te koppelen aan de levering van het aanbod. Dit impliceert min of meer het terugdringen van voorraden naar ‘nul’. De kern van
Kaizen is het zogenaamde ‘habit of improvement’, wat inhoud dat iedereen in de organisatie continue verbetering nastreeft.
Een ander aspect waarbij Kaizen sterk de nadruk op wordt gelegd is
klanttevredenheid (“Delighting the Customer”). Dit zijn aspecten die tevens bij voorgaande Amerikaanse goeroe’s is terug te vinden. De nadruk bij Kaizen ligt echter op het ‘elke dag een klein stukje beter’.
Wikipedia link