Artikel over Lean Six Sigma | Bekijk het overzicht | Sixsigma

Lean Six Sigma

Alle Lean Six Sigma Artikelen

Lean Six Sigma is één van de meest bekende filosofieën om te komen tot een cultuur van continu verbeteren. Hieronder hebben we de meest interessante artikelen over Lean Six Sigma voor je verzameld.

Zelf aan de slag met Lean Six Sigma

Dat kan! Jij kunt ook met behulp van Lean Six Sigma verbeteringen doorvoeren in jouw eigen werkomgeving. Onze Lean Six Sigma trainingen zijn daarvoor een goed startpunt.

Bekijk onze Lean Six Sigma trainingen

Visueel Management

Visueel management is een onmisbaar principe om continu verbeteren binnen de organisatie te borgen. Lees er hier alles over. [ ... ]

SIPOC

Ontdek hoe SIPOC bedrijven helpt bij Lean en continu verbeteren. Leer over de impact van SIPOC op efficiëntie en klanttevredenheid. [ ... ]

RACI-Matrix

Lees over de RACI-matrix in relatie tot Lean en continu verbeteren. Leer hoe RACI bijdraagt aan duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. [ ... ]

TOC – Theory of Constraints

TOC – Theory of Constraints En de integratie in Lean en Continu Verbeteren In de wereld van procesoptimalisatie speelt de Theory of Constraints (TOC) een belangrijke rol. Deze benadering, die zich richt op het identificeren en beheren van beperkingen in [ ... ]

Operationeel Management

Bij operationeel management worden de strategische doelen van de organisatie vertaald naar de werkvloer. Hoe? Dat lees je hier. [ ... ]

Koffiesessie bij UPD

Drie van onze meest ervaren collega’s houden iedere maand een paar uur vrij in de agenda. Deze tijd is beschikbaar voor jou als bestuurder, directielid of strategisch programmamanager (MBB) om met hen van gedachten te wisselen over de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren. [ ... ]

Wat is het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma?

In naam lijken ze op elkaar en ze hebben min of meer dezelfde doelstelling. En dat is geen verrassing; Lean en Lean Six Sigma delen een stukje DNA. En toch zijn beide filosofieën anders, er is een duidelijk verschil tussen Lean en Lean Six Sigma. [ ... ]

Lean Six Sigma uitbreiding voor Lean Green Belts

De grenzen tussen verbetermethodes en filosofieën beginnen te vervagen en als verbeterprofessional wordt er van je verwacht dat je principes uit verschillende methodes kunt toepassen. Lees hier over de toepassing van Lean Six Sigma voor Lean Green Belts. [ ... ]

Het Bullwhip Effect

Het bullwhip effect is een fenomeen uit de supply chain wat beschrijft hoe kleine fluctuaties in de vraag uiteindelijk uitgroeien tot grote fluctuaties verderop in de keten. Het effect is vernoemd naar de beweging die een zweep maakt, zoals hieronder te zien is in de afbeelding. [ ... ]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De wereld verandert sneller dan ooit en het wordt dus steeds moeilijker om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Door je te abonneren op onze nieuwsbrief weet je zeker dat de nieuwste ontwikkelingen je niet ontgaan. [ ... ]

Businesscase – Lean in de zorg | OLVG

Lean in de zorg; kan dat? Deze vraag krijgen we regelmatig en in bepaalde opzichten is dat ook wel logisch. Dat het kan blijkt wel uit de businesscase van het OLVG in Amsterdam. Lees er hier meer over. [ ... ]

Wat is de PDCA Cyclus?

PDCA Cyclus of Deming Cyclus
Wat is de PDCA Cyclus en wat kun je er mee? Kwaliteitscirkel van Deming De PDCA cyclus is een bekend hulpmiddel voor continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en het oplossen van problemen. De cyclus is ontwikkeld door William Edwards Deming en is [ ... ]

Kata: Verbeter Kata & Coaching Kata

Kata - verbeter kata en coaching kata
Kata & Toyota Kata Ingesleten patronen voor coaching en verbetering Toyota Kata van Mike Rother is één van de bekendste boeken over Lean bij Toyota. In het boek beschrijft Rother dat het succes van continu verbeteren bij Toyota voor een [ ... ]

Continu verbeteren: Wat is het? En waarom is het zo belangrijk?

Continu verbeteren, de naam zegt eigenlijk al wat het is. Bij alles wat je doet nadenken of het niet beter, slimmer of sneller kan. Als mens zijn we geneigd te denken dat we dat altijd al doen. Want, als iets niet lekker gaat gaan we vanzelf nadenken hoe het dan wel zou moeten. Maar als dingen op het oog wel goed lijken te gaan? Dan hoeven we er geen aandacht aan te geven, toch? In het gedachtegoed van Continu verbeteren is dat dus niet vanzelfsprekend. [ ... ]

Wat is Process Mapping?

Training process mapping
Of het nu Lean, Agile of Lean Six Sigma is: wanneer we processen willen verbeteren moeten we ze eerst begrijpen. Process Mapping helpt bij het begrijpen van het procesmap door het te visualiseren. Process mapping is dus niet alleen een naam, het betekent ook precies wat het is; het in kaart brengen van processen. [ ... ]

Laat je inspireren door Pinguïns

Businessfabels zijn een goed middel om theorie begrijpelijk te maken. In het boekje ‘Onze ijsberg smelt’ doet Kotter dit aan de hand van een pinguïnkolonie. Lees hier de belangrijkste lessen uit het boek. [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten Kwaliteitsborging, controle en management. Dit zijn dé pijlers die de stabiliteit en het succes van een organisatie bepalen. Lukt het niet om deze principes te laten beklijven, dan kan dit rampzalige en zeer tragische [ ... ]

Help, ik ga trouwen!

Help, ik ga trouwen! Ik wil nú een GANTT Chart Voor de meeste mensen is het de mooiste dag van hun leven: de dag waarop ze trouwen met hun grote liefde. Degenen die getrouwd zijn weten dat de aanloop naar [ ... ]

Klimmen en Quality Function Development

In één keer goed opleveren van producten volgens wensen van de klant met Quality Function Deployment De voorbereiding en uitvoering van een succesvolle klimexpeditie en een succesvolle innovatie vertonen interessante parallellen Bram van Rijssel, werkzaam als consultant bij UPD, heeft [ ... ]

Wat heeft de T-Test met Guinness bier te maken?

Wat heeft de T-Test met het Guinness bier te maken? Over de achtergrond van de “Student’s T-Test” Het is geen geheim dat bier dé drank is voor sommige mannen (en vrouwen!). Guinness bier is uitgevonden in 1759 door Arthur Guinness [ ... ]

Operational excellence, wat is dat?

Lean transformatie
Wat is Operational Excellence? De gouden formule voor excellentie – moderne alchemie? Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de dienstverlening naar haar klanten. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

Design for Lean Six Sigma

Design for Lean Six Sigma – DFSS Waarom verbeteren als het in één keer goed kan? Vele valkuilen bedreigen managers die een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten. Zonder een goede planning bestaat het gevaar dat [ ... ]

Een knap staaltje koken bij Tata Steel

Kansen op de rand van de vulkaan Koken voor gevorderden bij Tata Steel Een vrachtwagen kun je makkelijk kwijt in elk van de drie vaten vol vloeibaar ijzer waaruit het Indiase concern Tata in IJmuiden staal bereidt, in de eerste [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Wraak van de putjesschepper

De Wraak van de putjesschepper Onduidelijkheid bij de gemeente leidt tot irritatie Het trottoir zou een week lang open moeten liggen voor een reparatie aan het riool. Maar het duurt een week langer. En net als alles achter de rug [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

Lean (Six Sigma) meets Management Drives

Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om hun onderwijsproces te verbeteren. De urgentie is aanwezig en er is draagvlak voor verandering. Toch gaat veranderen niet gemakkelijk. [ ... ]

Leidinggeven aan LSS Deployments

Succesvol leidinggeven aan Lean Six Sigma Deployments Er bestaat geen eenduidige manier Stel dat je meerdere MBB’s hun ervaringen laat evalueren en vergelijken met betrekking tot leidinggeven aan Lean Six Sigma deployments. Dan zal je geen op elkaar lijkende operationele [ ... ]

Lean Six Sigma and Agile

Lean Six Sigma and Agile How both methodologies work to improve effectiveness and efficiency In the last decade, we have seen an increasing number of companies embrace Lean, Six Sigma and Agile to improve effectiveness and efficiency. The following diagram [ ... ]

Five Times Why

Five times why
Five times why is een methode om te komen tot de hoofdoorzaak van een probleem. De methode is ontwikkeld door Sakichi Toyoda bij het Japanse autobedrijf Toyota. Om te zorgen dat je bij procesverbetering niet aan symptoombestrijding gaat doen is het verstandig om de werkelijke achterliggende oorzaak te achterhalen. Five times why helpt daarbij. [ ... ]

Snel een proces verbeteren?

Snel een proces verbeteren? Process Health Check: de eerste hulp bij optimalisatie Processen lopen niet zoals ze zouden moeten of kunnen. Althans dat is het vermoeden. Klanten geven signalen dat het sneller, goedkoper of beter kan. Of het management wil [ ... ]

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT

Lean Six Sigma, minder verspilling van energie en geld in de IT Controle krijgen over energieverbruik binnen de IT Voor veel bedrijven en organisaties (financiële dienstverlening, retail) wordt het primaire proces steeds meer een complexe informatieverwerkende activiteit. Eveneens bieden organisaties [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continu verbeteren is het echter noodzakelijk om eerst de standaard werkprocedures vast te stellen voordat de kwaliteit van onze processen verbeterd kan worden, klinkt logisch toch? [ ... ]

Lean Six Sigma: Succes is een keuze

Lean Six Sigma; Succes is een keuze Een snelle verbetering van uw bedrijfsresultaat. Waarin excelleren topbedrijven als GE en Dell? DEze bedrijven voeren procesverbeteringen rigoureus door: “a way of life “. En wat is volgens wetenschappers en bedrijven het beste dat [ ... ]

Six Sigma Marketing: de next step in Lean Six Sigma

Six Sigma Marketing The next step in Lean Six Sigma Six Sigma heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een methode om kosten te reduceren en processen te optimaliseren naar een allround methode voor iedere organisatie met de focus op het toevoegen [ ... ]

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis?

Lean Six Sigma in tijden van de krediet crisis? Waarom Lean Six Sigma, en waarom juist nu? Waarom veranderen in slechte tijden en hierin investeren als we juist geld moeten besparen en de knip op de beurs moeten houden? Een [ ... ]

Door Lean Six Sigma voordeel op doen

Door Lean Six Sigma voordeel opdoen Niet alleen volgens wetenschappers, ook volgens beursgenoteerde multinationals zoals Xerox, BMW en Bank One en het MKB kunt u met het programma Lean Six Sigma essentiële bedrijfsbelangen realiseren, zoals een verlaging van de operationele [ ... ]

Businesscase – KLM

Lees hier hoe KLM, Lean Six Sigma heeft ingezet om de betrouwbaarheid te verhogen. De businesscase is al wat ouder, maar de inhoud is ook vandaag de dag nog relevant. [ ... ]

Six Sigma Light

Six Sigma Light Toepassing van Six Sigma voor het MKB Six Sigma is in 1986 gestart bij Motorola. Inmiddels maakt het programma furore in de Verenigde Staten. Multinationals als American Express, Boeing, Citibank, Dow, Ford en General Electric melden mega [ ... ]

Six Sigma vergeleken met TQM

Six Sigma vergeleken met TQM Welke methode is beter? Bedrijfsleiders stellen zichzelf (en anderen) vaak de vraag: ‘Wat is het verschil tussen Six Sigma en TQM?’ De werkelijke vraag is natuurlijk: ‘Welke methode is beter: Six Sigma of TQM? Oftewel, [ ... ]

Seminar Roadmap to Business Excellence

DMAIC
Op 15 juni vond in het Bimhuis te Amsterdam een seminar plaats over best practices in Business Excellence ter viering van het 15-jarig bestaan van Uni Network Consultancy en het uitreiken van SixSigma.nl haar eerste Six Sigma Awards. [ ... ]

Conflicteren Lean Six Sigma en innovatie?

Lean Six Sigma richt zich op het reduceren van variatie. Innovatie voegt variatie toe. En daarmee is in twee zinnen het conflict direct duidelijk. Maar is er wel echt een conflict of wordt dat gecreëerd? [ ... ]

Verbeteren van het Check Imaging proces met Lean Six Sigma

Verbeteren van het check imaging proces met Lean Six Sigma Een kans voor verhoging van klanttevredenheid in de bancaire sector Het elektronisch verplaatsen van informatie biedt geweldige kansen voor kostenefficiëntie en verbeterde niveaus en klanttevredenheid voor de bank sector. Maar [ ... ]

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering

Het verlossen van een callcenter’s grote software investering De Sales pitch voor een nieuw tracking software klonk perfect voor het management van een intern callcenter van een middelgrote financiële instelling. Het callcenter behandelde technische problemen en beleidsissues voor afdelingsvestigingen verspreid [ ... ]