Gedrag & Cultuur Archieven - sixsigma.nl

Gedrag & Cultuur

Operationeel Management

Bij operationeel management worden de strategische doelen van de organisatie vertaald naar de werkvloer. Hoe? Dat lees je hier. [ ... ]

Wat is een Obeya?

Obeya betekent ‘grote ruimte’ en is een belangrijk hulpmiddel voor organisaties. Lees hier wat een Obeya precies is en hoe je het gebruikt. [ ... ]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De wereld verandert sneller dan ooit en het wordt dus steeds moeilijker om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Door je te abonneren op onze nieuwsbrief weet je zeker dat de nieuwste ontwikkelingen je niet ontgaan. [ ... ]

Wat is Systeemdenken?

Systeemdenken is een wetenschappelijke benadering die probeert om het organisaties als een geheel te beschouwen. Lees er hier alles over. [ ... ]

Zelfsturende teams – Kansen, valkuilen en uitdagingen

Zelfsturende teams Wat zijn het en waar moet je rekening mee houden? Zelfsturende teams, de voorbeelden van Buurtzorg, Zappos en Uber zijn overal te vinden. Waar het principe op het eerste oog redelijk eenvoudig lijkt, lukt het maar weinig organisaties [ ... ]

Kata: Verbeter Kata & Coaching Kata

Kata - verbeter kata en coaching kata
Kata & Toyota Kata Ingesleten patronen voor coaching en verbetering Toyota Kata van Mike Rother is één van de bekendste boeken over Lean bij Toyota. In het boek beschrijft Rother dat het succes van continu verbeteren bij Toyota voor een [ ... ]

Wat maakt teams succesvol?

Het succes van teams is een veelbesproken – en beschreven – onderwerp. Het blijft namelijk een fascinerend onderwerp; Hoe zorg je dat een groep van professionals meer is dan de som der delen? [ ... ]

Macht en tegenmacht binnen organisaties

Macht en tegenmacht binnen organisaties
Macht en tegenmacht binnen organisaties Probeer je eigen ongelijk eens te organiseren Macht en tegenmacht; politiek Den Haag heeft er sinds Pieter Omtzigt de mond van vol. Toch is het begrip niet nieuw. En wat veel mensen vergeten, het is [ ... ]

Trainingsacteren – Leren met acteurs

Trainingsacteren
Bij UPD maken we gebruik van trainingsacteren bij een aantal van onze opleidingen, workshops en kennissessies. Maar wat houdt dat nu precies in? En waarom kiezen we daar eigenlijk voor? [ ... ]

Belbin Teamrollen en de coronacrisis

Waar de ene teamrol kansen en mogelijkheden ziet zal de ander juist op de rem willen gaan staan. De vraag is wat heeft ieder teamlid in het team nodig in deze tijd, hoe stuur je ze aan of krijg je ze in beweging? [ ... ]

Leren doe je samen!

Leren doe je samen! Maar hoe? We gebruiken veel nieuwe tools, andere manieren van samenwerken. Dit levert voor iedereen nieuwe inzichten en best- (of worst-)practices op. Ik zie alleen dat deze nieuwe inzichten en leerervaringen nog niet (of onvoldoende) worden [ ... ]

Wat is Verandermanagement?

Verandermanagement richt zich op het veranderen van de structuur, cultuur en werkwijze en is onmisbaar voor iedere organisatietransformatie. [ ... ]

Klantenservice en callcenters

Heb je recent een film gekeken waarin de acteur of actrice een waanzinnig paar schoenen aan had die jij ook wel zou willen hebben? Maar weet je niet meer precies welke acteur of actrice het was? Of hoe de schoenen er precies uitzagen? Geen punt, bel gewoon de klantenservice van online schoenenverkoper Zappos. Zij helpen je om de schoenen te vinden. Ze helpen je trouwens ook als je op zoek bent naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Of als je zin hebt in pizza. [ ... ]

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur Organizational Behavior Management als de veranderkundige sleutel naar succes Aristoteles zei het al: “Uitmuntendheid is geen eenmalige gebeurtenis, het is een gewoonte”. Maar dan in het klassiek Grieks uiteraard. Als we met Lean [ ... ]

Aan Talent Management moeten we zelf invulling geven!

Aan talent moeten we zelf invulling geven! Neemt de aandacht voor Talent Management af in moeilijke dagen? In de goede dagen wordt in vrijwel elke organisatie veel aandacht gegeven aan de wijze waarop aanwezige Talenten worden begeleid bij hun verdere [ ... ]