Een overzicht van alle Lean artikelen | Bekijk ze hier | Sixsigma

Lean

Alle Lean Artikelen

Lean is één van de meest gebruikte filosofieën om te komen tot een cultuur van continu verbeteren. Hieronder hebben we de meest interessante artikelen over Lean voor je verzameld.

Zelf aan de slag met Lean

Het mooie van Lean is dat het in iedere laag van de organisatie ingezet kan worden. Het maakt niet uit welke functie je hebt of op welke afdeling je werkzaam bent. Jij kunt ook aan de slag met Lean.

Een Lean training kan hiervoor als startpunt dienen.

Bekijk onze Lean trainingen

Visueel Management

Visueel management is een onmisbaar principe om continu verbeteren binnen de organisatie te borgen. Lees er hier alles over. [ ... ]

SIPOC

Ontdek hoe SIPOC bedrijven helpt bij Lean en continu verbeteren. Leer over de impact van SIPOC op efficiëntie en klanttevredenheid. [ ... ]

Kano Model

Ontdek het Kano Model en hoe het bijdraagt aan klanttevredenheid en innovatie. Lees hier over het model en koppeling met continu verbeteren. [ ... ]

RACI-Matrix

Lees over de RACI-matrix in relatie tot Lean en continu verbeteren. Leer hoe RACI bijdraagt aan duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. [ ... ]

TOC – Theory of Constraints

TOC – Theory of Constraints En de integratie in Lean en Continu Verbeteren In de wereld van procesoptimalisatie speelt de Theory of Constraints (TOC) een belangrijke rol. Deze benadering, die zich richt op het identificeren en beheren van beperkingen in [ ... ]

Operationeel Management

Bij operationeel management worden de strategische doelen van de organisatie vertaald naar de werkvloer. Hoe? Dat lees je hier. [ ... ]

Wat is een Obeya?

Obeya betekent ‘grote ruimte’ en is een belangrijk hulpmiddel voor organisaties. Lees hier wat een Obeya precies is en hoe je het gebruikt. [ ... ]

Koffiesessie bij UPD

Drie van onze meest ervaren collega’s houden iedere maand een paar uur vrij in de agenda. Deze tijd is beschikbaar voor jou als bestuurder, directielid of strategisch programmamanager (MBB) om met hen van gedachten te wisselen over de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren. [ ... ]

Wat is het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma?

In naam lijken ze op elkaar en ze hebben min of meer dezelfde doelstelling. En dat is geen verrassing; Lean en Lean Six Sigma delen een stukje DNA. En toch zijn beide filosofieën anders, er is een duidelijk verschil tussen Lean en Lean Six Sigma. [ ... ]

Lean Six Sigma uitbreiding voor Lean Green Belts

De grenzen tussen verbetermethodes en filosofieën beginnen te vervagen en als verbeterprofessional wordt er van je verwacht dat je principes uit verschillende methodes kunt toepassen. Lees hier over de toepassing van Lean Six Sigma voor Lean Green Belts. [ ... ]

Het Bullwhip Effect

Het bullwhip effect is een fenomeen uit de supply chain wat beschrijft hoe kleine fluctuaties in de vraag uiteindelijk uitgroeien tot grote fluctuaties verderop in de keten. Het effect is vernoemd naar de beweging die een zweep maakt, zoals hieronder te zien is in de afbeelding. [ ... ]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De wereld verandert sneller dan ooit en het wordt dus steeds moeilijker om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Door je te abonneren op onze nieuwsbrief weet je zeker dat de nieuwste ontwikkelingen je niet ontgaan. [ ... ]

Wat is Systeemdenken?

Systeemdenken is een wetenschappelijke benadering die probeert om het organisaties als een geheel te beschouwen. Lees er hier alles over. [ ... ]

Lean Accounting – Waarom is het zo belangrijk?

Lean Accounting en Accounting voor Lean
Lean Accounting en Accounting voor Lean, twee termen waarmee eigenlijk hetzelfde wordt bedoeld. Accounting voor Lean – de officiële benaming – is een vertaling van het Lean gedachtegoed naar de boekhouding. Door dit te doen ondersteunt de financiële afdeling de Lean organisatie optimaal bij het creëren van waarde voor de klant. [ ... ]

Businesscase – Lean in de zorg | OLVG

Lean in de zorg; kan dat? Deze vraag krijgen we regelmatig en in bepaalde opzichten is dat ook wel logisch. Dat het kan blijkt wel uit de businesscase van het OLVG in Amsterdam. Lees er hier meer over. [ ... ]

Kanban: Wat is het en wat kan je er mee?

Kanban Methode
Kanban methode Overzicht, flow en Just In Time Kanban is samen met Kaizen en 5S één van de meest bekende principes binnen het Toyota Production System en Lean. Het betekent vrij vertaald “Visuele kaart” en dat dekt eigenlijk de lading [ ... ]

Wat is de PDCA Cyclus?

PDCA Cyclus of Deming Cyclus
Wat is de PDCA Cyclus en wat kun je er mee? Kwaliteitscirkel van Deming De PDCA cyclus is een bekend hulpmiddel voor continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en het oplossen van problemen. De cyclus is ontwikkeld door William Edwards Deming en is [ ... ]

Kata: Verbeter Kata & Coaching Kata

Kata - verbeter kata en coaching kata
Kata & Toyota Kata Ingesleten patronen voor coaching en verbetering Toyota Kata van Mike Rother is één van de bekendste boeken over Lean bij Toyota. In het boek beschrijft Rother dat het succes van continu verbeteren bij Toyota voor een [ ... ]

Continu verbeteren: Wat is het? En waarom is het zo belangrijk?

Continu verbeteren, de naam zegt eigenlijk al wat het is. Bij alles wat je doet nadenken of het niet beter, slimmer of sneller kan. Als mens zijn we geneigd te denken dat we dat altijd al doen. Want, als iets niet lekker gaat gaan we vanzelf nadenken hoe het dan wel zou moeten. Maar als dingen op het oog wel goed lijken te gaan? Dan hoeven we er geen aandacht aan te geven, toch? In het gedachtegoed van Continu verbeteren is dat dus niet vanzelfsprekend. [ ... ]

Wat is een flowchart?

Wat is een flowchart
Wat is een flowchart? Een onmisbaar middel om processen te visualiseren Een flowchart – stroomdiagram in het Nederlands – is een belangrijk hulpmiddel bij procesvisualisatie en process mapping. Een flowchart is relatief eenvoudig te lezen en is begrijpelijk voor iedere [ ... ]

Wat is Process Mapping?

Training process mapping
Of het nu Lean, Agile of Lean Six Sigma is: wanneer we processen willen verbeteren moeten we ze eerst begrijpen. Process Mapping helpt bij het begrijpen van het procesmap door het te visualiseren. Process mapping is dus niet alleen een naam, het betekent ook precies wat het is; het in kaart brengen van processen. [ ... ]

Wat is Lean Digital?

Lean Digital is een methode om organisaties te helpen bij procesverbetering met behulp van digitale mogelijkheden. Lees er hier alles over. [ ... ]

Wat is Policy Deployment?

Hoe zorg je dat je de juiste dingen doet op het juiste moment? Policy Deployment is hier – mits goed uitgevoerd – een goed hulpmiddel voor. Lees er hier meer over. [ ... ]

Thuiswerken kan iedereen!

Iedereen kan thuiswerken
Vijf dagen thuis werken, opeens is het voor veel mensen de realiteit. En in de huidige omstandigheden is het compleet anders dan ‘gewoon een dagje thuis werken’. Nu blijkt opeens dat thuiswerken ook uitdagingen met zich meebrengt. Management Consultant, vader én met partner in een vitaal beroep, Edward van de Poll helpt je met dit artikel op weg. [ ... ]

Online leren en werken – het “nieuwe normaal”

Online leren en werken – het “nieuwe normaal” Wat de onderwijssector kan leren van een trainings- en advies bureau Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zijn we massaal overgestapt naar online werken en online leren. Voor trainer, coach en [ ... ]

Van Design Thinking naar Lean Management

In dit artikel laat ik jullie graag door mijn holistische bril kijken. Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde prachtige samenspel tussen Design Thinking, Lean Startup, Agile/Scrum en Lean Management zien! [ ... ]

Op bezoek bij de bakermat van Lean

Op bezoek bij de bakermat van Lean Verslag van Mark Kroes Onlangs mocht ik een bezoek brengen aan een Toyota fabriek in Wales. Toyota is de bakermat van Lean, ook wel Toyota Production System en deze dag mocht ik dat [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

Houd koers met de X-matrix

Om koers te houden is een kompas onmisbaar. Zo werkt het op zee en voor organisaties is het niet anders. Het kompas dat bedrijven op koers houdt heet een X-matrix. [ ... ]

Zelf voor de groep leren staan

Zelf voor de groep leren staan Studenten die willen beginnen aan het CIOS in Sittard krijgen direct duidelijkheid van het team waarin sportdocent Yves Borghouts werkt. “Als lesgeven je niet bevalt, val je bij ons door de mand.” Wat is [ ... ]

‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord

Lean Onderwijs
‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord ‘Maak het klein en houd het praktisch’ Een verblijf in het Medisch Spectrum Twente (MST), in april, zet Bert Imminga aan het denken. Als kwaliteitsmedewerker bij de dienst Onderwijs & Kwaliteitszorg (O&K) bij ROC [ ... ]

Ishikawa-diagram (visgraatdiagram)

Ishikawa
Het Ishikawa-diagram (ook wel fishbone- of visgraatdiagram) helpt bij het analyseren en oplossen van problemen. Dit eenvoudige gereedschap vereist geen specialistische kennis en helpt je om tot mogelijke oorzaken van problemen te komen. [ ... ]

Hoe Ikea de Lean principes toepast

De pracht van IKEA. Heb je ‘m al ervaren? Uiteraard doelen we niet op de pogingen die je hebt gedaan om je kast in elkaar te krijgen. Nee, wij hebben het over IKEA’s effectieve Lean tactiek en veiligheidsprincipes. [ ... ]

Wat is een Lean Startup?

Wat is een Lean Startup? Begin met experimenteren op kleine schaal Een startup is een startende onderneming, maar een startende onderneming is niet per definitie een Lean startup. Hoe zit dit en wanneer komt Lean om de hoek kijken? Waarin [ ... ]

Lean is meer dan je denkt!

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean geeft inzicht

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse – deel 4

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Een volledig ‘5S’ magazijn

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse!: vraag het aan Wim en Hans

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten Kwaliteitsborging, controle en management. Dit zijn dé pijlers die de stabiliteit en het succes van een organisatie bepalen. Lukt het niet om deze principes te laten beklijven, dan kan dit rampzalige en zeer tragische [ ... ]

Lean en duurzaamheid

Is er een verbinding tussen Lean en Duurzaamheid? En wat kunnen we nog doen om dit te versterken? Je leest het hier! [ ... ]

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur Lean in de bouw De bouw. Een branche waarin waardevolle processen erg belangrijk zijn. Voordat een project wordt opgeleverd, gaat er een hoop aan vooraf en zijn er veel partijen bij betrokken geweest. [ ... ]

Help, ik ga trouwen!

Help, ik ga trouwen! Ik wil nú een GANTT Chart Voor de meeste mensen is het de mooiste dag van hun leven: de dag waarop ze trouwen met hun grote liefde. Degenen die getrouwd zijn weten dat de aanloop naar [ ... ]

Just-in-time is: altijd een koud biertje

Just in Time
Just-in-time is: altijd een koud biertje Optimaal voorraadbeheer in de kroeg of op het terras Vrijdagmiddag. Je hebt de hele week hard gewerkt en je snakt naar een koud, welverdiend biertje in je favoriete kroeg. Zodra je het pilsje in [ ... ]

Lean Operational Management

Lean Operational Management Doelgerichte sturing aan de hand van Lean Lean operational management is de vorm van operationeel management aan de hand van de Lean filosofie. Door Lean operational management toe te passen wordt iedereen binnen de organisatie gestimuleerd en [ ... ]

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart Een korte handleiding voor een de Lean dagstart Begrip voor de drukke agenda van een collega. Plezier in het werk. Een uitlaatklep voor problemen. Het zijn goede redenen om ’s ochtends staand te [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

De Lean dagstart

De Lean dagstart Een goed begin van iedere dag Binnen Lean organisaties zie je teams dagelijks de dag beginnen met een ‘dagstart’. De leden van een team bespreken met elkaar de vorige dag en de aankomende dag. Maar is dit [ ... ]

Nederland Wereldkampioen?

Plannen en doen: de concurrentiekracht van Nederland… Het doorlopen van een vaste routine Trots overheerst in de ochtendkranten na de verloren halve finale van het Nederlands elftal tegen Argentinië. Nederland haalde net niet de finale, maar bondscoach Louis van Gaal [ ... ]

Poka Yoke

Poka Yoke Onbedoelde fouten voorkomen Poka Yoke; een Japanse term gebruikt in lean manufacturing. Een poka is een ‘onbedoelde fout’ en yoke is ‘voorkómen’. Herkomst van Poka Yoke Maatstreepjes op flessen, parkeersensoren die waarschuwen voor een botsing en SIM-kaarten die [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Klantenservice en callcenters

Heb je recent een film gekeken waarin de acteur of actrice een waanzinnig paar schoenen aan had die jij ook wel zou willen hebben? Maar weet je niet meer precies welke acteur of actrice het was? Of hoe de schoenen er precies uitzagen? Geen punt, bel gewoon de klantenservice van online schoenenverkoper Zappos. Zij helpen je om de schoenen te vinden. Ze helpen je trouwens ook als je op zoek bent naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Of als je zin hebt in pizza. [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal Ik dacht het al, maar nu weten we het zeker.” Aan het woord is Bettina Kluter, een enthousiaste verpleegkundige gerontologie en geriatrie bij de Drentse zorginstelling [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

De pure noodzaak van Lean

Lean: Pure Noodzaak! Waarom het broodnodig is om lenig te zijn De titel van dit artikel insinueert dat bedrijven geen keuze hebben of ze Lean gaan “doen” of niet. Het lijkt een mooie kop van een advertentie om Lean trainingen [ ... ]

Dieetvoeding onder de loupe

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Dieetvoeding onder de loupe Bij het nadenken over een verbeterproject is het ook belangrijk te beschrijven wat je níét gaat realiseren. Deze les uit de Green Belt opleiding had verpleegkundige gerontologie en [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

Lean (Six Sigma) meets Management Drives

Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om hun onderwijsproces te verbeteren. De urgentie is aanwezig en er is draagvlak voor verandering. Toch gaat veranderen niet gemakkelijk. [ ... ]

Five Times Why

Five times why
Five times why is een methode om te komen tot de hoofdoorzaak van een probleem. De methode is ontwikkeld door Sakichi Toyoda bij het Japanse autobedrijf Toyota. Om te zorgen dat je bij procesverbetering niet aan symptoombestrijding gaat doen is het verstandig om de werkelijke achterliggende oorzaak te achterhalen. Five times why helpt daarbij. [ ... ]

5S op de werkvloer

5S op de werkvloer
5S op de werkvloer 5 Slimmigheidjes om je werk opgeruimd te houden Iedereen is wel eens iets kwijt. “Waar heb ik dat document toch gelaten? Ik had toch versie 2 al gemaakt?” Het staat niet op je persoonlijke schijf. “Had [ ... ]

Wat is lean Kaizen?

Kaizen is veranderen om te verbeteren Hoe kleine voortdurende verandering leiden tot grote resultaten Kaizen is een aanpak welke mensen en teams helpt om effectief en resultaatgericht aan de slag te gaan met Continu Verbeteren. De term Kaizen komt uit [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continu verbeteren is het echter noodzakelijk om eerst de standaard werkprocedures vast te stellen voordat de kwaliteit van onze processen verbeterd kan worden, klinkt logisch toch? [ ... ]