Lean

Thuiswerken kan iedereen!

Thuiswerken kan iedereen! Helemaal met deze Lean-tips Vijf dagen thuis werken, opeens is het voor veel mensen de realiteit. En in de huidige omstandigheden is het compleet anders dan ‘gewoon een dagje thuis werken’. Nu blijkt opeens dat thuiswerken ook [ ... ]

Online leren en werken – het “nieuwe normaal”

Online leren en werken – het “nieuwe normaal” Wat de onderwijssector kan leren van een trainings- en advies bureau Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zijn we massaal overgestapt naar online werken en online leren. Voor trainer, coach en [ ... ]

Design Thinking & the Lean startup

Design Thinking & the Lean startup A match made in heaven Regelmatig zien we de vraag voorbij komen wat het verschil is tussen Design Thinking en the Lean Startup. Dit is overigens ook een onderwerp voor menig blog en artikel. [ ... ]

Van Design Thinking naar Lean Management

Van Design Thinking naar Lean Management Een holistische kijk op innovatie en verbetering Een aantal jaar geleden heb ik de opkomst van Agile van dichtbij meegemaakt. Als Lean consultant zag ik vanaf de eerste dag de toegevoegde waarde van dit [ ... ]

UNC Plus Delta gaat verder als UPD

UPD
UNC Plus Delta gaat verder als UPD UNC Plus Delta heeft een nieuwe naam. Vanaf nu heet de nationale marktleider op het gebied van Agile, Lean & Lean Six Sigma opleidingen en implementaties UPD. Bij de nieuwe naam hoort een [ ... ]

Op bezoek bij de bakermat van Lean

Op bezoek bij de bakermat van Lean Onlangs mocht ik een bezoek brengen aan een Toyota fabriek in Wales. Toyota is de bakermat van Lean, ook wel Toyota Production System en deze dag mocht ik dat met eigen ogen aanschouwen. [ ... ]

Hoe goed ben jij bezig met Lean?

Hoe goed ben jij bezig met Lean? Lean Assesment bij Quion Je bent goed bezig met het implementeren van Lean binnen je organisatie. Althans, dat dénk je. Wil je zeker weten hoe goed je bezig bent en op welke punten [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

2016: Het succesjaar van Werkse!

2016: Het succesjaar van Werkse! 2016 was het 2e jaar waar Werkse! volgens de Lean methode met de X-Matrix heeft gewerkt. De X-Matrix vertaalt de lange termijndoelstellingen naar jaardoelen en daaruit voortvloeiend worden processen verbetert om uiteindelijk de lange termijndoelstellingen [ ... ]

Dienst Justitiële Inrichting op bezoek bij Werkse!

Dienst Justitiële Inrichting op bezoek bij Werkse! Regelmatig komen bedrijven bij Werkse! op bezoek om kennis en ervaringen uit te wisselen over de implementatie van Lean als Business strategie. Onlangs hebben een tiental medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) [ ... ]

Houd koers met de X-matrix

x-matrix
Houd koers met de X-matrix Vierkant kompas wijst bedrijven de weg Om koers te houden is een kompas onmisbaar. Zo werkt het op zee en voor organisaties is het niet anders. Het kompas dat bedrijven op koers houdt heet een [ ... ]

Zelf voor de groep leren staan

Zelf voor de groep leren staan Studenten die willen beginnen aan het CIOS in Sittard krijgen direct duidelijkheid van het team waarin sportdocent Yves Borghouts werkt. “Als lesgeven je niet bevalt, val je bij ons door de mand.” Wat is [ ... ]

101 dingen die een Green Belt echt moet weten

101 dingen die een Green Belt echt moet weten Hoeveel weet jij? Green Belts zijn medewerkers binnen een organisatie die getraind zijn in de Lean of Lean Six Sigma verbetermethodiek. Belangrijke rol is het leiden van een procesverbeterteam. Hoewel Green [ ... ]

‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord

Lean Onderwijs
‘Lean’ onderwijs: verbeteren aan het bord ‘Maak het klein en houd het praktisch’ Een verblijf in het Medisch Spectrum Twente (MST), in april, zet Bert Imminga aan het denken. Als kwaliteitsmedewerker bij de dienst Onderwijs & Kwaliteitszorg (O&K) bij ROC [ ... ]

Poka Yoke

Poka Yoke Poka Yoke; een Japanse term gebruikt in lean manufacturing. Een poka is een ‘onbedoelde fout’ en yoke is ‘voorkómen’. Herkomst Maatstreepjes op flessen, parkeersensoren die waarschuwen voor een botsing en SIM-kaarten die maar op één manier in de [ ... ]

Ishikawa

Ishikawa
Ishikawa Diagram Identificeer snel mogelijke oorzaken Het Ishikawa-diagram (ook wel fishbone- of visgraatdiagram) helpt bij het analyseren en oplossen van problemen. Dit eenvoudige gereedschap vereist geen specialistische kennis en helpt je om tot mogelijke oorzaken van problemen te komen. In [ ... ]

Value Stream Mapping

Grot
Value Stream Mapping Van grottekening naar VSM Met Value Stream Mapping creëren medewerkers gezamenlijk een samenhangend beeld van hun organisatie. Zo’n tekening helpt de gedachten te ordenen. Zo gebruiken mensen tekeningen al sinds de prehistorie. Visualisatietechnieken zijn eeuwenoud Al tienduizenden [ ... ]

IKEA en Lean

IKEA en Lean Aandacht maakt alles mooier De pracht van IKEA. Heb je ‘m al ervaren? Uiteraard doelen we niet op de pogingen die je hebt gedaan om je kast in elkaar te krijgen. Nee, wij hebben het over IKEA’s [ ... ]

Kanban: geheim ingrediënt voor continu verbeteren

Kanban Geheim ingrediënt voor continu verbeteren Nouja, geheim. Dat valt wel mee. Kanban is een mooie Lean-tool die fungeert als signaleringssysteem binnen een proces. De essentie? Precies leveren wat een proces nodig heeft, wanneer het nodig is. Wat is Kanban? [ ... ]

Wat is een Lean Startup?

Wat is een Lean Startup? Begin met experimenteren op kleine schaal Een startup is een startende onderneming, maar een startende onderneming is niet per definitie een Lean startup. Hoe zit dit en wanneer komt Lean om de hoek kijken? Waarin [ ... ]

Lean is meer dan je denkt!

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean geeft inzicht

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Visueel Management

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Een volledig ‘5S’ magazijn

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse!: vraag het aan Wim en Hans

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean in de dierenartspraktijk

Lean in de dierenartspraktijk Efficiënter en klantvriendelijker ’Lean’ is een verbetermethodiek die helpt om organisaties efficiënter en klantvriendelijker te maken. Ontstaan bij Toyota in Japan om de productie sneller te laten verlopen, maar inmiddels succesvol toegepast binnen diverse bedrijfstakken. Lean- [ ... ]

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten

5 kwaliteitsfiasco’s die de wereld schokten Kwaliteitsborging, controle en management. Dit zijn dé pijlers die de stabiliteit en het succes van een organisatie bepalen. Lukt het niet om deze principes te laten beklijven, dan kan dit rampzalige en zeer tragische [ ... ]

Lean is Green

Lean is Green Bij het opzetten van een succesvolle Lean-cultuur is inzicht krijgen in de verschillende bedrijfsprocessen erg belangrijk. Hoe hebben deze bedrijfsprocessen invloed op elkaar? Wat kunnen we verbeteren en hoe gaan we dat doen?Dit zijn vragen die een [ ... ]

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur

Lean Bouwen: bouwtijd verkorten met Lean cultuur Lean in de bouw De bouw. Een branche waarin waardevolle processen erg belangrijk zijn. Voordat een project wordt opgeleverd, gaat er een hoop aan vooraf en zijn er veel partijen bij betrokken geweest. [ ... ]

Kies jij voor Operational Excellence?

Kies jij voor Operational Excellence? Operational Excellence (OE) World Class Manufacturing (WCM) Total Productive Maintenance (TPM) Lean Management Six Sigma Lean Six Sigma Total Quality Management (TQM) Een indrukwekkend rijtje! Stuk voor stuk verbetermethoden die bedrijven toepassen in veel van [ ... ]

Help, ik ga trouwen!

Help, ik ga trouwen! Ik wil nú een GANTT Chart Voor de meeste mensen is het de mooiste dag van hun leven: de dag waarop ze trouwen met hun grote liefde. Degenen die getrouwd zijn weten dat de aanloop naar [ ... ]

Just-in-time is: altijd een koud biertje

Just in Time
Just-in-time is: altijd een koud biertje Optimaal voorraadbeheer in de kroeg of op het terras Vrijdagmiddag. Je hebt de hele week hard gewerkt en je snakt naar een koud, welverdiend biertje in je favoriete kroeg. Zodra je het pilsje in [ ... ]

Fast Innovation

Fast Innovation De weg naar succesvolle innovatie is volgens Christensen (Harvard Business School) dat bedrijven hun marktexpertise en technische knowhow moeten combineren om een repeterend proces te creëren voor disruptieve innovatie. Hamvraag in dit boek: “How do I create an [ ... ]

Training Lean Operational Management

Lean Operational Management training In de 2 daagse Lean Operational Management training op Orange Belt niveau wordt ingegaan op de continu verbetercyclus waarin het doel is om iedere dag, ieder week, iedere maand met een duidelijk doel voor ogen te [ ... ]

Efficiënter werken én meer banen realiseren?

Efficiënter werken én meer banen realiseren? Hoe General Electric meer banen creëert door efficiënter te werken In de afgelopen jaren is het uitbesteden van werk naar het buitenland gemeengoed geworden. Bedrijven, veelal productiebedrijven, kiezen hier vaak voor met het oog [ ... ]

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart Een korte handleiding voor een de Lean dagstart Begrip voor de drukke agenda van een collega. Plezier in het werk. Een uitlaatklep voor problemen. Het zijn goede redenen om ’s ochtends staand te [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

De Lean dagstart

De Lean dagstart Een goed begin van iedere dag Binnen Lean organisaties zie je teams dagelijks de dag beginnen met een ‘dagstart’. De leden van een team bespreken met elkaar de vorige dag en de aankomende dag. Maar is dit [ ... ]

Nederland Wereldkampioen?

Plannen en doen: de concurrentiekracht van Nederland… Het doorlopen van een vaste routine Trots overheerst in de ochtendkranten na de verloren halve finale van het Nederlands elftal tegen Argentinië. Nederland haalde net niet de finale, maar bondscoach Louis van Gaal [ ... ]

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol?

Van 4S naar 5S: Hoe houden we het vol? Lessen uit de gedragswetenschappen De ingewijde Lean practitioner weet het: Standhouden, de laatste stap van 5S, is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe creëer je een omgeving waarin het Standhouden van Scheiden, [ ... ]

Poka Yoke

Poka Yoke Poka Yoke; een Japanse term gebruikt in lean manufacturing. Een poka is een ‘onbedoelde fout’ en yoke is ‘voorkómen’. Herkomst Maatstreepjes op flessen, parkeersensoren die waarschuwen voor een botsing en SIM-kaarten die maar op één manier in de [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Lean and Meaningful

Lean and Meaningful Lean is namelijk niet Mean Lean and Mean? Op het woord Lean volgt in de volksmond vaak de kreet Mean. Maar Lean is niet gemeen, het gaat over het continue verbeteren van processen en het toevoegen van [ ... ]

De verzekeraar van de zeven handtekeningen

De verzekeraar van de zeven handtekeningen De inefficiëntie van het handtekeningencircuit De verzekeraar van de zeven handtekeningen. Zo stond een grote Nederlandse assurantiefirma tot voor kort bekend. Documenten werden er geaccordeerd door de baas, de baas van de baas, de [ ... ]

Kanban en de Melkboer

Kanban en de Melkboer Lege flessen zetten de melkboer aan het werk De melkboer is bijna uitgestorven, maar de manier waarop hij de vraag van de klant signaleerde – en daar op inspeelde – is nog altijd actueel. De melkboer [ ... ]

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken

Verspillingen wegnemen om doelen te bereiken Laat Tim Woods je helpen! Stel jezelf eens de volgende vraag: “Als je verspilling uit de organisatieprocessen haalt, helpt dit je dan om de bedrijfsdoelen te bereiken?”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, [ ... ]

Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Vuilniszakken vol met ‘overtijds’ steriel materiaal Ik dacht het al, maar nu weten we het zeker.” Aan het woord is Bettina Kluter, een enthousiaste verpleegkundige gerontologie en geriatrie bij de Drentse zorginstelling [ ... ]

Green Belt Project in het Verpleeg- en Verzorgingshuis

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoe wilt u gewassen worden? Bewoners die hinder ondervinden van wassen met water, kunnen binnen Zorgpalet sinds vijf jaar verzorgend gewassen worden. Dit gebeurt met geïmpregneerde wegwerpwashandjes, die warm gemaakt worden in [ ... ]

Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk?

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Hoeveel cliënten met Parkinson hebben wij eigenlijk? Binnen Zorgpalet bestaat er een multidisciplinair team dat de zorg aan bewoners met Parkinson moet afstemmen. Dat team is lid van ParkinsonNet Drenthe, een netwerk [ ... ]

De pure noodzaak van Lean

Lean: Pure Noodzaak! Waarom het broodnodig is om lenig te zijn De titel van dit artikel insinueert dat bedrijven geen keuze hebben of ze Lean gaan “doen” of niet. Het lijkt een mooie kop van een advertentie om Lean trainingen [ ... ]

Dieetvoeding onder de loupe

Green Belt project in het verpleeg- en verzorgingshuis Dieetvoeding onder de loupe Bij het nadenken over een verbeterproject is het ook belangrijk te beschrijven wat je níét gaat realiseren. Deze les uit de Green Belt opleiding had verpleegkundige gerontologie en [ ... ]

Lean Six Sigma Praktijkcase bij Zorgpalet

Lean Six Sigma in praktijk – case Zorgpalet “Als je zo’n opleiding eenmaal hebt gehad, dan kijk je toch anders” Aan de eerste Green Belt training van UPD in zorginstelling Zorgpalet namen vier verpleegkundigen deel. Hoe hebben zij de opleiding [ ... ]

5S in de praktijk

5S in de praktijk 5S zegt alles over de volwassenheid van de organisatie “Ik kan mijn spullen prima vinden!” Of“Daar komt de volgende grote schoonmaakronde!” Of“5S is iets voor productie.” Dit zijn stuk voor stuk voorbeeelden van misvattingen over 5S. [ ... ]

Vijf maal waarom

Problemen oplossen met vijf maal waarom De “5 x waarom” methode Vraag vijf keer waarom en je hebt de hoofdoorzaak van een probleem te pakken. Dat zeggen ze bij het Japanse autobedrijf Toyota. Elke organisatie kan er baat bij hebben [ ... ]

Verspillingen in projecten

Is Lean van toepassing op projecten? Een praktische observatie van verspillingen in projecten Van oudsher is Lean vooral bekend uit de productiewereld als methode die zich richt op de snelheid en efficiëntie van processen. De vraag is of Lean principes [ ... ]

Woensdag HAK-dag

Woensdag HAK-dag Verslag van de Black Belt Lean praktijkdag bij HAK in Giessen Als onderdeel van de Lean Six Sigma Black Belt opleiding organiseert UPD Lean praktijkdagen. Dit is één van de manieren waarop we praktijkervaring en Lean inzichten bij [ ... ]

Werk jij klantgericht?

Werk jij klantgericht? De stem van de klant is constant aanwezig, van de dagelijkse productie tot en met de strategische heisessie Elke zichzelf respecterende organisatie zal zeggen dat ze klantgericht werkt. “Outside in” en “van buiten naar binnen” zijn begrippen [ ... ]

Lean Bpm First Time Right

Lean BPM: de klant continu in één keer goed bedienen Klanten tevreden door hen in 1 keer goed te bedienen. Organisaties hebben dagelijks te maken met mondige klanten die op maat gesneden dienstverlening verwachten. Klanten rekenen organisaties hier keihard op [ ... ]

5S op de werkvloer

5S op de werkvloer
5S op de werkvloer 5 Slimmigheidjes om je werk opgeruimd te houden Iedereen is wel eens iets kwijt. “Waar heb ik dat document toch gelaten? Ik had toch versie 2 al gemaakt?” Het staat niet op je persoonlijke schijf. “Had [ ... ]

Wat is lean Kaizen?

Wat is Lean Kaizen? Veranderen om te verbeteren Heb je ooit achter je bureau gezeten op een maandag morgen, en gedacht? Ik moet me nog door zoveel werk heen worstelen, ik weet echt niet hoe me dit gaat lukken?Ik denk [ ... ]

Geen standaard…. geen verbetering!

Geen standaard…geen verbetering! “There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all” Veel mensen associëren het woord “standaard” met iets dat monotoon en saai is. Binnen de methodologie van continue verbeteren is het [ ... ]

De grote schoonmaak met 5s op de werkvloer

Maakt u wel eens tijd voor een grote schoonmaak? Of het nu om de kledingkast gaat of om de werkvloer: een opgeruimde omgeving werkt plezierig, geestverruimend en geeft frisse energie. Maar hoe pakt u zo’n schoonmaak op de werkvloer nu [ ... ]

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM

3-4 Defecten per miljoen vluchten bij KLM Hoe KLM Lean Six Sigma toepast bij het verbeteren van de processen. Luchtvaartmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om hun vliegtoestellen, motoren en onderdelen te onderhouden conform strikte veiligheidsvoorwaarden. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn de speerpunten, maar [ ... ]

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel

Harde statistiek betrouwbaarder dan onderbuikgevoel Gevaar voor recidive bij tbs’ers fout gemeten Een artikel in de volkskrant van vrijdag 17 juni 2005 verwijst naar een proefschrift van Martien Philipse die volgende week promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Philipse [ ... ]

Empowerment: daar lukt het mee

Empowerment: de ‘geheime’ sleutel van de Koninklijke Nooteboom Trailers Hoe iedereen in het bedrijf enthousiast over Lean is geworden en gebleven Koninklijke Nooteboom Trailers is één van de productiebedrijven in Nederland die op dit moment vol overtuiging een Lean transformatie [ ... ]

The System of Profound Knowledge

The System of Profound Knowledge Een dissertatie gebaseerd op Dr. Deming’s Theory of Management Dit document is een proefschrift over Dr. W. Edwards Deming’s Theory of Management, genaamd The System of Profound Knowledge. Het proefschrift is een resultaat van onderzoek [ ... ]

Seminar Roadmap to Business Excellence

The Roadmap to Business Excellence Op 15 juni vond in het Bimhuis te Amsterdam een seminar plaats over best practices in Business Excellence ter viering van het 15-jarig bestaan van Uni Network Consultancy en het uitreiken van SixSigma.nl haar eerste [ ... ]

Six Sigma bij AXA Bank Belgie

Six Sigma bij AXA Bank België AXA Belgie is een financiele instelling die een onderdeel is van de wereldwijde AXA Groep. Er werken ongeveer 6.000 werknemers in Belgie ten dienste van bijna 3 miljoen klanten. Eind 2004 werd een winst [ ... ]

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital

Six Sigma in de zorg: New York-Presbyterian Hospital Onlangs verscheen in het gerenommeerde Journal of Operational Excellence publicatiebundel; een artikel over het toepassen van de Six Sigma methodologie in de zorgsector. Dit is toegepast in een van de top ziekenhuizen [ ... ]