Artikelen

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol?

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol? Lessen uit de gedragswetenschappen De ingewijde Lean practitioner weet het: Standhouden, de laatste stap van 5S, is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe creëer je een omgeving waarin het Standhouden van Scheiden, [ ... ]

Poka Yoke

Poka Yoke Poka Yoke; een Japanse term gebruikt in lean manufacturing. Een poka is een ‘onbedoelde fout’ en yoke is ‘voorkómen’. Herkomst Maatstreepjes op flessen, parkeersensoren die waarschuwen voor een botsing en SIM-kaarten die maar op één manier in de [ ... ]

Six Sigma is een manier van werken voor 3M

Six Sigma is een manier van werken voor 3M De tocht van Six Sigma implementatie begon vrij kort nadat James McNerney het roer overnam in januari 2001. Kort voor zijn aanstelling als CEO, vonden er enigszins Six Sigma activiteiten plaats [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Lean and Meaningful

Lean and Meaningful Lean is namelijk niet Mean Lean and Mean? Op het woord Lean volgt in de volksmond vaak de kreet Mean. Maar Lean is niet gemeen, het gaat over het continue verbeteren van processen en het toevoegen van [ ... ]

Een knap staaltje koken bij Tata Steel

Kansen op de rand van de vulkaan Koken voor gevorderden bij Tata Steel Een vrachtwagen kun je makkelijk kwijt in elk van de drie vaten vol vloeibaar ijzer waaruit het Indiase concern Tata in IJmuiden staal bereidt, in de eerste [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Wraak van de putjesschepper

De Wraak van de putjesschepper Onduidelijkheid bij de gemeente leidt tot irritatie Het trottoir zou een week lang open moeten liggen voor een reparatie aan het riool. Maar het duurt een week langer. En net als alles achter de rug [ ... ]

Kanban en de Melkboer

Kanban en de Melkboer Lege flessen zetten de melkboer aan het werk De melkboer is bijna uitgestorven, maar de manier waarop hij de vraag van de klant signaleerde – en daar op inspeelde – is nog altijd actueel. De melkboer [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal Ik dacht het al, maar nu weten we het zeker.” Aan het woord is Bettina Kluter, een enthousiaste verpleegkundige gerontologie en geriatrie bij de Drentse zorginstelling [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

De pure noodzaak van Lean

Lean: Pure Noodzaak! Waarom het broodnodig is om lenig te zijn De titel van dit artikel insinueert dat bedrijven geen keuze hebben of ze Lean gaan “doen” of niet. Het lijkt een mooie kop van een advertentie om Lean trainingen [ ... ]

Dieetvoeding onder de loupe

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Dieetvoeding onder de loupe Bij het nadenken over een verbeterproject is het ook belangrijk te beschrijven wat je níét gaat realiseren. Deze les uit de Green Belt opleiding had verpleegkundige gerontologie en [ ... ]

Trends en succesfactoren in Process Excellence

Trends en succesfactoren in Process Excellence In de huidige globale en hypercompetitieve economie is het voor bedrijven van wezenlijk belang om de focus te leggen op efficiency, het verhogen van kwaliteit en het reduceren van kosten. De commerciële druk, samen [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

Lean Six Sigma meets Management Drives

Lean Six Sigma meets Management Drives Succesvolle verbetertrajecten in het onderwijs met MBObeter light Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om [ ... ]

Studierendement in het MBO

Studierendement in het mbo Instellingen blijven continu verbeteren Steeds meer studenten in het Middelbaar Beroeps Onderwijs sluiten hun opleiding succesvol af met een diploma, zo blijkt uit de Benchmark voor het MBO 2012, die in december 2013 verscheen. Sinds 2009 [ ... ]

5S in de praktijk

5S in de praktijk 5S zegt alles over de volwassenheid van de organisatie “Ik kan mijn spullen prima vinden!” Of“Daar komt de volgende grote schoonmaakronde!” Of“5S is iets voor productie.” Dit zijn stuk voor stuk voorbeeelden van misvattingen over 5S. [ ... ]

Leidinggeven aan LSS Deployments

Succesvol leidinggeven aan Lean Six Sigma Deployments Er bestaat geen eenduidige manier Stel dat je meerdere MBB’s hun ervaringen laat evalueren en vergelijken met betrekking tot leidinggeven aan Lean Six Sigma deployments. Dan zal je geen op elkaar lijkende operationele [ ... ]

Lean Six Sigma and Agile

Lean Six Sigma and Agile How both methodologies work to improve effectiveness and efficiency In the last decade, we have seen an increasing number of companies embrace Lean, Six Sigma and Agile to improve effectiveness and efficiency. The following diagram [ ... ]

UPD in Management Team top-100

UPD in Management Team top-100 UPD, de drijvende kracht achter het kennisplatform sixsigma.nl, komt dit jaar “met stip” binnen in de Management Team top-100. De 2013 lijst bevat negen nieuwkomers, waaronder UPD. Tot de sterkste dalers behoren onder meer Capgemini [ ... ]

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur Organizational Behavior Management als de veranderkundige sleutel naar succes Aristoteles zei het al: “Uitmuntendheid is geen eenmalige gebeurtenis, het is een gewoonte”. Maar dan in het klassiek Grieks uiteraard. Als we met Lean [ ... ]

Vijf maal waarom

Problemen oplossen met vijf maal waarom De “5 x waarom” methode Vraag vijf keer waarom en je hebt de hoofdoorzaak van een probleem te pakken. Dat zeggen ze bij het Japanse autobedrijf Toyota. Elke organisatie kan er baat bij hebben [ ... ]

Verspillingen in projecten

Is Lean van toepassing op projecten? Een praktische observatie van verspillingen in projecten Van oudsher is Lean vooral bekend uit de productiewereld als methode die zich richt op de snelheid en efficiëntie van processen. De vraag is of Lean principes [ ... ]

Snel een proces verbeteren?

Snel een proces verbeteren? Process Health Check: de eerste hulp bij optimalisatie U weet dat uw processen niet zo lopen als ze zouden kunnen, of u vermoedt het. U krijgt reacties van uw klanten dat het allemaal wel wat sneller [ ... ]

Woensdag HAK-dag

Woensdag HAK-dag Verslag van de Black Belt Lean praktijkdag bij HAK in Giessen Als onderdeel van de Lean Six Sigma Black Belt opleiding organiseert UPD Lean praktijkdagen. Dit is één van de manieren waarop we praktijkervaring en Lean inzichten bij [ ... ]

Process Forecasting

Process Forecasting Brengt objectief en integraal de volumes in je proces in beeld Zodra nieuwe of andere werkzaamheden op een afdeling komen bij bijvoorbeeld de introductie van een nieuw, of te wijzigen product of dienst ontstaat vaak onrust. Men ziet [ ... ]

Werk jij klantgericht?

Werk jij klantgericht? De stem van de klant is constant aanwezig, van de dagelijkse productie tot en met de strategische heisessie Elke zichzelf respecterende organisatie zal zeggen dat ze klantgericht werkt. “Outside in” en “van buiten naar binnen” zijn begrippen [ ... ]

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT Controle krijgen over energieverbruik binnen de IT Voor veel bedrijven en organisaties (financiële dienstverlening, retail) wordt het primaire proces steeds meer een complexe informatieverwerkende activiteit. Eveneens bieden organisaties [ ... ]

Case Study Lean Servicedesk

KPN servicedesk structureel verbeterd door Lean Six Sigma De weg naar tevreden klanten en betrokken medewerkers Eind 2009 leidde schaalvergroting van de servicedesk van KPN enerzijds (meer klanten, meer producten en meer diensten) en het uitblijven van structurele oplossingen anderzijds [ ... ]

5S op de werkvloer

5S op de werkvloer
5S op de werkvloer 5 Slimmigheidjes om je werk opgeruimd te houden Iedereen is wel eens iets kwijt. “Waar heb ik dat document toch gelaten? Ik had toch versie 2 al gemaakt?” Het staat niet op je persoonlijke schijf. “Had [ ... ]

DHL wint European Process Excellence Award

Artikelen GegevensGemaakt op dinsdag 10 augustus 2010 17:19Met het DHL First Choice programma heeft dit jaar Deutsche Post/DHL de European Process Excellence Award gewonnen. Deze prijs wordt ieder jaar verleend door Six Sigma & Process Excellence  IQ, een divisie van [ ... ]

Wat is lean Kaizen?

Wat is Lean Kaizen? Veranderen om te verbeteren Heb je ooit achter je bureau gezeten op een maandag morgen, en gedacht? Ik moet me nog door zoveel werk heen worstelen, ik weet echt niet hoe me dit gaat lukken?Ik denk [ ... ]

Desso is schoolvoorbeeld Lean Six Sigma bedrijf

Desso is schoolvoorbeeld Lean Six Sigma bedrijf Kunstgrasspecialist Desso zette Lean Six Sigma de afgelopen jaren in om kwaliteit en klanttevredenheid te verhogen, defecten en verspilling te reduceren en kosten te besparen. In korte tijd en zonder noemenswaardige investeringen werd [ ... ]

KPN servicedesk structureel verbeterd door Lean Six Sigma

KPN servicedesk structureel verbeterd door Lean Six Sigma De weg naar tevreden klanten en betrokken medewerkers Eind 2009 leidde schaalvergroting van de servicedesk van KPN enerzijds (meer klanten, meer producten en meer diensten) en het uitblijven van structurele oplossingen anderzijds [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Geen standaard…geen verbetering! “There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all” Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continue verbeteren is het [ ... ]

Naar optimale procesinnovatie: DFSS voor services

Naar optimale procesinnovaite Design for Six Sigma voor services Een nieuw en complex proces ontwikkelen naar aanleiding van een vernieuwde wetgeving? SAP of een ander systeem ‘even’ herontwerpen (implementeren) bij een organisatie? De kans op een succesvolle innovatie is ongeveer [ ... ]

Lean Six Sigma: Succes is een keuze

Lean Six Sigma; Succes is een keuze Een snelle verbetering van uw bedrijfsresultaat. Waarin excelleren topbedrijven als GE en Dell? DEze bedrijven voeren procesverbeteringen rigoureus door: “a way of life “. En wat is volgens wetenschappers en bedrijven het beste dat [ ... ]

Six Sigma Marketing deel 3

Six Sigma Marketing De Derde Generatie heeft nieuwe metriek nodig De Define fase van Six Sigma Marketing verschaft u het op feiten gebaseerde, door data gedreven proces voor het identificeren en benaderen van de belangrijkste producten en afzetmarkten. Elk marktsegment [ ... ]

Aan Talent Management moeten we zelf invulling geven!

Aan talent moeten we zelf invulling geven! Neemt de aandacht voor Talent Management af in moeilijke dagen? In de goede dagen wordt in vrijwel elke organisatie veel aandacht gegeven aan de wijze waarop aanwezige Talenten worden begeleid bij hun verdere [ ... ]

Six Sigma Marketing: de next step in Lean Six Sigma

Six Sigma Marketing The next step in Lean Six Sigma Six Sigma heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een methode om kosten te reduceren en processen te optimaliseren naar een allround methode voor iedere organisatie met de focus op het toevoegen [ ... ]

De grote schoonmaak met 5s op de werkvloer

Maakt u wel eens tijd voor een grote schoonmaak? Of het nu om de kledingkast gaat of om de werkvloer: een opgeruimde omgeving werkt plezierig, geestverruimend en geeft frisse energie. Maar hoe pakt u zo’n schoonmaak op de werkvloer nu [ ... ]

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis?

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis? Waarom Lean Six Sigma, en waarom juist nu? Waarom veranderen in slechte tijden en hierin investeren als we juist geld moeten besparen en de knip op de beurs moeten houden? Een [ ... ]

Door Lean Six Sigma voordeel op doen

Door Lean Six Sigma voordeel opdoen Niet alleen volgens wetenschappers, ook volgens beursgenoteerde multinationals zoals Xerox, BMW en Bank One en het MKB kunt u met het programma Lean Six Sigma essentiële bedrijfsbelangen realiseren, zoals een verlaging van de operationele [ ... ]

Interview met CEO Johan Bertrands Swiss Life Belgium

Een interview met de CEO van Swiss Life Belgium, afgenomen op het IQPC Lean Six Sigma for Financial Services Summit in het Hilton Hotel te Frankfurt. Swiss Life was hierbij vertegenwoordigd met een presentatie over de eerste fase van de implementatie Six [ ... ]

Six Sigma bij de politie…?

Six Sigma bij de politie…? In de verenigde staten is de Six Sigma methode sinds de jaren ’80 al een van de voornaamste programma’s om bedrijfprocessen te verbeteren. Waar eerder steeds meer successen werden gehaald in non-profit sectoren als de [ ... ]

Kwaliteit en Creativiteit met TRIZ Six Sigma

Kwaliteit en Creativiteit met TRIZ Six Sigma Ook op het gebied van theoretische ontwikkeling is Six Sigma voortdurend in beweging, zo is Six Sigma binnen vele academische instellingen een actuele onderwerp voor onderzoek. Zo wordt bijvoorbeeld de succesvolle combinatie met [ ... ]

The System of Profound Knowledge

The System of Profound Knowledge Een dissertatie gebaseerd op Dr. Deming’s Theory of Management Dit document is een proefschrift over Dr. W. Edwards Deming’s Theory of Management, genaamd The System of Profound Knowledge. Het proefschrift is een resultaat van onderzoek [ ... ]

Microsoft bespaart 50 miljoen dankzij Six Sigma

Microsoft bespaart 50 miljoen dankzij Six Sigma 2005 John Knutsen, Director Six Sigma, Microsoft “Six Sigma is more than a toolset or methodology. We can harness the power of Six Sigma to create processes that deliver a sustained competitive advantage” [ ... ]

Leidinggeven aan Six Sigma

Leidinggeven aan Six Sigma Speciaal voor de leidinggevende aan Six Sigma projecten is het boek “leiding geven aan Six Sigma”. De auteurs beschrijven de randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om van Six Sigma een succes te maken. Op basis van [ ... ]

Onderzoek kwaliteitsinstrumenten binnen woningcorporaties

Onderzoek kwaliteitsinstrumenten binnen woningcorporaties Het dashboard voor het besturen van een corporatie Het besturen van een Boeing 747 is een fluitje van een cent vergeleken met het besturen van een woningcorporatie. Althans, die indruk kan ontstaan bij wie zich verdiept [ ... ]

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering De Sales pitch voor een nieuw tracking software klonk perfect voor het management van een intern callcenter van een middelgrote financiële instelling. Het callcenter behandelde technische problemen en beleidsissues voor afdelingsvestigingen verspreid [ ... ]

Groen Lean Sigma programma gelanceerd door WNS Holdings

Groen Lean Sigma programma gelanceerd door WNS Holdings WNS (Holdings) Limited, een van de leiders in de markt van Business Process Outsourcing (BPO), heeft op 12 februari in een persbericht aangekondigd een Groen Lean Sigma Programma te lanceren. Dit is [ ... ]

Acht lessen in Six Sigma

Acht lessen in Six Sigma Wat hebben we geleerd de afgelopen jaren? De afgelopen jaren was een wereldwijd veelgehoorde uitspraak van topbestuurders: ‘General Electric (GE) is uitermate succesvol geweest met de implementatie van Six Sigma, maar wij zijn GE niet!’. [ ... ]

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital Onlangs verscheen in het gerenommeerde Journal of Operational Excellence publicatiebundel; een artikel over het toepassen van de Six Sigma methodologie in de zorgsector. Dit is toegepast in een van de top ziekenhuizen [ ... ]

Innovatie loont. maar iedereen kan het !?

Innovatie loont. maar iedereen kan het !? Volgens het CBS loont het om als bedrijf te innoveren. In 2003 bijvoorbeeld kwam het CBS met een vergelijking tussen innovatieve organisaties en niet-innovatieve organisaties. Zie onderstaande tabel 1. Innoveren loont volgens het [ ... ]

Lean & Six Sigma implementatie: Schiphol Group

Lean Six Sigma Implementatie bij de Schiphol Group Hoe Schiphol Six Sigma inzet als Toolbox In mei 2006 werd Six Sigma geïntroduceerd bij Schiphol Group. Bij de introductie van Six Sigma heeft het management van Schiphol Group zich eerst verdiept [ ... ]

Conflict tussen Six Sigma en innovatie?

Conflict tussen Six Sigma en innovatie? Dit is een samenvatting van ‘The conflict between Six Sigma and innovation’ geschreven door John Parkinson Wanneer fanatieke aanhangers Six Sigma als het allerhoogste gaan zien, vervalt het als een waardevolle proces verbetermethode en [ ... ]

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM Hoe KLM Lean Six Sigma toepast bij het verbeteren van de processen. Luchtvaartmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om hun vliegtoestellen, motoren en onderdelen te onderhouden conform strikte veiligheidsvoorwaarden. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn de speerpunten, maar [ ... ]

Six Sigma bij AXA Bank Belgie

Six Sigma bij AXA Bank België AXA Belgie is een financiele instelling die een onderdeel is van de wereldwijde AXA Groep. Er werken ongeveer 6.000 werknemers in Belgie ten dienste van bijna 3 miljoen klanten. Eind 2004 werd een winst [ ... ]

Six Sigma Light

Six Sigma Light Toepassing van Six Sigma voor het MKB Six Sigma is in 1986 gestart bij Motorola. Inmiddels maakt het programma furore in de Verenigde Staten. Multinationals als American Express, Boeing, Citibank, Dow, Ford en General Electric melden mega [ ... ]

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel Gevaar voor recidive bij tbs’ers fout gemeten Een artikel in de volkskrant van vrijdag 17 juni 2005 verwijst naar een proefschrift van Martien Philipse die volgende week promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Philipse [ ... ]

Verbeteren van het Check Imaging proces met Lean Six Sigma

Verbeteren van het check imaging proces met Lean Six Sigma Een kans voor verhoging van klanttevredenheid in de bancaire sector Het elektronisch verplaatsen van informatie biedt geweldige kansen voor kostenefficiëntie en verbeterde niveaus en klanttevredenheid voor de bank sector. Maar [ ... ]

Empowerment: daar lukt het mee

Empowerment: de ‘geheime’ sleutel van de Koninklijke Nooteboom Trailers Hoe iedereen in het bedrijf enthousiast over Lean is geworden en gebleven Koninklijke Nooteboom Trailers is één van de productiebedrijven in Nederland die op dit moment vol overtuiging een Lean transformatie [ ... ]

Six Sigma vergeleken met TQM

Six Sigma vergeleken met TQM   Bedrijfsleiders stellen zichzelf (en anderen) vaak de vraag: ‘Wat is het verschil tussen Six Sigma en TQM?’ De werkelijke vraag is natuurlijk: ‘Welke methode is beter: Six Sigma of TQM? Oftewel, welke methode levert [ ... ]

Six Sigma in Interne Audit

Six Sigma in Interne Audit Hoe worden grijze muizen veranderingsmanagers? De basisregel van Six Sigma stelt dat elke verbeteringsinspanning begint en eindigt bij klanten. Het gaat er om die processen te verbeteren die een directe en meetbare impact hebben op [ ... ]