Change Management

Leading Change: Laat verbeterprogramma’s slagen

Leading Change
Leading Change: Laat verbeterprogramma’s slagen Leer van de meest Senior UPD Consultants tijdens dit unieke programma Continu verbeteren en vernieuwen. De woorden uitspreken is een heel stuk eenvoudiger dan het realiseren van een continue verbetercultuur of het doen slagen van [ ... ]

UPD lanceert verbeternetwerk the Spark*

Continue kwaliteitsverbetering door te leren van én met elkaar Doorlopend leren, nieuwe kennis opdoen en zo toekomstbestendig worden én blijven: ontwikkelingen op de arbeidsmarkt volgen elkaar in rap tempo op, wat van professionals vraagt om de eigen kennis en kunde [ ... ]

Van Heidag naar Hackathon

Van Heidag naar Hackathon Meer energie, meer plezier en meer rendement Goed functionerende teams zijn van onschatbare waarde. Een goed team vertrouwt elkaar. Communiceert met elkaar. Een goed team kent elkaars kwaliteiten en maakt daar gebruik van. Samen zorgt een [ ... ]

Wat is een Agile Coach

Wat is een agile coach
Wat is een Agile Coach En wat is zijn rol? Agile is hot. En terecht. Steeds meer bedrijven omarmen Agile als een methode om wendbaarder te worden, meer in te spelen op de wensen van de klant en effectiever te [ ... ]

5 Redenen waarom Blended Learning werkt

Waarom Blended Learning Werkt
5 Redenen waarom Blended Learning werkt Letterlijk vertaald betekent Blended Learning ‘gemengd leren’ en dat is ook precies wat het is. Bij Blended Learning wordt niet alleen gebruik gemaakt van de traditionele lesvorm, maar worden verschillende lesvormen met elkaar gecombineerd. [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

Verandermanagement en bier: wat hebben zij gemeen?

Verandermanagement en bier: wat hebben zij gemeen? Als u een bierdrinker bent, wat drinkt u dan het liefst? Vandaag de dag is de keuze meer dan reuze. Gevestigde biermerken floreren en allerhande microbrouwerijen schieten als paddenstoelen uit de grond. Tot [ ... ]

2016: Het succesjaar van Werkse!

2016: Het succesjaar van Werkse! 2016 was het 2e jaar waar Werkse! volgens de Lean methode met de X-Matrix heeft gewerkt. De X-Matrix vertaalt de lange termijndoelstellingen naar jaardoelen en daaruit voortvloeiend worden processen verbetert om uiteindelijk de lange termijndoelstellingen [ ... ]

Dienst Justitiële Inrichting op bezoek bij Werkse!

Dienst Justitiële Inrichting op bezoek bij Werkse! Regelmatig komen bedrijven bij Werkse! op bezoek om kennis en ervaringen uit te wisselen over de implementatie van Lean als Business strategie. Onlangs hebben een tiental medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) [ ... ]

Laat je inspireren door Pinguïns

Laat je inspireren door Pinguïns Hoe overtuig je anderen van de noodzaak om te veranderen? Ken je de fabel van de smeltende ijsberg? Dit verhaal gaat over een kolonie keizerspinguïns die leeft op een ijsberg op Antarctica. Ze kruipen al [ ... ]

Value Stream Mapping

Grot
Value Stream Mapping Van grottekening naar VSM Met Value Stream Mapping creëren medewerkers gezamenlijk een samenhangend beeld van hun organisatie. Zo’n tekening helpt de gedachten te ordenen. Zo gebruiken mensen tekeningen al sinds de prehistorie. Visualisatietechnieken zijn eeuwenoud Al tienduizenden [ ... ]

De Teamrollen van Belbin

De teamrollen van Belbin Een krachtig hulpmiddel om teams optimaal te laten presteren Hoe kan het toch dat teams met zeer getalenteerde individuen falen waar teams bestaande uit minder getalenteerde mensen wél succesvol opereren? Dit komt doordat het succes van [ ... ]

Team in Balans met Belbin

Team in Balans Door gebruik van de Belbin Teamrollen Te veel dezelfde karakters in één team? Dat is een recept voor conflicten. Te veel conflict-mijdende types? Dan stelt niemand de kritische vragen die nodig zijn om een project tijdig bij [ ... ]

Lean bij Werkse!: vraag het aan Wim en Hans

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Change is good! 5 manieren om mensen te overtuigen

Change is good! 5 manieren om mensen te overtuigen ‘Als je vijanden wilt maken, probeer dan eens om iets te veranderen’, zei voormalig president van de Verenigde Staten, Woodrow Wilson. Eenieder die wel eens betrokken is geweest bij procesverbetering zal [ ... ]

Operational excellence, wat is dat?

Wat is Operational Excellence? De gouden formule voor excellentie – moderne alchemie? Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de dienstverlening naar haar klanten. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

De volwassenheid van proces optimalisatie

De volwassenheid van proces optimalisatie Is de organisatie en de processen volwassen genoeg? Het optimaliseren van bedrijfsprocessen kent vele afhankelijkheden. Door goed inzicht te hebben in deze  afhankelijkheden en hun onderlinge samenhang kan het verschil gemaakt worden tussen succesvolle procesoptimalisaties [ ... ]

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol?

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol? Lessen uit de gedragswetenschappen De ingewijde Lean practitioner weet het: Standhouden, de laatste stap van 5S, is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe creëer je een omgeving waarin het Standhouden van Scheiden, [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Waarom vertonen mensen weerstand?

De 5 Weerstands-lagen Een praktisch denkmodel Ken je dat? Je hebt net een mooi verhaal verteld over een “oplossing” die al heel vaak besproken is, de presentatie ging goed. Iedereen is het er mee eens en het einde lijkt in [ ... ]

Trends en succesfactoren in Process Excellence

Trends en succesfactoren in Process Excellence In de huidige globale en hypercompetitieve economie is het voor bedrijven van wezenlijk belang om de focus te leggen op efficiency, het verhogen van kwaliteit en het reduceren van kosten. De commerciële druk, samen [ ... ]

Lean Six Sigma meets Management Drives

Lean Six Sigma meets Management Drives Succesvolle verbetertrajecten in het onderwijs met MBObeter light Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om [ ... ]

Vermijd de 6 grootste valkuilen in Process Excellence

Vermijd de 6 grootste valkuilen in Process Excellence Zorg dat uw organisatie niet in deze valkuilen trapt tijdens procesverbeteringen Terwijl de meeste bedrijven bedreven raken in het verbeteren van kleinschalige processen, blijven ze worstelen met grootschalige procesveranderingen die noodzakelijk zijn [ ... ]

Leidinggeven aan LSS Deployments

Succesvol leidinggeven aan Lean Six Sigma Deployments Er bestaat geen eenduidige manier Stel dat je meerdere MBB’s hun ervaringen laat evalueren en vergelijken met betrekking tot leidinggeven aan Lean Six Sigma deployments. Dan zal je geen op elkaar lijkende operationele [ ... ]

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur Organizational Behavior Management als de veranderkundige sleutel naar succes Aristoteles zei het al: “Uitmuntendheid is geen eenmalige gebeurtenis, het is een gewoonte”. Maar dan in het klassiek Grieks uiteraard. Als we met Lean [ ... ]

Process Forecasting

Process Forecasting Brengt objectief en integraal de volumes in je proces in beeld Zodra nieuwe of andere werkzaamheden op een afdeling komen bij bijvoorbeeld de introductie van een nieuw, of te wijzigen product of dienst ontstaat vaak onrust. Men ziet [ ... ]

Wat is lean Kaizen?

Wat is Lean Kaizen? Veranderen om te verbeteren Heb je ooit achter je bureau gezeten op een maandag morgen, en gedacht? Ik moet me nog door zoveel werk heen worstelen, ik weet echt niet hoe me dit gaat lukken?Ik denk [ ... ]

Six Sigma Marketing deel 3

Six Sigma Marketing De Derde Generatie heeft nieuwe metriek nodig De Define fase van Six Sigma Marketing verschaft u het op feiten gebaseerde, door data gedreven proces voor het identificeren en benaderen van de belangrijkste producten en afzetmarkten. Elk marktsegment [ ... ]

Aan Talent Management moeten we zelf invulling geven!

Aan talent moeten we zelf invulling geven! Neemt de aandacht voor Talent Management af in moeilijke dagen? In de goede dagen wordt in vrijwel elke organisatie veel aandacht gegeven aan de wijze waarop aanwezige Talenten worden begeleid bij hun verdere [ ... ]

Six Sigma Marketing: de next step in Lean Six Sigma

Six Sigma Marketing The next step in Lean Six Sigma Six Sigma heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een methode om kosten te reduceren en processen te optimaliseren naar een allround methode voor iedere organisatie met de focus op het toevoegen [ ... ]

Door Lean Six Sigma voordeel op doen

Door Lean Six Sigma voordeel opdoen Niet alleen volgens wetenschappers, ook volgens beursgenoteerde multinationals zoals Xerox, BMW en Bank One en het MKB kunt u met het programma Lean Six Sigma essentiële bedrijfsbelangen realiseren, zoals een verlaging van de operationele [ ... ]

Six Sigma bij AXA Bank Belgie

Six Sigma bij AXA Bank België AXA Belgie is een financiele instelling die een onderdeel is van de wereldwijde AXA Groep. Er werken ongeveer 6.000 werknemers in Belgie ten dienste van bijna 3 miljoen klanten. Eind 2004 werd een winst [ ... ]

Onderzoek kwaliteitsinstrumenten binnen woningcorporaties

Onderzoek kwaliteitsinstrumenten binnen woningcorporaties Het dashboard voor het besturen van een corporatie Het besturen van een Boeing 747 is een fluitje van een cent vergeleken met het besturen van een woningcorporatie. Althans, die indruk kan ontstaan bij wie zich verdiept [ ... ]

Empowerment: daar lukt het mee

Empowerment: de ‘geheime’ sleutel van de Koninklijke Nooteboom Trailers Hoe iedereen in het bedrijf enthousiast over Lean is geworden en gebleven Koninklijke Nooteboom Trailers is één van de productiebedrijven in Nederland die op dit moment vol overtuiging een Lean transformatie [ ... ]

The System of Profound Knowledge

The System of Profound Knowledge Een dissertatie gebaseerd op Dr. Deming’s Theory of Management Dit document is een proefschrift over Dr. W. Edwards Deming’s Theory of Management, genaamd The System of Profound Knowledge. Het proefschrift is een resultaat van onderzoek [ ... ]

Leidinggeven aan Six Sigma

Leidinggeven aan Six Sigma Speciaal voor de leidinggevende aan Six Sigma projecten is het boek “leiding geven aan Six Sigma”. De auteurs beschrijven de randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om van Six Sigma een succes te maken. Op basis van [ ... ]

Seminar Roadmap to Business Excellence

The Roadmap to Business Excellence Op 15 juni vond in het Bimhuis te Amsterdam een seminar plaats over best practices in Business Excellence ter viering van het 15-jarig bestaan van Uni Network Consultancy en het uitreiken van SixSigma.nl haar eerste [ ... ]

Acht lessen in Six Sigma

Acht lessen in Six Sigma Wat hebben we geleerd de afgelopen jaren? De afgelopen jaren was een wereldwijd veelgehoorde uitspraak van topbestuurders: ‘General Electric (GE) is uitermate succesvol geweest met de implementatie van Six Sigma, maar wij zijn GE niet!’. [ ... ]

Lean & Six Sigma implementatie: Schiphol Group

Lean Six Sigma Implementatie bij de Schiphol Group Hoe Schiphol Six Sigma inzet als Toolbox In mei 2006 werd Six Sigma geïntroduceerd bij Schiphol Group. Bij de introductie van Six Sigma heeft het management van Schiphol Group zich eerst verdiept [ ... ]